https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/issue/feed The Journal of Buddhist Innovation Review 2024-04-08T15:06:42+07:00 ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ตวงเพชร สมศรี [email protected] Open Journal Systems <p> </p> <table width="602"> <tbody> <tr> <td width="602"> <p><strong>นโยบายและกระบวนการวารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>Aims &amp; scope ของวารสาร</strong></p> <p>วารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์ มีวัตถุประสงค์เพื่อตีพิมพ์และเผยแพร่บทความวิจัย บทความวิชาการและบทวิจารณ์หนังสือที่เป็นภาษาไทยและมีข้อค้นพบ ข้อเสนอแนะที่เป็นนวัตกรรม รวมถึงความคิดริเริ่มที่มีผลกระทบต่อชุมชน สังคม และประเทศชาติในวงกว้าง อีกทั้งยังมุ่งหมายที่จะเป็นเวทีในการนำเสนอผลงานทางวิชาการเพื่อแลกเปลี่ยนองค์ความรู้ทางสังคมศาสตร์ และสาขาต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้อง และสนับสนุนการศึกษา การสอน โดยเน้นสาขาวิชาพระพุทธศาสนา ปรัชญา สังคมและมนุษย์ศาสตร์ในเชิงประยุกต์การศึกษาเชิงนวัตกรรมประยุกต์ และด้านนวัตกรรมต่าง ๆ ตลอดจนสาขาวิชาอื่นๆ ที่เกี่ยวข้องและรวมถึงสหวิทยาการอื่น ๆ ทั้งนี้ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ต้องผ่านการประเมินจากผู้ทรงคุณวุฒิ 3 ท่าน ตามมาตรฐาน โดยที่ผู้อ่านไม่ทราบชื่อผู้เขียนและผู้เขียนไม่ทราบชื่อผู้อ่าน (double blind review) และต้องเป็นบทความที่ไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่วารสารอื่นมาก่อน วารสารนี้ออกเผยแพร่ปีละ 3 ฉบับ (มกราคม – เมษายน พฤษภาคม – สิงหาคม กันยายน – ธันวาคม)</p> <p>วารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์ ได้เริ่มจัดทำและตีพิมพ์ตั้งแต่ พ.ศ. 2563 และได้เริ่มจัดทำในรูปแบบอิเล็กทรอนิกส์ ตั้งแต่ พ.ศ. 2563 ซึ่งปัจจุบันวารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศนื ตามที่ศูนย์ดัชนี TCI ได้จัดกลุ่มคุณภาพวารสารที่ต้องการเข้าสู่ฐานข้อมูล TCI <strong>วารสารกลุ่มที่ 2</strong> : วารสารที่ผ่านการรับรองคุณภาพของ TCI (จนถึง 31 ธันวาคม 2567) และอยู่ในฐานข้อมูล TCI </p> <p>Online ISSN : 2730-2539</p> <p>Print ISSN : 2730-1842 </p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>วัตถุประสงค์ของวารสาร</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>1. เพื่อนำเสนอบทความทางวิชาการและบทความวิจัยที่มีคุณภาพที่แสดงถึงประโยชน์ทั้งเชิงทฤษฎี (Theoretical Contributions) ที่นักวิจัยหรือผู้ที่สนใจสามารถนำไปพัฒนาหรือสร้างองค์ความรู้ใหม่ และประโยชน์ในเชิงปฏิบัติการ (Managerial Contributions) นักวิจัยหรือผู้สนใจนำไปประยุกต์ใช้ให้เกิดประโยชน์ หรือต่อยอดการวิจัยที่ครอบคลุมเนื้อหาที่เป็นสหวิทยาการ โดยเน้นสาขาวิชาพุทธศาสนา ปรัชญา สังคมและมนุษย์ศาสตร์ในเชิงประยุกต์การศึกษาเชิงนวัตกรรมประยุกต์ และด้านนวัตกรรมต่างๆ ตลอดจนสาขาวิชาอื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>2. เพื่อให้บริการวิชาการแก่สังคมในการเป็นศูนย์กลางเผยแพร่แลกเปลี่ยนความคิดเห็นประสบการณ์การทำวิจัยและการพัฒนาผลงานวิชาการของนักวิจัย นักวิชาการ คณาจารย์ ผู้บริหาร นักศึกษา นักธุรกิจ และประชาชนผู้สนใจการจัดการเทคโนโลยีและนวัตกรรมทั่วไป</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>กระบวนการพิจารณา (</strong><strong>Peer Review Process)</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>บทความจากผู้ทรงคุณวุฒิวารสารมีกระบวนการประเมินคุณภาพจากผู้ทรงคุณวุฒิก่อนตีพิมพ์ โดยบทความที่ตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสารที่ได้ผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ 3 ท่าน ลักษณะปกปิดรายชื่อ(Double blind peer-reviewed) ทั้งนี้บทความจากผู้นิพนธ์ภายในจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิภายนอกหน่วยงานที่จัดทำวารสาร ส่วนบทความจากผู้นิพนธ์ภายนอกจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิภายใน หรือนอกหน่วยงานที่จัดทำวารสารที่มีความเชี่ยวชาญในสาขา และไม่มีส่วนเกี่ยวข้องกับผู้นิพนธ์</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>กำหนดเผยแพร่วารสาร </strong>(Publication Frequency)</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>ฉบับที่ 1 เดือน มกราคม – เมษายน</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>ฉบับที่ 2 เดือน พฤษภาคม – สิงหาคม</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>ฉบับที่ 3 เดือน กันยายน – ธันวาคม</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>ระยะเวลาตีพิมพ์: ปีละ 3 ฉบับ ทั้งแบบรูปเล่มและออนไลน์ </p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>ค่าธรรมเนียมในการตีพิมพ์บทความ</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>ข้อตกลงการส่งบทความตีพิมพ์ของวารสาร</strong></p> <p>เมื่อผู้แต่งส่งต้นฉบับเข้าสู่กระบวนการพิจารณาของกองบรรณาธิการ ผู้เขียนจะต้องชำระเงินค่าดำเนินการพิจารณาบทความเพื่อลงตีพิมพ์วารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์ จำนวน 4,000 บาท (บทความที่ถูกปฏิเสธการดำเนินการต่อจากการพิจารณาของกองบรรณาธิการได้ ทางวารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์จะ<strong>ไม่มีการเรียกเก็บเงินค่าธรรมเนียมจากผู้แต่งในทุกกรณี</strong> ขอให้ผู้แต่งบทความควรตรวจสอบบทความของท่านให้มีความสอดคล้องกับขอบเขตการตีพิมพ์ที่เน้นการตีพิมพ์เรื่องพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์ เมื่อต้นฉบับได้รับการตอบรับให้ตีพิมพ์ในวารสาร <strong>สามารถชำระค่าส่งบทความเพื่อลงตีพิมพ์วารสารผ่านช่องทางบัญชีธนาคาร</strong> กรุณาโอนเงินผ่านบัญชีธนาคารไทยธนชาต จำกัด (มหาชน) สาขาอยุธยา พาร์ค ออมทรัพย์ ชื่อบัญชี มจร. หลักสูตรพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต เลขที่ 633 2 50225 8 </p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>* หมายเหตุ* กรณีที่บทความไม่ผ่านการพิจารณาตีพิมพ์จากผู้ทรงคุณวุฒิ ทางวารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์จะ<strong>ไม่มีการเรียกเก็บเงินค่าธรรมเนียมจากผู้แต่งในทุกกรณี</strong> ผู้เขียนสามารถขอคืนเงินค่าธรรมเนียมการตีพิมพ์ได้</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>กระบวนการพิจารณาบทความจากผู้ทรงคุณวุฒิ</strong><strong> </strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>วารสารมีกระบวนการประเมินคุณภาพจากผู้ทรงคุณวุฒิก่อนตีพิมพ์ โดยบทความที่ตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสารได้ผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิในทุกบทความที่ตีพิมพ์เผยแพร่ได้รับการตรวจสอบทางวิชาการจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer Review) 3 ท่านต่อ 1 บทความ ในลักษณะปกปิดรายชื่อ (Double blind peer-reviewed) ทั้งนี้บทความจากผู้นิพนธ์ภายในจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ ภายนอกหน่วยงานที่จัดทำวารสาร และไม่มีส่วนได้ส่วนเสียกับผู้นิพนธ์ ซึ่งจะทำให้เกิดความเข้มข้นในการประเมินคุณภาพบทความก่อนออกตีพิมพ์เผยแพร่สู่สาธารณะ ในกรณีที่กองบรรณาธิการหรือผู้เชี่ยวชาญ ซึ่งได้รับเชิญให้เป็นผู้ทรงคุณวุฒิผู้ตรวจประเมินบทความมีความเห็นว่าควรแก้ไข กองบรรณาธิการจะส่งคืนเพื่อให้เจ้าของบทความแก้ไข โดยจะยึดถือข้อเสนอแนะของผู้ทรงคุณวุฒิผู้ตรวจประเมินเป็นเกณฑ์หลัก และหรือขอสงวนสิทธิ์ที่จะพิจารณาไม่ตีพิมพ์ ในกรณีที่รายงานการวิจัย บทความทางวิชาการหรือบทความวิจัยโดยเน้นสาขาวิชาพุทธศาสนา ปรัชญา สังคมและมนุษย์ศาสตร์ในเชิงประยุกต์การศึกษาเชิงนวัตกรรมประยุกต์หรือไม่ผ่าน การพิจารณาของกองบรรณาธิการหรือผู้เชี่ยวชาญ เมื่อบทความที่ได้รับการตีพิมพ์ผู้เขียนจะได้รับลิ้งก์วารสารที่นำบทความลงตีพิมพ์ผลงานแล้ว พร้อมกับหนังสือรับรองการตีพิมพ์บทความในวารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>Journal History</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>วารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์ โดยโครงการหลักสูตรพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย โดยเริ่มจัดพิมพ์ตั้งแต่ ปี พ.ศ. 2563 จนถึงปัจจุบัน</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>บรรณาธิการ</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>เล่มที่ 1: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 2: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 3: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 4: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 5: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 6: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 7: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 8: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 9: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ตวงเพชร สมศรี</p> <p>เล่มที่ 10: ผู้ช่วยศาสตร์จารย์ ดร.ตวงเพชร สมศรี</p> </td> </tr> </tbody> </table> <p> </p> https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/272266 บทบรรณาธิการ 2024-04-08T15:03:55+07:00 toungpun somsri [email protected] <p>บทบรรณาธิการ V.5 on.1</p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/270537 อนัตตาของพระพุทธเจ้า 2024-01-31T18:09:48+07:00 Danthai Yaisang [email protected] 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/272267 สารบัญ 2024-04-08T15:06:42+07:00 toungpun somsri [email protected] 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/271780 The Development of Buddhist Communication Innovation Process to Reinforce Life Power of Thai People in the New Normal Age 2024-03-23T13:12:17+07:00 Boonlert Boonlert Otsu [email protected] Kanokwan Karunatittiyotin [email protected] <p>The Developing innovative Buddhist communication processes that enhance the life force of Thai people in the new way of life era. The objectives are (1) to study the system and mechanism for knowing how to deal with life crises through innovative communication of Buddhism that strengthens life power in the new way of life. (2) to study the form of innovative communication of Buddhism that strengthens management power and Life power in the new way of life and (3) to develop and propose the development of innovative Buddhist communication processes that enhance life power in the new way of life. Using qualitative research methods with in-depth interviews. The research results found that Innovation in communicating the Buddhadharma regarding mindfulness and carelessness is organized as a system and mechanism that can help people in society be mindful and use their wisdom to consider and understand life crises. As well as helping to strengthen the mind to be able to continue living with value and happiness in the new way of life era. As for the innovative format for communicating Buddhism that strengthens executive power and life force in the new way of life, it is based on the basic concepts of precepts and faith. There are precepts as rules and discipline in the behaviour of people in society to live together normally and create a peaceful society. For the development of innovative Buddhist communication processes that enhance life power in the new way of life era, concepts from the ethical values of the Three Characteristics are used, consisting of 1) preparing and communicating truthful information; There is evidence to prove it, keeping up with the times and keeping up with events that are always changing. 2) Creating and communicating information that consists of polite words, easy to understand, clear, reflects an understanding of the social situation. and reflects the generosity and support of people at all levels of society; and 3) preparing and communicating information that has words to promote social harmony. Raise the spirit of people in society to a higher level. To have a public mind focused on providing more benefit to others. As well as taking care of society in an ethically and morally way as well.</p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/272156 Factors Influencing Exchange Rate of Baht against U.S. Dollar under COVID-19 Pandemic in Thailand 2024-04-02T15:23:34+07:00 phonphat intaravorraphat [email protected] RUNGROJ YENCHAIYAPRUEK [email protected] <p>This research article was to study the factors that influencing exchange rate of Baht against U.S. dollar COVID-19 pandemic in Thailand. We used monthly data from economic database of Thailand and U.S. for period 2020 - 2023 (47 Data) to be the sample in this research, based on a multiple regression technique (OLS) and Mundell Fleming model. <br />As a whole, the fluctuation in spot exchange rate of Baht against U.S. dollar was positively influenced by Thailand's public debt, nominal interest rates differential of Thailand and U.S., COVID-19 pandemic in Thailand (new death) and exchange rate of Baht against U.S. dollar in the past month. <br />On the other hand, exchange rate of Baht against U.S. dollar was negatively influenced by Thailand's international reserve. All these factors accounted for 95 percent of the variance explained by exchange rate of baht against U.S. dollar under COVID-19 Pandemic in Thailand (R2 = 0.95, p &lt; 0.01). Therefore, <br />the policymaker should perceive about the effect of economic factors of Thai and U.S. to stabilize exchange rate of Baht at the same time, should and perceive about risk management in all dimensions of crises, especially public health crisis that lead to economic crises.</p> 2024-04-09T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/272126 THE DEVELOPMENT OF MORAL AND ETHICS OF PERSONNEL IN THE SECRETARIAT OF THE HOUSE OF REPRESENTATIVES BASE ON BUDDHIST INTEGRATION 2024-04-01T14:18:32+07:00 เศรษฐพงษ์ ศรีเลิศ [email protected] <p>The objectives of this dissertation are: 1) To study the concepts and principles for developing morality and ethics of personnel in the Secretariat of the Thai House of Representatives. 