https://so05.tci-thaijo.org/index.php/rusamelae/issue/feed RUSAMILAE JOURNAL 2024-06-19T03:40:08+07:00 เบญจมาศ รัตนพงศ์ rusamilae.j@psu.ac.th Open Journal Systems <p>วารสารรูสมิแล เป็นวารสารกึ่งวิชาการ ราย 4 เดือน (3 ฉบับต่อปี) มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์จัดพิมพ์ขึ้นเพื่อเป็นการส่งเสริมสนับสนุนให้คณาจารย์ ข้าราชการและนักวิชาการทั่วไปทั้งภายในและภายนอกประเทศได้ มีโอกาสเสนอผลงานทางวิชาการที่มีคุณภาพเพื่อเผยแพร่และแลกเปลี่ยนวิทยาการโดยเฉพาะองค์ความรู้ใหม่ใน สาขาสังคมศาสตร์และมนุษย์ศาสตร์ผลงานเขียนที่จะได้รับการตีพิมพ์ต้องมีเนื้อหาเกี่ยวกับสังคมและวัฒนธรรมภาคใต้ อาจอยู่ในรูปแบบ บทความทั่วไป สารคดี บทความวิจัย บทกวี บทความปริทัศน์และบทวิจารณ์หนังสือ เป็นต้น ต้นฉบับ (Manuscript) ที่ส่งพิจารณาเพื่อตีพิมพ์ภายใต้เงื่อนไขว่าจะต้องไม่เคยเผยแพร่ในวารสาร หรือสิ่งพิมพ์ใด มาก่อน (ยกเว้นรายงานการวิจัย และวิทยานิพนธ์) และไม่อยู่ในระหว่างการพิจารณารอตีพิมพ์ในวารสารอื่น ใน ส่วนของบทความวิชาการ บทความวิจัย และบทความปริทัศน์จะผ่านการกลั่นกรองจากผู้ทรงคุณวุฒิในสาขาวิชาที่ เกี่ยวข้อง (peer-reviewed) อย่างเคร่งครัด และได้รับความเห็นชอบจากกองบรรณาธิการตามลำดับ</p> https://so05.tci-thaijo.org/index.php/rusamelae/article/view/272912 Magic and Medicine: A Case Study of Folk Healer at Ban Chumphon, Tambon Chumphon, Sathing Phra District, Songkhla Province 2024-05-03T19:26:11+07:00 Samart Sarem syukur.sarem60@gmail.com <p>Academic article on Magic and Medicine: A Case Study of Folk Healer at Ban Chumphon focuses on studying the stories of folks who have knowledge and beliefs about passed-on wisdom of curing disease with herbal medicine and incantations. With field researching and analyzing collected data, the results found that there were both Buddhist and Muslim traditional healers where the Buddhist healers provided treatment for ghost sickness and cataracts and the Muslim healers cure a symptom called “Delusions of parasitosis” and gas and bloating in children. The villagers and people nearby usually seek treatments from both folk healers and modern medicine at the same time.</p> 2024-04-30T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 https://so05.tci-thaijo.org/index.php/rusamelae/article/view/272913 Angel Journey : เส้นทางนางฟ้าชุมชน 2024-05-03T19:48:56+07:00 Nawamon Chanklin nawamon.y@psu.ac.th Direak Manmanah direak.m@psu.ac.th Pimlapas Linlapatpocin nawamon.y@psu.ac.th <p>มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี ตั้งปณิธานที่จะมุ่งมั่นทำภารกิจหลักของ มหาวิทยาลัย ให้สัมฤทธิ์ผลและตามรอยเบื้องยุคลบาทของสมเด็จ พระมหิตลาธิเบศรอดุลยเดชวิกรม ดังพระราชดำรัส ของที่ว่า "ขอให้ถือประโยชน์ส่วนตัวเป็นที่สอง ประโยชน์ ของเพื่อนมนุษย์เป็นกิจที่หนึ่ง" และนอกจากนั้นยังมี ภารกิจในการช่วยเหลือ ดูแลสังคม ซึ่งมหาวิทยาลัย ได้ดำเนินการตามปณิธานนี้มา โดยตลอด ส่วนประเด็น การดำเนินการนั้น นอกจากจะดำเนินการเองโดยตรง แล้ว มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี ยังมีนโยบายในการส่งเสริมบุคคล กลุ่มบุคคล ที่มี การดำเนินการเพื่อประโยชน์เพื่อนมนุษย์ อีกด้วย&nbsp; .... (อ่านต่อในฉบับ)</p> 2024-04-30T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 https://so05.tci-thaijo.org/index.php/rusamelae/article/view/272914 From Rubber to Medicine: Angels of the Community 2024-05-03T20:33:29+07:00 Sitisayidah Saiwari sitisaiyidah.s@psu.ac.th Aran Roka sitisaiyidah.s@psu.ac.th Boontham Nithiuthai sitisaiyidah.s@psu.ac.th Sunida Arranuchit sunida.a@psu.ac.th Nawamon Chanklin nawamon.y@psu.ac.th <p>ต้นยางพาราเป็นไม้ยืนต้นที่มีถิ่นกำเนิดบริเวณ ลุ่มน้ำอเมซอน และมีประวัติการบันทึกถึงการค้นพบ การใช้ประโยชน์มาเป็นเวลานานกว่า 500 ปี (Stern, H.J. ,1967 ) พบว่าชาวอินเดียนแดงรู้จักการนำยาง ไปใช้ประโยชน์ในชีวิตและกิจกรรมประจำวัน เช่นการ ทำรองเท้า การทำผ้ากันฝน และการทำฟุตบอลยาง พืชที่สามารถให้น้ำยาง (Latex) ได้มีหลายสายพันธุ์ แต่ยางพันธุ์ฮีเวียบราซิลเลซิส (Hevea brasiliensis) ถือเป็นพันธุ์ยางที่มีคุณภาพดีที่สุด ในสมัยเริ่มแรกใน แถบทวีปอเมริกาใต้ จึงมีการซื้อขายยางพันธุ์ดังกล่าว นี้กันมาก โดยเฉพาะที่เมืองท่ที่เป็นศูนย์กลางตลาด ซื้อขายยางในยุคนั้น คือ เมืองพารา บนฝั่งแม่น้ำอเม ชอน ประเทศบราชิล ซึ่งเป็นที่มาของชื่อ "ยางพารา" นั่นเอง ดังนั้นเมื่อกล่าวถึงยางที่ได้จากพืช หรือยาง ธรรมชาติ คนส่วนใหญ่มักนึกถึง "ยางพารา" ซึ่งเป็น ผลิตผลทางการเกษตรที่ทำรายได้หลักให้กับ ประเทศไทย และเป็นยางธรรมชาติเพียงชนิดเดียวที่ สามารถผลิตน้ำยางในปริมาณมากและสามารถตอบ สนองความต้องการใช้ยางในตลาดยางได้ในปัจจุบัน ยางพาราจึงกลายเป็นตัวแทนของยางธรรมชาติ และ เป็นที่ยอมรับและเข้าใจกันอย่างสากลกันในปัจจุบัน ทั่วโลกว่า เมื่อเรากล่าวถึง "ยางธรรมชาติ" นั่นหมาย</p> 2024-04-30T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 https://so05.tci-thaijo.org/index.php/rusamelae/article/view/273808 Kanom Koh: Stories and Flavors Passed Through Time 2024-06-19T03:40:08+07:00 Samart Sarem syukur.sarem60@gmail.com Ekkalak Rattanachot ekkalak.r@psu.ac.th <p>Kanom Koh (Kanom Go) is a traditional dessert known in the Khao Nai area, Choeng Sae Sub-district, Krasae Sin District, Songkhla Province. This name has been familiar and used for at least 100 years. Although the main ingredients of Kanom Koh are only glutinous rice and palm sugar, the collected data reveals that there are up to five different types of Kanom Koh in the Khao Nai area. These include both the traditional forms and newly adapted versions. However, the current situation shows that fewer local people are making this dessert. Interestingly, Kanom Koh is found to be used in local rituals among both the southern Thai Buddhists in the Sathing Phra Peninsula and the Malay Muslims in the southern border provinces. Historically, the Siamese have known Kanom Go since at least the Ayutthaya period. Moreover, during the Rattanakosin period, Kanom Go was one of the desserts that required a tax if someone wanted to sell it. The name Kanom Go also appears in literature from both the Thonburi and early Rattanakosin periods.</p> 2024-04-30T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 https://so05.tci-thaijo.org/index.php/rusamelae/article/view/273807 Department of Mines and a Making of the “Geology of Thailand,” 1932-1953 2024-06-19T03:21:24+07:00 Krijakara Kokpuak Krijakara@gmail.com <p>A history of geology in Thai society is a subject that has not received much attention. Nevertheless, there were some available writings consist of important chronicle, organizational charts, and government organization’s activities - the former Department of Mines’ - relevant with geological knowledge, chronologically recorded. By such issues, this article therefore attempts to illustrate the knowledge of geology in Thai society from a historical perspective and methodology, by considering the relationship between the Thai government bureaucracy and the subject of geology through the operation of the Department of Mines as the Thai State’s first government organization between 1932 and 1953. The study found that the nationalist economic policies of the People's Party government after the 1932 revolution played an important role in implementation of geological knowledge to the country’s industrial development. These policies, thereby, led to the establishment of a government organization directly responsible for the production of “Geology of Thailand.” In addition, the cooperation with the United States Geological Service during the early Cold War had also led to a comprehensive geological survey of the country and the publication of important works, i.e., Geologic Reconnaissance of the Mineral Deposits of Thailand and the making of the Geological map of Thailand, with scale 1: 2,500,000. It is arguably that both works were an important milestone in the establishment of Geological knowledge in Thailand.