MOTION GRAPHIC MEDIA ON LOCAL WISDOM TOYS OF MY HOME TOWN PHLAPPHLA WITH STEAM LEARNING MANAGEMENT MODEL TO PROMOTE FOUR AREAS OF DEVELOPMENT OF THE EARLY CHILDHOOL
Keywords:
Motion Graphic Media, Local Wisdom Toys, STEAM Learning Management ModelAbstract
The purpose of this research was to develop efficient motion graphic media on Local Wisdom Toys of My Home Town Phlapphla and to study four areas of development of the early childhood in Chanthaburi province, who learned with motion graphic media on Local Wisdom Toys of My Home Town Phlapphla, together with STEAM Learning management Model. The research samples gained from a simple random sampling were 30 students under the Subdistrict Municipality, Phlapphla sub-district, Muang district, Chanthaburi province. The research instruments consisting of two parts were 1) the instruments used for research conduction namely, five lesson plans and four parts of motion graphic media including: Part 1 Gala-gub-gup (Coconut-shell Walking), Part 2 Rot Loluean (Wheeled Car), Part 3 Mha-gan-glouy (Banana Tree Horse), and Part 4 Khai-kaow Khai-gang (Selling Rice and Curry) to be used in the experiment two hours per week, totaling 10 hours, which had the most appropriate levels (M=4.63, SD=0.49) and 2) the instrument used to collect data included a four-area developmental assessment. Statistics used for data analysis included mean, standard deviation and percentage. It was found that: 1) motion graphic media on Local Wisdom Toys of My Home Town Phlapphla had the efficiency at a “excellent level” (M=4.64, SD=0.49), and 2) four areas of development of the sample group showed that the overall picture of the 30 samples was at a “good level”, “fair level”, and “unsatisfactory level” with the percentage of 69.6, 27.7 and 2.8 respectively.
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2560). หลักสูตรการศึกษาปฐมวัย พุทธศักราช 2560. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.
ชยามร กลัดทรัพย์. (2563). ผลการใช้โมชั่นอินโฟกราฟิกร่วมกับการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน เรื่องภูมิศาสตร์ ที่มีผลต่อความสามารถ
ในการคิดวิเคราะห์และความสามารถในการทำงานร่วมกัน ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนนารีวิทยา ราชบุรี.
วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา, บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
บุญชม ศรีสะอาด. (2560). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.
เบญจวรรณ จุปะมะตัง และธวัชชัย สหพงษ์. (2560). การพัฒนาโมชันกราฟิก เรื่อง ตำนานพระธาตุขามแก่น. วารสารโครงงานวิทยาการ
คอมพิวเตอร์และเทคโนโลยีสารสนเทศ, 3(2), หน้า 1-6.
ปัทมาภรณ์ วิทูร และอรพรรณ บุตรกตัญญู. (2565). การจัดประสบการณ์การเรียนร้บูรณาการสตีมศึกษา เพื่อพัฒนาการคิดเชิงออกแบบของ
เด็กปฐมวัย (ออนไลน์). เข้าถึงได้จาก: https://so01.tci-thaijo.org/index.php/OJED/article/view/248913/170022 [2565, 2
พฤศจิกายน].
มัลลิกา ตั้งความเพียร และปัทมาวดี เล่ห์มงคล. (2565). การพัฒนาความสามารถในการคิดแก้ปัญหาโดยใช้กิจกรรม STEAM จากวัสดุ
ธรรมชาติของเด็กปฐมวัย. วารสารจันทรเกษมสาร, 28(1), หน้า 30-45.
วรรณทิภา ธรรมโชติ. (2562). การพัฒนาสื่อโมชันกราฟิกเพื่อประกอบการเรียนรู้รายวิชา ส22101 สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม
เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 (ออนไลน์). เข้าถึงได้จาก: https://ph02.tci-
thaijo.org/index.php/project-journal/article/view/204220 [2565, 8 ธันวาคม].
ศูนย์พัฒนาเด็กเล็กเทศบาลตำบลพลับพลา. (2564). รายงานการประเมินตนเอง ศูนย์พัฒนาเด็กเล็กเทศบาลตำบลพลับพลา ประจำปี
การศึกษา 2564. กองการศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม เทศบาลตำบลพลับพลา อำเภอเมือง จังหวัดจันทบุรี.
Piaget, J. (1951). Play dreams and imitation in childhood. London: Whitefriars.
Yakman, G. (2008). STEAM Education: an overview of creating a model of integrative
education (Online). Available: https://www.researchgate.net/publication/327351326_STEAM_
Education_an_overview_of_creating_a_model_of_integrative_education [2022, November 5].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 วารสารวิชาการศรีปทุม ชลบุรี Sripatum Chonburi Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความทุกบทความเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารวิชาการศรีปทุม ชลบุรี