THE DESIGN AND DEVELOPMENT OF METAL EMBOSSED THAI WISDOM PRODUCT A CASE STUDY OF SACRED FIG EMBOSSED

Authors

  • Sumneing Nookong สาขาวิชาเครื่องประดับอัญมณีและโลหะรูปพรรณ วิทยาลัยเพาะช่าง มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลรัตนโกสินทร์

Keywords:

design and development, metal embossed, Thai wisdom

Abstract

This research aimed to study the need for product design and development of Thai wisdom metal sculpture-also the requirement and satisfaction. This is a case study and mixed method research. Qualitative target groups are experts in craftsmanship and Thai wisdom and a workshop group discussion of 15 people, the quantitative target group of 38 people, using the specific selection method. The instruments used for data collection were 5-level estimation questionnaires and questionnaires. The qualitative data were analyzed by content analysis. The statistics used in the quantitative data analysis were mean and standard deviation. The results revealed that;

  1. the design technique for metal embossed Thai wisdom product consists of several steps – drafting, shaping, and structuring of sacred fig; 2) Thai pattern design of sacred fig; 3) melt the metal in the crucible; 4) iron the metal using heat and cleaning; 5) forming size according to shape of sacred fig; 6) shape, pattern edging and nudge; 7) collect stripes and stripes to get the desired dimension; and 8) assemble the sacred fig embossed workpiece accordingly, which depends mainly on the skills of the craftsman.
  2. The demand for metal embossed Thai wisdom product: a case study of sacred fig embossed overall is high level.
  3. This research has resulted in a unique and distinctive that contributes to the added value of the work created. The opinions of the product case study were overall at a high level as well.

Author Biography

Sumneing Nookong, สาขาวิชาเครื่องประดับอัญมณีและโลหะรูปพรรณ วิทยาลัยเพาะช่าง มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลรัตนโกสินทร์

สาขาวิชาเครื่องประดับอัญมณีและโลหะรูปพรรณ วิทยาลัยเพาะช่าง มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลรัตนโกสินทร์

References

เจตน์ เหล่าวีระกุล. (2555). การศึกษาวิธีการออกแบบ ผลิต และการพัฒนาศิลปะเครื่องประดับทองโบราณเมืองอุบล ด้วยกระบวนการการวิจัยแบบมีส่วนร่วม. วารสารวิชาการ คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 11(1), หน้า 131-141.
ณัฐธิกานต์ ปิ่นจุไร. (2562). การออกแบบเครื่องประดับจากดีบุกด้วยภูมิปัญญาท้องถิ่นตามอัตลักษณ์ของชุมชนบ้านโนนเหล็ก จังหวัดกำแพงเพชร. ใน รายงานสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 6 สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร 20 ธันวาคม 2562 (หน้า 144-159). กำแพงเพชร: มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร.
นิดดา หงษ์วิวัฒน์. (2555). เครื่องทองรัตนโกสินทร์. กรุงเทพฯ: ซีเอ็ดยูเคชั่น.
ประทับใจ สุวรรณธาดา และศักดิ์ชาย สิกขา. (2561). การออกแบบและพัฒนาผลิตภัณฑ์ชุมชนโดยใช้ทุนทางวัฒนธรรมและภูมิปัญญาในเขตพื้นที่ภาคอีสานตอนบน. วารสารวิชาการ ศิลปะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, 9(2), หน้า 137-155.
มติชน เส้นทางเศรษฐีออนไลน์. (2562). สำเนียง หนูคง ครูช่างศิลปหัตถกรรม 2562 ผู้อนุรักษ์งานหัตถศิลป์ “สลักดุนโลหะ” กว่า 20 ปี (ออนไลน์). เข้าถึงได้จาก: https://www.sentangsedtee.com/job-is-money/article_117503 [2563, 20 สิงหาคม].
สุชาติ สุขนา. (2563). สลักดุนโลหะ เอกสารประกอบการบรรยายรายวิชา ศิลปะไทย 2 กลุ่มสาขาวิชาทัศนศิลป์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม. มหาสารคาม: คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
สุดแดน วิสุทธิลักษณ์ (บรรณาธิการ). (2560). มรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรมของชาติ: บทเรียนจากเพื่อนบ้าน. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).
สุทัน อนุรักษ์ และอาคีรา ราชเวียง. (2562). การพัฒนาผลิตภัณฑ์เครื่องประดับเงินเชิงวัฒนธรรม กรณีศึกษา อุบลชาติศรัทธาทิพย์. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ วิชาการ วิจัย และงานสร้างสรรค์, 6(1), หน้า 218-245.

Downloads

Published

2021-03-24

Issue

Section

บทความวิจัย