THE DEVELOPMENT OF THAI MURAL PAINTING ANIMATION: CASE STUDY OF UBOSOT IN WAT YAI INTHARAM ROYAL MONASTERY, CHONBURI PROVINCE

Authors

  • Chinnawat Prayoonrat Sripatum University, Chonburi

Keywords:

animation,, Thai mural painting,, Wat Yai Intharam,, Royal Monastery,, Chonburi Province.

Abstract

The objectives of this research are: 1) to develop the Thai mural painting animation by using Wat Yai Intharam Royal Monastery, Chonburi Province as a case study, 2) to assess the quality of Thai mural painting animation by 5 experts, and 3) To assess the satisfaction of the animation by 50 students majoring in animation or related fields. Data collection, data analysis, and data synthesis are needed to be done before creating the animation. The animation production process is divided into 3 steps which are: 1) the pre-production process which includes preparing a Thai mural painting, editing image and scene and creating a complete painting, 2) the production process which includes creating movement in the computer, adjusting the image and processing the image, and 3) the post-production process which includes editing the animation and sound and checking the final work. The results of the research are as follows: 1) the animation includes animating the characters, soundtracks, and the instrumental music in the total of 16 images, total duration of 6 minutes and 10 seconds, 2) the result of the animation quality evaluation by experts has an average score of 4.58, which is in very good level, and 3) the satisfaction of 50 students, who watch the animation, has an average score of 4.54, which is at the highest level of satisfaction.

Author Biography

Chinnawat Prayoonrat , Sripatum University, Chonburi

สาขาวิชาออกแบบสื่อสาร คณะนิเทศศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีปทุม วิทยาเขตชลบุรี

References

กรมศิลปากร. (2533). จิตรกรรมไทยประเพณี เล่มที่ 1. กรุงเทพฯ: กองโบราณคดี.
ชัยยศ วนิชวัฒนานุวัติ. (2557). ทฤษฎีกับแนวคิดและวิธีการ: มุมมองภาพที่สมบูรณ์ของจิตรกรรมฝาผนังไทยในพระอุโบสถ วัดใหญ่อินทาราม จังหวัดชลบุรี. วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชา
ทัศนศิลป์และการออกแบบ, คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา.
ทวีศักดิ์ กาญจนสุวรรณ. (2552). เทคโนโลยีมัลติมีเดีย. กรุงเทพฯ: เคทีพี คอมพ์ แอนด์ คอนซัลท์.
มนต์ชัย เทียนทอง. (2556). นวัตกรรม: การเรียนการสอนด้วยคอมพิวเตอร์. กรุงเทพฯ: แดเนิกซ์ อินเตอร์คอร์ปปอเรชั่น.
สุชาติ เถาทอง. (2554). จิตรกรรมฝาผนัง ริมฝั่งทะเลภาคตะวันออกของไทย. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Carter, C. (2016). Animated Mise-en-scène and aesthetic harmony: An expansion of the traditional principles of animation to 3D computer animation. Doctorial Dissertation of Philosophy, School of Media, Entertainment and Creative Arts, Creative Industries Faculty, Queensland University of Technology, Australia.
Layboune, K. (1998). The animation book. New York, NY: Three River.
Saitum, W. (2014). 3D animation silent movie entitled “The Seed”: Research for level of understanding compare between male and female. World Journal of Computer Application and Technology, 2(4), pp. 94-98.

Downloads

Published

2020-06-30

Issue

Section

บทความวิจัย