2) To study the integration of Buddhist principles in the development of morality and ethics of personnel in the Secretariat of the House of Representatives of Thailand and 3) To present knowledge on the development of morality and ethics of personnel in the Secretariat of the House of Representatives based on Buddhist integration. This is qualitative research. The tools used include In-depth interviews with 3 groups of key informants: a group of outstanding civil servants. a group of senior commanders of the Secretariat of the House of Representatives and a group of people who contacted the government. totaling 37 people. Data were analyzed using a descriptive method followed by an inductive method.<br />The research results revealed that Concepts and principles for developing morality and ethics of personnel in the Secretariat of the House of Representatives of Thailand are personnel participation with the explosion from within. behavior problems solving with achievement motivation. systematic development according to PDCA principles and the risk management of ethics. The principles of Buddhism applied to develop morality and ethics of Personnel in the Secretariat of the House of Representatives are the 4 principles of Iddhipada are which are being beautiful in the initial aspect. The administrators must pay attention and focus on achieving development goals. The principle of Aparihaniyadhamma 7 are being beautiful in the mid aspect by organizing suitable activities and projects. The 4 principles of Sammappadana are continuing review of development and the 4 brahmavihara principles are being beautiful in the unmost aspect by having good and virtuous people who expand the results more extensively.<br />The body of knowledge is model "SHR. Beautiful SAAR Develop 4’S". The model consists of beautifully developing morality and ethics with Buddhist principles in a systematic way (System) according to the indicators of being a moral role model organization in 9 steps by creating appropriate activities (Activities) and driving them continuously (Access) with a process of continuing review and development (Review). Start with beautiful upstream (Start). In the midstream. maintain right activities (Stay) and creat a strong standpoint (Stand) and at the downstream by creating sustainable good people (Still) or by creating beauty in the initial aspect from the input factors (Input). At the mid aspect. there are process and output (Process &amp; Output) and at the utmost aspect. there are outcome and impact (Outcome &amp; Impact). This body of knowledge can be applied to develop morality and ethics of personnel very well and efficiently. creating benefits for the country.</p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/271848 A Buddhist Integrated Development of Life Skills from Learning Jãtaka to Practicing of Upper Secondary School Students 2024-03-27T20:34:21+07:00 พระมหาฐานันดร์ สุทฺธิญาโณ (แก้วทอง) [email protected] <p>This dissertation paper has two objectives: 1) to study the principles of Buddhadhamma from Jãtaka for applying in the development of life skills of upper secondary school students, and 2) to propose the Buddhist integrated body of knowledge on the development of life skills from learning Jãtaka to practicing of upper secondary school students. This research employed the qualitative research methodology done by documentary research and in-depth interview where its contents was then analyzed through the descriptive analysis respectively. The research results were found that:<br />(1) The Ministry of Education has prescribed four components of life skills aimed at fostering and developing students' resilience in four aspects as follows: (1) awareness and realization of one’s and others’ value, (2) critical thinking, decision making, and creative problem solving, (3) dealing with one’s emotion and stress, (4) building good relationship with others for enhancing the quality of students, making them strong and effective citizens being capable of coping with societal changes through managing what needs to be inculcated and indicated including the group of social studies, religion, and culture based on the core curriculum whereby upper secondary school students could be utilized to develop their life skills through teaching and learning three Jãtakas: Vessantara Jātaka, Mahosatha Jātaka, and Mahājanaka Jātaka; each of which is mainly rooted in the four core principles of Buddhism: charity, wisdom, perseverance and morality.<br />(2) As far as the Buddhist integrated body of knowledge on the development of life skills gained from learning Jātaka to practicing of upper secondary school students is concerned, the following Buddhadhamma, charity, wisdom, perseverance and morality are actively integrated with four kinds of life skills: (1) it needs awareness and realization of one’s and other’s value by which it is basically cultivated through perseverance, morality, wisdom, and charity, (2) it basically needs critical thinking, decision making, and creative problem solving through wisdom, perseverance, morality, and charity, (3) it basically deals with emotion and stress through charity, perseverance, wisdom, and morality, and (4) it basically builds up good relationship with others through charity, morality, wisdom, and perseverance. Once properly incorporated these characteristics in development of life skills, students’ ways of life, be they personal life or education, could be gradually strengthened by means of the strong foundation of Buddhadhamma derived from the body of knowledge named ‘ATER MODEL = A(DPVS) + T(DPVS) + E(DPVS) + R(DPVS)’ accordingly.</p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/270610 A MODEL FOR CULTIVATING MORALITY THROUGH STUDYING BUDDHISM FOR STUDENTS IN PRATHOM 6. UNDER THE JURISDICTION OF SUPHAN BURI PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 3 IN BUDDHIST INTEGRATION 2024-02-29T17:59:15+07:00 Marayat kongmuang [email protected] <p>In this dissertation, three objectives were purposely made: (1) to study the concepts and management structural principles on the teaching and learning of Buddhism to cultivate morality to primary school students of grade 6, (2) to study the principles of Buddhadhammas that are integrated in managing on the teaching and learning of Buddhism in order to cultivate morality to primary school students of grade 6, and (3) to propose a Buddhist integrated model for cultivating morality through learning Buddhism of primary school students of grade 6 under the supervision of the Suphan Buri Primary Educational Service Area Office 3. This research employed the qualitative research methodology done by studying related documents and research including in-depth interviews with 34 scholars and Buddhist monks and content analysis of data was made through the descriptive analysis. <br />The research results were considerably found that the management structural principles used in learning and teaching Buddhism involve outlining the course where learning and teaching preparation could be provided as per the given objectives in which the introduction to the course and proper teaching method accorded with its contents and learners are done in line with the process of Active learning approach. Here, media used to motivate students to learn and the effective measurement and evaluation are needed in order to sum up the effectiveness of learning results indicating the outcome gained from learning Buddhism moving to the better level. As far as the principles of Buddhadhamma being integrated with the management of learning and teaching Buddhism for cultivating certain virtues are concerned, they are of three kinds of grounds for accomplishment merit (Puññakiriyã-Vatthu). In this research, the model named ‘HOPE DIAGRAM’ was applied to the cultivation of morality to primary school students of grade 6 as follows: 1) H= means Helpfulness referring to the cultivation of morality to primary school students of grade 6 through Dãnamaya, 2) O means orderliness referring to the cultivation of morality to primary school students of grade 6 through Sĩlamaya, 3) P means peaceful referring to the cultivation of morality to primary school students of grade 6 through Bhãvanãmaya, and 4) E means equilibrium referring to the cultivation of morality to primary school students of grade 6 through three kinds of Puññakiriyã-Vatthu whereby the middle path could be gradually actualized accordingly.