The Journal of Buddhist Innovation Review
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR
<p> </p> <table width="602"> <tbody> <tr> <td width="602"> <p><strong>นโยบายและกระบวนการวารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>Aims & scope ของวารสาร</strong></p> <p>วารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์ มีวัตถุประสงค์เพื่อตีพิมพ์และเผยแพร่บทความวิจัย บทความวิชาการและบทวิจารณ์หนังสือที่เป็นภาษาไทยและมีข้อค้นพบ ข้อเสนอแนะที่เป็นนวัตกรรม รวมถึงความคิดริเริ่มที่มีผลกระทบต่อชุมชน สังคม และประเทศชาติในวงกว้าง อีกทั้งยังมุ่งหมายที่จะเป็นเวทีในการนำเสนอผลงานทางวิชาการเพื่อแลกเปลี่ยนองค์ความรู้ทางสังคมศาสตร์ และสาขาต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้อง และสนับสนุนการศึกษา การสอน โดยเน้นสาขาวิชาพระพุทธศาสนา ปรัชญา สังคมและมนุษย์ศาสตร์ในเชิงประยุกต์การศึกษาเชิงนวัตกรรมประยุกต์ และด้านนวัตกรรมต่าง ๆ ตลอดจนสาขาวิชาอื่นๆ ที่เกี่ยวข้องและรวมถึงสหวิทยาการอื่น ๆ ทั้งนี้ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ต้องผ่านการประเมินจากผู้ทรงคุณวุฒิ 3 ท่าน ตามมาตรฐาน โดยที่ผู้อ่านไม่ทราบชื่อผู้เขียนและผู้เขียนไม่ทราบชื่อผู้อ่าน (double blind review) และต้องเป็นบทความที่ไม่เคยตีพิมพ์เผยแพร่ที่วารสารอื่นมาก่อน วารสารนี้ออกเผยแพร่ปีละ 3 ฉบับ (มกราคม – เมษายน พฤษภาคม – สิงหาคม กันยายน – ธันวาคม)</p> <p>วารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์ ได้เริ่มจัดทำและตีพิมพ์ตั้งแต่ พ.ศ. 2563 และได้เริ่มจัดทำในรูปแบบอิเล็กทรอนิกส์ ตั้งแต่ พ.ศ. 2563 ซึ่งปัจจุบันวารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศนื ตามที่ศูนย์ดัชนี TCI ได้จัดกลุ่มคุณภาพวารสารที่ต้องการเข้าสู่ฐานข้อมูล TCI <strong>วารสารกลุ่มที่ 2</strong> : วารสารที่ผ่านการรับรองคุณภาพของ TCI (จนถึง 31 ธันวาคม 2567) และอยู่ในฐานข้อมูล TCI </p> <p>Online ISSN : 2730-2539</p> <p>Print ISSN : 2730-1842 </p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>วัตถุประสงค์ของวารสาร</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>1. เพื่อนำเสนอบทความทางวิชาการและบทความวิจัยที่มีคุณภาพที่แสดงถึงประโยชน์ทั้งเชิงทฤษฎี (Theoretical Contributions) ที่นักวิจัยหรือผู้ที่สนใจสามารถนำไปพัฒนาหรือสร้างองค์ความรู้ใหม่ และประโยชน์ในเชิงปฏิบัติการ (Managerial Contributions) นักวิจัยหรือผู้สนใจนำไปประยุกต์ใช้ให้เกิดประโยชน์ หรือต่อยอดการวิจัยที่ครอบคลุมเนื้อหาที่เป็นสหวิทยาการ โดยเน้นสาขาวิชาพุทธศาสนา ปรัชญา สังคมและมนุษย์ศาสตร์ในเชิงประยุกต์การศึกษาเชิงนวัตกรรมประยุกต์ และด้านนวัตกรรมต่างๆ ตลอดจนสาขาวิชาอื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>2. เพื่อให้บริการวิชาการแก่สังคมในการเป็นศูนย์กลางเผยแพร่แลกเปลี่ยนความคิดเห็นประสบการณ์การทำวิจัยและการพัฒนาผลงานวิชาการของนักวิจัย นักวิชาการ คณาจารย์ ผู้บริหาร นักศึกษา นักธุรกิจ และประชาชนผู้สนใจการจัดการเทคโนโลยีและนวัตกรรมทั่วไป</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>กระบวนการพิจารณา (</strong><strong>Peer Review Process)</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>บทความจากผู้ทรงคุณวุฒิวารสารมีกระบวนการประเมินคุณภาพจากผู้ทรงคุณวุฒิก่อนตีพิมพ์ โดยบทความที่ตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสารที่ได้ผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ 3 ท่าน ลักษณะปกปิดรายชื่อ(Double blind peer-reviewed) ทั้งนี้บทความจากผู้นิพนธ์ภายในจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิภายนอกหน่วยงานที่จัดทำวารสาร ส่วนบทความจากผู้นิพนธ์ภายนอกจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิภายใน หรือนอกหน่วยงานที่จัดทำวารสารที่มีความเชี่ยวชาญในสาขา และไม่มีส่วนเกี่ยวข้องกับผู้นิพนธ์</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>กำหนดเผยแพร่วารสาร </strong>(Publication Frequency)</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>ฉบับที่ 1 เดือน มกราคม – เมษายน</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>ฉบับที่ 2 เดือน พฤษภาคม – สิงหาคม</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>ฉบับที่ 3 เดือน กันยายน – ธันวาคม</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>ระยะเวลาตีพิมพ์: ปีละ 3 ฉบับ ทั้งแบบรูปเล่มและออนไลน์ </p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>ค่าธรรมเนียมในการตีพิมพ์บทความ</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>ข้อตกลงการส่งบทความตีพิมพ์ของวารสาร</strong></p> <p>เมื่อผู้แต่งส่งต้นฉบับเข้าสู่กระบวนการพิจารณาของกองบรรณาธิการ ผู้เขียนจะต้องชำระเงินค่าดำเนินการพิจารณาบทความเพื่อลงตีพิมพ์วารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์ จำนวน 4,000 บาท (บทความที่ถูกปฏิเสธการดำเนินการต่อจากการพิจารณาของกองบรรณาธิการได้ ทางวารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์จะ<strong>ไม่มีการเรียกเก็บเงินค่าธรรมเนียมจากผู้แต่งในทุกกรณี</strong> ขอให้ผู้แต่งบทความควรตรวจสอบบทความของท่านให้มีความสอดคล้องกับขอบเขตการตีพิมพ์ที่เน้นการตีพิมพ์เรื่องพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์ เมื่อต้นฉบับได้รับการตอบรับให้ตีพิมพ์ในวารสาร <strong>สามารถชำระค่าส่งบทความเพื่อลงตีพิมพ์วารสารผ่านช่องทางบัญชีธนาคาร</strong> กรุณาโอนเงินผ่านบัญชีธนาคารไทยธนชาต จำกัด (มหาชน) สาขาอยุธยา พาร์ค ออมทรัพย์ ชื่อบัญชี มจร. หลักสูตรพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต เลขที่ 633 2 50225 8 </p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>* หมายเหตุ* กรณีที่บทความไม่ผ่านการพิจารณาตีพิมพ์จากผู้ทรงคุณวุฒิ ทางวารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์จะ<strong>ไม่มีการเรียกเก็บเงินค่าธรรมเนียมจากผู้แต่งในทุกกรณี</strong> ผู้เขียนสามารถขอคืนเงินค่าธรรมเนียมการตีพิมพ์ได้</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>กระบวนการพิจารณาบทความจากผู้ทรงคุณวุฒิ</strong><strong> </strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>วารสารมีกระบวนการประเมินคุณภาพจากผู้ทรงคุณวุฒิก่อนตีพิมพ์ โดยบทความที่ตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสารได้ผ่านการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิในทุกบทความที่ตีพิมพ์เผยแพร่ได้รับการตรวจสอบทางวิชาการจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer Review) 3 ท่านต่อ 1 บทความ ในลักษณะปกปิดรายชื่อ (Double blind peer-reviewed) ทั้งนี้บทความจากผู้นิพนธ์ภายในจะได้รับการพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ ภายนอกหน่วยงานที่จัดทำวารสาร และไม่มีส่วนได้ส่วนเสียกับผู้นิพนธ์ ซึ่งจะทำให้เกิดความเข้มข้นในการประเมินคุณภาพบทความก่อนออกตีพิมพ์เผยแพร่สู่สาธารณะ ในกรณีที่กองบรรณาธิการหรือผู้เชี่ยวชาญ ซึ่งได้รับเชิญให้เป็นผู้ทรงคุณวุฒิผู้ตรวจประเมินบทความมีความเห็นว่าควรแก้ไข กองบรรณาธิการจะส่งคืนเพื่อให้เจ้าของบทความแก้ไข โดยจะยึดถือข้อเสนอแนะของผู้ทรงคุณวุฒิผู้ตรวจประเมินเป็นเกณฑ์หลัก และหรือขอสงวนสิทธิ์ที่จะพิจารณาไม่ตีพิมพ์ ในกรณีที่รายงานการวิจัย บทความทางวิชาการหรือบทความวิจัยโดยเน้นสาขาวิชาพุทธศาสนา ปรัชญา สังคมและมนุษย์ศาสตร์ในเชิงประยุกต์การศึกษาเชิงนวัตกรรมประยุกต์หรือไม่ผ่าน การพิจารณาของกองบรรณาธิการหรือผู้เชี่ยวชาญ เมื่อบทความที่ได้รับการตีพิมพ์ผู้เขียนจะได้รับลิ้งก์วารสารที่นำบทความลงตีพิมพ์ผลงานแล้ว พร้อมกับหนังสือรับรองการตีพิมพ์บทความในวารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>Journal History</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>วารสารพุทธนวัตกรรมปริทรรศน์ โดยโครงการหลักสูตรพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย โดยเริ่มจัดพิมพ์ตั้งแต่ ปี พ.ศ. 2563 จนถึงปัจจุบัน</p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p><strong>บรรณาธิการ</strong></p> </td> </tr> <tr> <td width="602"> <p>เล่มที่ 1: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 2: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 3: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 4: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 5: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 6: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 7: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 8: รองศาสตราจารย์ ดร.ประพันธ์ ศุภษร</p> <p>เล่มที่ 9: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ตวงเพชร สมศรี</p> <p>เล่มที่ 10: ผู้ช่วยศาสตร์จารย์ ดร.ตวงเพชร สมศรี</p> </td> </tr> </tbody> </table> <p> </p>en-US<p>เรื่องลิขสิทธิ์/เป็นความคิดเห็นของผู้เขียน</p>[email protected] (ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ตวงเพชร สมศรี)[email protected] (โสภณ เทียนศรี)Sun, 03 Dec 2023 23:09:40 +0700OJS 3.3.0.8http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss60content V. 4 N.3 2566
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/269294
<pre id="tw-target-text" class="tw-data-text tw-text-large tw-ta" dir="ltr" data-placeholder="คำแปล" data-ved="2ahUKEwijuK3DgfCCAxUOxTgGHVolDAIQ3ewLegQIBRAQ"><span class="Y2IQFc" lang="en">Contents V.4 N.3 2566</span></pre>toungpun somsri
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/269294Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700BUDDHIST FOOD CONSUMPTION INNOVATIONS OF NEW AGE MONK IN THAI SOCIETY
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268600
