The Contemporary Sculpture Development through the Integration of Installation Art, Digital Art and Solar Cell Technology in order to Create the Community’s Landmark

Main Article Content

Ohm Pattanachoti

Abstract

This study was the mixture between the qualitative research and the community-based action research that research methodology might consist of the processes of review literature and the field research alongside with the artistic productive process, in other words, it could be done through the use of the documentary research and its field research including the in-depth interview and the focus-group meeting and the mixed media sculpture development. The objectives of this research were; 1) to study and collect the local Chiang Rai art data base, 2) to design and develop the contemporary sculpture in order to create the local landmark underneath the local art and culture basis alongside with the concept of creative economy, 3) to encourage local people to realize and appreciate the value of their own cultural heritage and the local wisdom related to Lanna art and culture through the dissemination of the gaining knowledge related to the contemporary sculpture development and its presentation in order to approach the innovation of local sustainable tourism management.


          The research finding highlighted that not only there were the tangible outputs which composed by the sculpture and the community’s landmark themselves, but also the outcome of this research project that might be noticed as the further development of the local sustainable tourism management and its innovation in order to enhance the local people quality of life through the experiences and knowledge gaining from the research project which could be divided into 3 main aspects; 1) the art learning process; the mixture of production between the knowledge development process and the art appreciation or aesthetic process, 2) the social learning process included the brain-storming, team-working leading to the community’s mutual agreement in order to find the solution or products, 3) the community-based action research was the integration operation between the local community and the university in order to use the domestic resources for local sufficient and sustainable benefits.

Article Details

How to Cite
Pattanachoti, O. . (2020). The Contemporary Sculpture Development through the Integration of Installation Art, Digital Art and Solar Cell Technology in order to Create the Community’s Landmark. Journal of Humanities and Social Sciences Review, 22(2), 84–99. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/hspbruacthjournal/article/view/252892
Section
Research Article

References

1. สกนธ์ ภู่งามดี. (2559). ดิจิทัลอาร์ตเพื่อสังคม (Digital Arts for Society). สืบค้นเมื่อ 8 พฤษภาคม 2562, จาก http://digitalartssdm.blogspot.com/2016/03/digital-arts-for-society.html.
2. การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย. (2554). เทคโนโลยีเซลล์แสงอาทิตย์. สืบค้นเมื่อ 8 พฤษภาคม 2562, จาก http://www4.egat.co.th/re/solarcell/solarcell.htm.
3. เกษม ก้อนทอง. (2549). ศิลปะสื่อประสม. กรุงเทพฯ: ศิลปาบรรณาคาร.
4. กำจร สุนพงษศรี. (2555). สุนทรียศาสตร์ (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
5. จุฑาพรรธ์ (จามจุรี) ผดุงชีวิต. (2551). วัฒนธรรม การสื่อสารและอัตลักษณ์. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
6. ชุติมา เวทการ. (2551). การจัดการการเรียนรู้สาระทัศนศิลป์บนพื้นฐานวัฒนธรรมชุมชน. กรุงเทพฯ: วี.พริ้นท์ (1991).
7. เทศบาลตำบลท่าสาย. (2559). สภาพทั่วไปและข้อมูลพื้นฐานของเทศบาลตำบลท่าสาย. สืบค้นเมื่อ 18 ตุลาคม 2562, จาก http://tumboltasai.go.th/aboutus.php.
8. บันเทิง พาพิจิตร. (2549). ประเพณี วัฒนธรรมไทยและคติความเชื่อ. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
9. ภาสกร คำภูแสน. (2552). แนวทางการจัดการภูมิทัศน์วัฒนธรรม: กรณีศึกษาชุมชนริมน้ำจันทบูร จังหวัดจันทบุรี. การศึกษาอิสระ ภูมิสถาปัตยกรรมศาสตร์มหาบัณฑิต คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.
10. ราชบัณฑิตยสถาน. (2524). พจนานุกรมศัพท์สังคมวิทยา (อังกฤษ-ไทย) ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพฯ: รุ่งศิลป์การพิมพ์ (๑๙๗๗).
11. รังสรรค์ โฉมยา. (2548). เอกสารประกอบการสอนวิชาจิตวิทยา. ภาควิชาจิตวิทยาการศึกษาและการแนะแนว คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
12. วิบูลย์ ลี้สุวรรณ. (2548). ศิลปะในประเทศไทย. กรุงเทพฯ: ศูนย์หนังสือลาดพร้าว.
13. วิรุณ ตั้งเจริญ. (2552). มศว 60 ปี ศรีสง่ามหานคร : มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ 28 เมษายน 2552. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
14. สิริอร วิชชาวุธ และคณะ (2550). จิตวิทยาทั่วไป (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
15. สุรพล ดำริห์กุล. (2561). ประวัติศาสตร์และศิลปะล้านนา. นนทบุรี: เมืองโบราณ.
16. สุวิมล ว่องวานิช. (2552). การวิจัยปฏิบัติการในชั้นเรียน (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
17. อานันท์ กาญจนพันธ์. (2555). เจ้าที่และผีปู่ย่า พลวัตของความรู้ชาวบ้าน อำนาจและตัวตนของคนท้องถิ่น. เชียงใหม่: ภาควิชาสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
18. อิทธิพล ตั้งโฉลก. (2550). แนวทางการสอนและสร้างสรรค์จิตรกรรมขั้นสูง. กรุงเทพฯ: อมรินทร์ พริ้นติ้ง.
19. Cambridge University. (2020). Landmark. Retrieved May 7, 2018, from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/landmark.
20. Harris, M. (1993). Culture, people, nature: An introduction to general anthropology (6thed.). New York: Harper Collins College Publishers.
21. Julio. (2019). Geometrías de la Luz: la exhibición que tomará Jardines de México. Retrieved April 28, 2019, from https://travelandleisure.mx/america/2019/07/26/geometrias-de-la-luz-la-exhibicion-que-tomara-jardines-de-mexico/.