</p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/271711 Integration of Buddhism Principle and Solid Wastes Processing by Circular Economy Towards Resulted Base Management: Case Study of Buddhism Temples 2024-03-27T14:03:34+07:00 Mayuree Tayarajkul [email protected] <p>The presentation herein was the qualitative study focused on depth interview integrated with some quantitative study and content analysis. Buddhism temples as case studies included Wat (Temple) Chakdang, Wat Suankaew, Wat Yanvesakawan, Wat Pa Udomsuk, Suankaew Foundation Branch at Kabinburi, and Suankaew Foundation Branch at Burirum. Depth interview had been individually undertaken through the abbots, monks, monk assistants (man or woman), workers in the temple. The main concept of management of all temples is an integration of Buddhism principle for the green area as spiritual wellness community and solid waste processing by CE, but different approach. Wat Chakdang and Wat Yanvesakawan, as well as Wat Pa Udomsuk had developed green area by only trees plantation, but Wat Suankaew and Foundation Branches&nbsp; had developed green area by an integrated agriculture. All temples and Foundation Branches except Wat Yanvesakawan had carried out solid wastes processing by CE. Wat Chakdang had emphasized the recycle processing particularly plastic bottles recycled to fiber to proceed for yellow robe for monk, blanket, T-shirt etc. The CE approaches thus were mainly reduction together with recycle, and some repair and refurbish. While Wat Suankaew had used donated items for solid wastes processing through separation and selling to the old thing retailing shops by bidding. The approach was mainly reduction together with repair, and some recycle. The significant factor influencing the RBM was leader and leadership of the abbot. Such leader and leadership had enticed the people motivation towards cooperation. In addition, integration management, innovation of solid wastes processing by CE, cooperation, networking, and policy/plan to action were all factors influencing the RBM on the sustainable development concept.</p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/270895 Reflections of Thai Youths in Films Winning the Suphannahong National Film Award, 1991 - 2020 2024-03-19T20:56:50+07:00 xialing lan [email protected] <p>This research article aims to analyze family reflections in two Thai sitcom dramas, Bang-ruk Soi 9/1 and Bannee-mee-ruk, including 129 episodes. Qualitative research methodology focusing on concepts of reflections and ideas of families are applied to analyze the drama scripts. <br />The research finds four major areas of reflections of Thai middle class family in urban as the following. 1) The living, showing the single family; extended family; and particular-typed family, all possess residences; income-based living styles; having various knowledge/experience-based careers; and focusing on close family relationships, by having main meals together. 2) Beliefs, relating to spirit and fortune telling; and performing good traditional and social practices. 3) Values, showing different ideas about marriage; preferring of obedient and grateful children; and emphasizing on education of children. 4) Relationships of family members, presenting both positive and negative aspects. By the findings, both actual phenomena of Thai families and the realistic constructive families, according to the ideal society, are reflected in order to emphasize the importance of family and reminding of good roles and responsibilities each individual should conduct toward their families and the society. </p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/270900 An Analysis of Thai Families Reflections in the Sitcoms Bang-ruk Soi 9/1 and Bannee-mee-ruk 2024-02-27T13:45:15+07:00 JINGRU LU [email protected] <p>This research article aims to analyze family reflections in two Thai sitcom dramas, Bang-ruk Soi 9/1 and Bannee-mee-ruk, including 129 episodes. Qualitative research methodology focusing on concepts of reflections and ideas of families are applied to analyze the drama scripts. <br />The research finds four major areas of reflections of Thai middle class family in urban as the following. 1) The living, showing the single family; extended family; and particular-typed family, all possess residences; income-based living styles; having various knowledge/experience-based careers; and focusing on close family relationships, by having main meals together. 2) Beliefs, relating to spirit and fortune telling; and performing good traditional and social practices. 