<p>Buddhist food consumption innovations of new era monks in Thai society, have the purpose: (1) to study the concepts, and theories of food consumption according to nutritional principles; (2) to study the current state of food consumption by monks in Thai society; and (3) to present Buddhist innovations in the food consumption of new era monks in Thai society.</p> <p> The research results found that: Monks and modern consumption in the capitalist world, is consumption for identity creation, which results in neglecting the true goal, causing health problems. Using the principles of nutrition in consuming food, according to the 5 food groups as a basis is therefore necessary, and the food consumption of Buddhism in food considerations and Principles of Moderations eating. There are principles of Buddhism, namely mindfulness, carelessness and moderation. It is consumption to purify the mind that is considered as the most important, and the model is, <strong>“Eat As Dhamma”.</strong> “Eat” means choosing to consume food, in proportion to your physical needs, according to nutritional principles, and using the principles of mindfulness and moderation in food consumption as a tool for regulating food consumption. “As” is to manage knowledge from an understanding of food consumption choices. And it leads to action by using mindfulness to see, smell, taste, and think about when you want to consume food again, that is, "know how to eat" And "Dhamma" is the result of “Eat As” (“know how to eat"), which is the emergence of wisdom that makes one understand the true goal, and leads to action that brings balance to the body's health, which is “Get nutritional value, and benefit in developing the mind.”</p>prasong Gunakaro khiansamer
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268600Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700Buddhist Integrated Police Officer Performance in the Police 4.0 Era
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/267757
<p>This dissertation paper has three objectives: 1) to study the principles of performance of duties of police officers according to Police 4.0 guideline 2) to study the integration of dharmic principles in the performance of duties of police officers in the Police 4.0 era 3) to present the Buddhist integrated model of performance of duties of the Police 4.0 era. This is qualitative research using in-depth interview with 20 informants and data analysis by adopting content analysis and descriptive analysis presentation.</p> <p>The research findings revealed that the principles of the performance of duties of police officers in the Police 4.0 era are professional, security, crime reduction, dealing with the cyber world, innovative skills, confidence building, less force and regional leader. The integrated Buddhist dharma principles are Iddhipada 4, Sangkahavattu 4, Brahmavihara 4 and Agati 4. There are four paths to performance of duties of police officer in Police 4.0 era model: 1) Path of success meaning dealing with cyberspace, security innovation, taking pride in profession, persevering, constantly self developing, paying attention to duties and checking performance. 2) Path of working in harmony meaning involving people and private organizations, deploying dwindling but effective police force and leading the region with good personality, sacrificing for the common good, tackling 4.0 criminals era promptly, being humble, using the right language, being generous, acting helpfully, serving people willingly and fairly 3) Path of tactical administration meaning building confidence among people, knowing how to use wisdom to control kindness, compassion and sympathetic joy impartially and 4) Path of fair management meaning training oneself to be honest in the performance of duties, not performing duties with bias because of love, passion, anger or fear, performing duties with courage and righteousness. These will result in modern and moral police which can be illustrated by BRIGHT POLICE model.</p>Jinnawat Kontongdee
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/267757Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700MORAL CULTIVATION OF KINDERGARTEN STUDENTS BY USING BUDDHIST INTEGRATION
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/267764
<p><strong>Dissertation on “Cultivating Morality in Kindergarten Students by Using Buddhist Integration” aims to reach the following objectives: 1. To study the principles of organizing education for kindergarten children. 2. To study the Buddhist principle to integrate and cultivate morality in kindergarten students, and 3. To propose the way to cultivate morality in kindergarten students by using Buddhist integration. This is qualitative research. There were 19 key informants/people participated in in-depth interview. Data were analyzed and presented in a descriptive analysis.</strong></p> <p><strong>The research findings were 1. The kindergarten education principle must be organized to align with the country's educational development plan and align with the 4 developmental areas for children which relevant contents, variety of activities are organized and well integration of individual assessment. 