</p> 2024-04-30T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 https://so05.tci-thaijo.org/index.php/rusamelae/article/view/272798 Traditional Bone-Setting Practices of Tok Bomoh Madame Ida Dayak and Haji Naim Massage in Indonesian Culture 2024-04-30T15:44:52+07:00 Rezania Fitria rezaniafitria@mail.ugm.ac.id Nita Puspita Sari sari.nitapuspita08@gmail.com Marsya Fadhia Akma pensosbud.songkhla@kemlu.go.id <p>Traditional bone-setting practices of Tok Bomoh Madame Ida Dayak and Haji Naim Massage are imbued with substantial cultural and therapeutic significance within Indonesian society. This study endeavours to elucidate traditional healing methods, delineate the therapeutic techniques and processes entailed, and investigate the interplay between indigenous knowledge and digital integration in contemporary times. Employing a qualitative research methodology, specifically the “Anthropology of Experience”, this anthropological approach seeks to comprehend experiences, realities, cultural expressions, and individual perspectives within distinct cultural milieus. This inquiry delves into the modalities through which individuals perceive, comprehend, and ascribe meaning to their life experiences. The findings of the research were subjected to holistic analysis, focusing on an in-depth understanding of individual experiences and their nexus with broader cultural dimensions. The investigation discerned essential similarities and disparities in the traditional medicinal practices of Madame Ida Dayak and Haji Naim Massage, covering elements such as therapeutic arenas, treatment methodologies, ethno-medicine, and related promotional channels. Moreover, the swift progression of technology and information dissemination has been observed to exert a favourable influence on the conservation endeavours of traditional medicine. This research contributes to the cataloguing and safeguarding the traditional medicinal practices in Indonesian culture, accentuating the importance of natural resources and local wisdom in healthcare, providing comprehensive insights into Indonesian traditional medicine, and nurturing a continuum for future generations to connect with their ancestral heritage.</p> 2024-04-30T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024 https://so05.tci-thaijo.org/index.php/rusamelae/article/view/272911 Tok Bomoh's Mantra Cure for Disease in the Southern Border Provinces 2024-05-03T18:55:56+07:00 Aomchai Vongmonta omjai.w@psu.ac.th <p>Tok Bomoh is a person knowledgeable in healing physical and mental health using traditional medicine and principles of Islamic faith combined, accumulating ancestral passed-on knowledge - acting as a mediator between humans and supernaturals by reciting a mantra about belief and faith to force encouragement. The cure is convenient, economical, and effective local wisdom that conforms to local traditions. Tok Bomoh and the villagers are bound with belief in consciousness and faith passed down from ancestors. Mantra in worshiping their gods to gain supernatural power is used for different and diverse cures and other purposes, including, to cure bone disease, pain relief massaging, to increase physical strength, and the use of herbs. Mantra is similar to magic, incantations, holy water, warding off, sacrificing, holy thread, and is involved with the Melayu people’s beliefs, thoughts, and way of life in the southern border provinces, linked to the religious faith of Thai Muslims of Malay descent.</p> 2024-04-30T00:00:00+07:00 Copyright (c) 2024