Performance Development of Phra Nakorn Khiri Muang Phet Fair
Main Article Content
Abstract
This study is qualitative research. The objective of this study was to study the development of performing arts at the Phra Nakhon Khiri - Muang Petch Fair. The scope of the study was from 1986 to 2020. The methodology of this study was learning, searching, and collecting data from the documents, interviews, and participant and non-participant observations to analyze and summarize the data. The results found that performances at the Phra Nakorn Khiri Fair have been continuously adjusted and developed. However, they adhered to the performance of local arts and culture. The performance styles in the Phra Nakorn Khiri Fair were: 1) standard performances; 2) folk performances; 3) creative performances; and 4) musical performances. The performances would be set at various locations within the Phra Nakhon Khiri Fair. The development of performances was divided into three periods, depending on the agencies working on performance management and the social situation in each year. During the first period of 1986-2005, it was found that the performances were mainly in the form of folk performances. The second period, 2006-2014, began with educational institutions playing a role in the management of performances, of which the teachers were coordinators. During the third period, 2015-2020, the field in front of Phra Nakhon Khiri was renovated into a park in honor of His Majesty King Mongkut. Therefore, the performances were set in this area. This research is considered to disseminate local arts and culture and promote tourism in Phetchaburi Province. It is also useful to those who are interested in studying further.
Article Details
1. Any views and comments in the article are the authors’ views. The editorial board has not to agree with those views and it is not considered as the editorial board’s responsibility. In case, there is any lawsuit about copyright infringement, it is considered as the authors’ sole responsibility.
2. The article copyright belonging to Faculty of Humanities and Social Sciences, Phetchaburi Rajabhat University are copyrighted legally. Republication must be received direct permission from the authors and Phetchaburi Rajabhat University in written form.
References
งานพระนครคีรี–เมืองเพชร ครั้งที่ 1. (2529, 16 มกราคม). หนังสือพิมพ์เพชรภูมิ, 1. ฉบับวันที่ 16 มกราคม 2529.
งานพระนครคีรี–เมืองเพชร ครั้งที่ 2. (2530, 16 มกราคม). หนังสือพิมพ์เพชรภูมิ, 1. ฉบับวันที่ 16 มกราคม 2530.
ณิชชา ชันแสง. (2563, สิงหาคม 15). อาจารย์ประจำวิชานาฏศิลป์, โรงเรียนพรหมานุสรณ์จังหวัดเพชรบุรี. สัมภาษณ์.
ธัญลักษณ์ จันทับ. (2562). การแสดงในขบวนแห่เทียนพรรษาจังหวัดอุบลราชธานี. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขานาฏยศิลป์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ธีวรา วิโนทกะ. (2552). การแสดงสร้างสรรค์ชุดในน้ำมีปลา ในนามีข้าว จากโรงเรียนพรหมานุสรณ์จังหวัดเพชรบุรี ณ เวทีโรงโขน. เพชรบุรี: 150 ปี พระนครคีรี สดุดีพระจอมเกล้า.
ธีวรา วิโนทกะ. (2556). การแสดงระบำกรับ จากโรงเรียนวัดจันทราวาส (ศุขประสารราษฎร์) ณ เวทีกลาง ปี พ.ศ. 2556. เพชรบุรี: งานพระนครคีรี.
ธีวรา วิโนทกะ. (2561). การแสดงระบำฉิ่ง จากโรงเรียนวัดจันทราวาส (ศุขประสารราษฎร์) ณ เวทีกลาง ปี พ.ศ. 2561. เพชรบุรี: งานพระนครคีรี.
ธีวรา วิโนทกะ. (2562). การแสดงระบำศรีชัยสิงห์ จากโรงเรียนวัดจันทราวาส (ศุขประสารราษฎร์) ณ เวทีโรงโขน ปี พ.ศ. 2562. เพชรบุรี: งานพระนครคีรี.
ธีวรา วิโนทกะ. (2563). ภาพการแสดงโขนเรื่องรามเกียรติ์ ชุดพระรามข้ามสมุทร จากขบวนแห่อำเภอชะอำ. เพชรบุรี: งานพระนครคีรี.
นงค์นุช ไพรพิบูลยกิจ. (2541). พระราชวังโบราณ. กรุงเทพฯ: เอส.ที.พี. เวิลด์ มีเดีย.
พระนครคีรี-เมืองเพชร ครั้งที่ 32 ชวนแต่งชุดไทยเก๋ไก๋ไปเที่ยววัง. (2561). สืบค้นเมื่อ 30 พฤศจิกายน 2562,
มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี, สถาบันวิจัยและส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม. (2532). การแสดงลำตัด คณะแม่อุ่นเรือน ณ เวทีกลาง พ.ศ. 2532. เพชรบุรี: ศูนย์วัฒนธรรมจังหวัดเพชรบุรี.
มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี, สถาบันวิจัยและส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม. (2541). การแสดงฟ้อนแคน จากชาวไทยทรงดำอำเภอเขาย้อย ณ บริเวณข้างโรงม้า. เพชรบุรี: ศูนย์วัฒนธรรมจังหวัดเพชรบุรี.
มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี. (2563). การแสดงพิธีเปิดจากมหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี ณ เวทีกลาง. เพชรบุรี: งานพระนครคีรี.