2. Adopting the principles of giving, sharing, generosity and support. Precepts will promote well living together with respect each other, creating happiness. And meditation will promote the development of body, morality, mind, and wisdom. 3. Virtue can be instilled in kindergarten students through Buddhist integration in four aspects as follows:</strong> <strong>1) Curriculum: Children with intelligence would bring their abilities to the world. To express kindness to others, have responsibilities, and reach their full potential. Learning content and lesson plans should encourage students to apply in their daily lives.</strong> <strong>2) Organizing a variety of teaching and learning activities shall create good hygiene habits. Learning can happen anytime which lead to develop the habit of being a giver and use their intelligence to solve problems with happiness.</strong> <strong>3) Media and atmosphere that are warm, cool, friendly would promote the passion for learning and creation. The cost-effective use of materials which could be modified from the surrounding media would be friendly to the environment.</strong> <strong>4) Measurement and evaluation Individuals in various ways covering both good behavior towards the environment and towards others. Elevating the mind to ensure it won’t be falling into a gloomy way and use intelligence to creatively deal with problems, with right thoughts and knowledge.</strong></p> <p> </p>SURANGKANA TUATISON
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/267764Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700THE INNOVATIVE LIFESTYLE OF MODERN SINGLE IN THAI SOCIETY BASED ON BUDDHIST INTEGRATION
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268344
<p class="western"><span style="font-size: large;"><span style="color: #0f243e;">This dissertation studies "The Innovative Way of Life for Single Individuals in Thai Society Integrated with Buddhist Principles" and outlines the following objectives: Firstly To investigate the principles and concepts involving the way of life for single individuals. Secondly To examine the Buddhist principles that can be applied to improve the lifestyle of single individuals within Thai society. And thirdly To propose innovative approaches that can improve the lives of single individuals in Thai society by integrating Buddhist philosophy. In summary, we can conclude that two core principles, namely, "carelessness" and "consciousness," which play a fundamental stabilities in life, Carelessness regarding age. Carelessness in spending. Carelessness in maintaining one's mental well-being. The innovation proposed for the lives of single individuals, integrated with Buddhist philosophy in modern Thai society, is termed "Singleness Shapes Serenity." These fundamental principles are the concept that could leads everyone to the ultimate goal, often referred to as "nirvana", the pinnacle of happiness.</span></span></p>NUTTAPONG NAMSIRIKUL
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268344Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700Buddhist Integrated and Conservative Marine Environmental Management Model of Chulabhorn 36 Marine Park Project Chulabhorn Research Institute
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268120
<p>This research study focuses on three main objectives 1) to study the management theory for conserving marine environment of Chulabhorn 36 marine park project, Chulabhorn Research Institute, 2) to study the principles of Buddhism used in management conserving marine environment of Chulabhorn 36 marine park project, Chulabhorn Research Institute and 3) to analyze the management model for conserving marine environment according to the integrated Buddhist of Chulabhorn 36 marine park project, Chulabhorn Research Institute. This is a qualitative research collecting data from in-depth interview with 21 key informants. The data was analyzed by descriptive analysis based on the inductive method.