3) Values, showing different ideas about marriage; preferring of obedient and grateful children; and emphasizing on education of children. 4) Relationships of family members, presenting both positive and negative aspects. By the findings, both actual phenomena of Thai families and the realistic constructive families, according to the ideal society, are reflected in order to emphasize the importance of family and reminding of good roles and responsibilities each individual should conduct toward their families and the society. </p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/270605 Learning dynamics and value creation of parents at Wat Traphang Thong Charity Kindergarten. Sukhothai Province 2024-03-20T09:57:16+07:00 Phrakrusumetphuwadon Phrakrusumetphuwadon [email protected] <p> Learning dynamics and value creation of parents at Wat Traphang Thong Charity Kindergarten. Sukhothai Province It is leading the organization to be an organization of excellence in education so that parents can trust the education system before sending their children to study. Also give an example of a case study of Anubankankuson Wat Traphang Thong School. It was found that the administrators were monks and had the vision to manage the school to keep up with the changing trends in the educational system that is highly competitive in the education market. By using the principles of morality and ethics to strengthen students mentally. And intelligence can be integrated with technology appropriate to the age of the students to gain parental acceptance. As well as managing the personnel of the temple's charity school to be people of learning in order to promote the quality of education efficiently. And efficiency.</p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/270903 Five Precepts: Principles of Conduct for Value of Life in the New Normal Way of Life 2024-03-20T09:56:01+07:00 Narong Phoemklang [email protected] <p>Following the principle of five precepts in the different age varies depending upon times, therefore, the social ways in the new normal age need the application of such five precepts to suit one’s ways of life where the precepts involved are properly observed. In following, one’s mind should be trained in accordance with living kindness and compassion where non-harming others, no-desire for others’ property, non-desire for others’ wife, non-lying, and carefulness in living life are strictly observed. Once properly followed, one’s mind would obtain the beauty of life through the thought that loving others is equivalent to loving oneself resulting in creating the principles guaranteeing the safety of life, property, family, society and health, which is accorded with the five precepts. Under these situations, many problems and obstacles would also be solved accordingly giving rise to the happy living together and thereby providing the opportunity to cultivate the perfection of precept encouraging man to avoid bad action leading to the stream of the noble path from the basis to highest level respectively.</p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/271887 THE PRINCIPLE OF KALAYĀṆAMITTA IN TEMIYA JĀTAKA 2024-03-26T17:19:09+07:00 Pairoj sanfong [email protected] <p>This academic was purposely made to present the concept of Kalayāṇamitta in the Jātaka named Temiya referring to the Nekkhamma perfection cultivated by Temiyarājakumāra. He who saw his father punishing the wrongdoer, thought that the king's punishment was sinful. So he prayed for himself to be deaf, mute, and lame, and then developed Loving Kindness. So, he prayed for himself to be deaf, mute, and lame, and then developed Loving Kindness, and express the 7 virtues of harmlessness and Non-violence as follows: as follows: 1) being lovely to other, 2) being respectable, 3) being honorable, 4) being wise in speaking, 5) being patient to spoken words, 6) being intelligible in explaining story, and 7) guiding one to the right path. All these virtues are empowered the mind of those who renounce the household life leading to the right view and threefold training whereby self-development could be actualized accordingly.</p> 2024-04-08T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 The Journal of Buddhist Innovation Review