<br />The results showed that the management for conserving marine environment of the Chulabhorn 36 marine park project, Chulabhorn Research Institute started from the intention to promote conservation of marine environment. The project is the center for coordinating operations and disseminate information and knowledge to the public to be realize in the value and importance of marine resources and achieved full cooperation from both the public and private sectors. There is also training for the public in many forms, such as divers for conservation training, marine conservation youth camp training to cultivate awareness to love and cherish the marine environment. The Buddhist principles used in management including the Sublime States of Mind, Mindfulness, and Moral conscience and dread. The researcher have reviewed related literatures and conducted in-depth interviews and become a Buddhist integrated and Conservative Marine Environmental Model of Chulabhorn 36 marine park project, Chulabhorn Research Institute, namely the 5-Good Model, consisting of (1) Good children, (2) Good students, (3) good friends, (4) good religious people, and (5) good citizens. Because of Chulabhorn 36 marine park project providing cultivation to people of all genders and ages to be good people as well as be part of conserving marine environment, promoting environmental awareness and having cooperation in environment conservation without harming one another, based on the Buddhist principles promote these a concrete way.</p>Arunee Pongpun
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268120Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700IMPROVING QUALITY OF LIFE THROUGH SOMDEJ PHRA NYANVAJIRODOM (LUANG POR VIRIYANG) TEACHER COURSE
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268365
<p>The dissertation paper has three objectives: 1) to study the improvement of quality of life through program of Somdej Phra Nyan Vajirodom (Luang Por Viriyang) kru-samadhi course 2) to study the principles of Buddhism applied improving quality of life through Somdej Phra Nyan Vajirodom (Luang Por Viriyang) kru-samadhi course and 3) to present the improvement of quality of life through Somdej Phra Nyan Vajirodom (Luang Por Viriyang) kru-samadhi course. This is qualitative research using in-depth interview and presents in descriptive form</p> <p>The research findings revealed that Luang Por Viriyang kru-samadhi course consists of the following structures: theoretical section, walking and sitting meditation to be added up to 200 hours by taking writing and practical examination, The summary and integration of research were4 aspects as follows: 1) Integrated meditation method by reciting a mantra, Buddhad constantly 2) Content formats by educating mindfulness, full comprehension and concentration regularly 3 ) Program to teach mindfulness and full comprehension to train the mind to be mindful in all postures, to live life like an awakening Buddhist all the time with right concentrationand 4) Evaluation by being mindful in daily life. The body of knowledge gained is a</p>Vachiravan Mahapornphat
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268365Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700Instructional guidelines to strengthen ethics and code of ethics in the police profession for police cadets in Training Center Provincial Police Region 3
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268224
<table width="605"> <tbody> <tr> <td width="605"> <p>The objectives of this research were to investigate the conditions of instructional management, to develop instructional guidelines and to evaluate instructional guidelines to strengthen ethics and code of ethics in the police profession for police cadets in Provincial Police Training Center Region 3. This study used mixed methods design through quantitative and qualitative research. The sample consisted of 275 police cadets, Batch 13 in Provincial Police Training Center Region 3. Key informants were 21 experts. Data were analyzed by PNI analysis, content analysis, statistics including mean and standard deviation.</p> <p>The research results indicated that for overall conditions of instructional management, including instructional management, ethics and code of ethics in police profession and instructional guidelines to strengthen ethics and code of ethics in the police profession, the mean score on Priority Needs Index (PNI) was 0.01. Instructional management and ethics and code of ethics in the police profession influenced instructional guidelines to strengthen ethics and code of ethics in the police profession with a statistical significance level of 0.05. In terms of instructional guidelines, it was found that for instructional management, studying and researching from knowledge sources, preparing reports for presenting in front of the class and organizing field study were prioritized. For ethics and code of ethics in the police profession, honesty and integrity, performing duties according to law in collecting evidence, and professionalism were prioritized. For instructional guidelines to strengthen ethics and code of ethics in the police profession, studying ways to be good role models, organizing seminars, interviewing knowledgeable and experiential people, reporting and presenting in front of the class, organizing training, participating in Buddhist activities, recruiting people with good role models as special speakers and allowing the general public to participate in expressing their opinions were prioritized. Lastly, the results of evaluation of instructional guidelines to strengthen ethics and code of ethics in the police profession revealed that the suitability and feasibility were at the highest level.</p> </td> </tr> </tbody> </table>Naphat Thinnarach
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268224Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700A Model of Punishment in Buddhist Discipline and Legal Liability in Thai Law
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268400
<p>This dissertation has 3 objectives: 1) to study the principles and methods of suppression based on the Dhamma-Vinaya in the Buddhist scriptures and Thai law 2) to analyze problems of suppression according to the Sangha Act, 2505 and Thai Code of Law on liability and 3) to propose Dharma-Vinaya suppression (Niggahakamma) and Thai law liability model. This is qualitative research by studying documents and in-depth interviews with small group discussion, a total of 22 informants including non-participatory observations. The collected data were analyzed and presented by an analytical description. The research findings revealed that: <br>1) The Vinaya Pitaka suppression is authorised and set guidelines to Sangha by the Buddha whenever conflict occurs. The Buddha set the guidelines for the monks to follow (Adhikaranasamatha 7) for trial and suppression so that the accused monks could prove their innocence. This is for the fairness of all parties and the opportunity to repent and later on return to the monastic community. However, suppression under Thai law is a process that focuses on proving facts and forces imprisonment if monk does not accept the verdict without participation of the monk in the trial. <br>2) Problems and hindrances of the current law of suppression process are: (1) problem of knowledge of dharma discipline (2) problem of structure of the Sangha Act (3) problem of legislation and interpretation and (4) problem of process and procedures in practice. <br>3) The model for Punishment in Buddhist Discipline and Legal Liability in Thai Law is VLCP Model which derived from 4 principles as follows: (1) Vinaya: the application of the Dharma-Vinaya is an important consideration (2) Thai Law: conduct, trial and suppress in accordance with Dharma-Vinaya (3) Co-operation: the Buddhist Sangha administration and the nation administration jointly solve problems and propose solutions completely and carefully and (4) Process: conduct suppression correctly according to the Dhamma-Vinaya without violating the principles of Thai law from the time complaint is filed until final judgement in order to ensure accuracy, fairness and mutual benefit.</p> <p> </p>Chanonsonpong Charoonchart
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268400Mon, 04 Dec 2023 00:00:00 +0700BUDDHIST INNOVATION OF THE COMMUNICATION ABOUT THE BUDDHA’S KAMMA
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/267780
<p>The results of thesis showed that the doctrine of Kamma found in Theravada Buddhist scriptures can be classified into 3 types: 1) Kamma is classified by the qualities of karmic causes 2) Kamma is classified by the sense doors of deeds 3) Kamma is classified by its nature and its consequences, called "12 Kamma." Karma can be also classified by the principle of consequences: wholesome deed and unwholesome deed. The Lord Buddha had taught about Kamma and the consequences of Kamma in detail. The Buddha’s teachings consisted of cause and effect, parables and predecessors to accompany it. Buddha teaches all people without dividing the caste of the listeners. Buddha would first examine the character of the listeners who would attain enlightenment and then communicate about wholesome deed and unwholesome deed. He uses the 4 principles and the 9 principles of teaching as the tools of communication. He himself was the person who possessed 3 miracles; marvel of physicl power; marvel of mind reading and marvel of teaching. All people who listen Buddha’s teaching on Kamma have been examined by his 10 powers of perfection wisdom (Dasa-Balanana). Therefore, it is the most perfect procession of Buddhist innovative communication.</p>Aphichat Promjan
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/267780Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700The Healing With Herbs According to Buddhist Methods Wat Thamkrabok Sarabur Province
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268198
<p>therapists, (2) to study the process of herbal therapy according to the Buddhist method, (3) to study the effects of herbal therapy according to the Buddhist methods of those who come to herbal therapists (Qualitative Research). <br />The results of the research showed that the motivation of herbal therapists Wat Tham Krabok, Saraburi Province Overall, motivation is part of the therapeutic process. How much or how little a person in a group will be motivated to treat a disease depends on the incentives in the environment in which it is located. Good health treatments that help to improve health and make those who come to the treatment have better health and are satisfied and happy for those who come to herbal treatments. It can be seen that herbs It is considered as an alternative medical treatment option. Medicinal plants are easy to grow in general areas, clean and safe, without any side effects.<br />Herbal healing process Overall, Buddhism is directly related to health because Buddhism helps people to have good mental health, which is a process and a rational system for solving human problems or treating diseases of life. According to the doctrine of Buddhism To keep the heart from suffering. There is a Buddhist therapeutic process that focuses mainly on physical and mental therapy. Steps to drink herbs Herbal baking is an antitoxin. Detoxify only from the body. To be able to apply the principles to the patients who undergo therapy so that the practitioners can see things as they really are and behave in harmony with nature. Drop away from the bad and experience true happiness. Healing requires Buddhist principles to guide life.<br />The effect of herbal therapy according to the Buddhist method. Wat Tham Mul, Saraburi Province, including therapeutic approaches. Applying principles to heal when sick, namely The seven of Enlightenment, Four Paths of Accomplishment, Three Characteristics, Four Noble Truths, which are all Dhammas taught by the Buddha. Mindfulness, self-regulation in the present The practice of meditation involves the mind being focused at every mental moment. Knowing how to leave blank is not adhered to. Using wisdom to determine cause and effect and purify the mind without lust to cure diseases to heal and disappear. Therapeutic effects help to maintain good health. The body is healthy, refreshed, and the brain is clear. Relieve stress, relieve anxiety The body has strength, breathes more easily, appetite a lot, makes you feel encouraged, revered with faith like the Buddhist teachings, makes you have a cheerful mind, steadfast. Be more focused. Training to train a strong mind to be able to fight germs. As a result, I have been treated with herbs, both drinking herbal medicine and herbal steam to remove germs and detoxification, excrete from the body, adjust the 4 elements in the body to balance in the body. Reduce the risk of disease Have a better body protection system. Develop a strong and stable mind, not be swayed by various emotions, be happy directly to the mind in order to further improve the quality of life. </p> <p> </p>Phrawongsupat A-mornkittisak
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268198Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700GUIDELINES FOR PRESERVING ANCIENT SITES WAT PHRAPHUTTHABATH RATCHAWORAMAHAWIHARN SARABURI PROVINCE
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268192
<p>This research study focuses on these three objectives: 1) to study the history of the ancient site of Wat Phra phutthabath Ratchaworamahaviharn in Saraburi Province 2) to study the value, importance, and benefits of the ancient site of Wat Phraphutthabath Ratchaworamahaviharn in Saraburi Province 3) to present guidelines for preserving the ancient site Wat Phraphutthabath Ratchaworamahaviharn in Saraburi Province in order to enhance the value and benefits to Thai society This study is a qualitative study (fieldwork) using methodology of In-depth interview of 12 key informants and analyzing to synthesize the data with descriptive analysis. <br />The research results showed that the history of the ancient sites, Wat Phraphutthabath Ratchaworamahaviharn in Saraburi Province, which is the highest type of first class monastery consisting sources of antiquities represent the emergence of stories as well as way of life and culture of various eras in the past until the present. These are important for both historical and archaeological benefits therefore antiquities are important elements that coexist with religious sites. Wat Phraphutthabath Ratchaworamahaviharn is one of the significant temples with a large number of artifacts obtained from Buddhist offerings, from monarchs to commoners.<br />The value, importance, and benefits of the ancient site of Wat Phraphutthabath Ratchaworamahaviharn in Saraburi Province have developed religious sites, religious artifacts, and environment inside the temple to be clean, shady, with admirable landscape. They have also cultivated personnel to have modern knowledge both secular and moral and have improved activities within the temple. Archaeological sites and artifacts are classified as part of "cultural heritage" that cover various types of resources in both tangible and intangible culture, and represent as the inheritance of humanity. The development of various facilities attracting the minds of many people to believe in Buddhism in order to continually nurture it.<br />For guidelines for preserving the ancient site Wat Phraphutthabath Ratchaworamahaviharn in Saraburi Province, are showed as preservation steps respectively: 1) study and collect primary data of history, archeology evidence, architectures, fine arts, and other related aspects 2) basic preservation which can be proceeded in the following steps: (1) maintenance (2) protection (3) security enhancement (4) the use of ancient sites 3) advanced preservation that must be carried out in various stages under the recommendations of the Fine Arts Department only, namely,: (1) prevention of deterioration (2) replication (3) restoration (4) renovation (5) reassembly (6) functional application.</p> <p> </p>Phra Thornthanat Chaithammapat
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/268192Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700Enhancenment of Elderly Holistic Health by Tai-Chi Exercise based on the Buddhist Integeration.
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/269144
<p>ชื่อหนังสือ The Enhancenment of Elderly Holistic Health by Tai-Chi Exercise based on the Buddhist Integeration.</p> <p>ผู้เขียน นางสาวพรประภา สุทธิจิตร</p> <p>ปีที่พิมพ์ 2019</p> <p>จำนวนหน้า 184.</p>Phra Sarawut Puaktuang (Chantana)
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/269144Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700Reasoning in Anattalakkhana Sutta
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/267649
<p>The Anattalakkhaṇa Sutta is the second sutra that the Lord Buddha taught to the Panchavaggi at Isipattana Maruegathayawan Forest, Varanasi, on the waning day of the 5th day of the 8th lunar month. The essence of the Anattalakkhaṇa Sutta is to point out the impermanence of all things, showing that form, sensation, perception, body and consciousness or the five aggregates are impermanent, suffering, and subject to change. It should not be seen primarily with lust, mana, view that this is mine, this is me, this is my identity.<br />In reasoning in the Anattalakkhaṇa Sutta, the Buddha used two types of principles and methods of reasoning: The first type is a deductive reasoning method. By using the topic of Dhamma Let's set it up as a topic for use in explaining.. After that, it was explained so that the listeners would understand that all these dharmas were non-self. In the end, it concluded that These dharmas are anatta. The second type is an inductive reasoning method, which is to take the Dhamma topics of form, feeling, perception, mental formations, and consciousness as a leading question. When the listener answers how it is, that answer will be used as the next question. To lead to the destination that the Lord Buddha wanted. When the listener understands what the Buddha has presented Finally, he concludes by asking questions to get the listeners to accept that reason.</p> <p> </p>Phrakrudhammadhron Phaiboon Ñānavipulo, Dr. (Phisanwachiropas)
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/267649Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700Editor V.4 N.3
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/269292
toungpun somsri
Copyright (c) 2023 The Journal of Buddhist Innovation Review
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://so05.tci-thaijo.org/index.php/JBIR/article/view/269292Sun, 03 Dec 2023 00:00:00 +0700