Reading Promotion Games for Elementary School Libraries
Main Article Content
Abstract
Playing games is a favorite and familiar activity for all children. Children benefit greatly through games such as having fun and enhancing their body, brain, intelligence, and emotion. Children can learn and develop some important skills through playing games. Organizing activities to promote reading and learning is an important task of teacher librarians or librarians in primary school libraries. This is the foundation for reading, and motivation to reading for children and youth. This will lead to the habit of reading and lifelong learning. Using games to promote reading and learning is interesting and can support learning according to the school curriculum. Moreover, it can create a learning space in the library. Students are empowered to enhance learner skills in the 21st century. This article aimed to introduce guidelines for using games in activities to promote reading in primary school libraries for teacher librarians or librarians.
Article Details
1. Any views and comments in the article are the authors’ views. The editorial board has not to agree with those views and it is not considered as the editorial board’s responsibility. In case, there is any lawsuit about copyright infringement, it is considered as the authors’ sole responsibility.
2. The article copyright belonging to Faculty of Humanities and Social Sciences, Phetchaburi Rajabhat University are copyrighted legally. Republication must be received direct permission from the authors and Phetchaburi Rajabhat University in written form.
References
กรมพลศึกษา. (2543). คู่มือกิจกรรมเสริมทักษะการเล่นและนันทนาการเด็กก่อนวัยเรียน. กรุงเทพฯ: ผู้แต่ง.
_______. (2557). คู่มือผู้นำนันทนาการ. กรุงเทพฯ: ผู้แต่ง.
กรมวิชาการ. (2543). คู่มือการดำเนินงานห้องสมุดโรงเรียนระดับประถมศึกษา (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: ผู้แต่ง.
กัลยาณมิตร. (2565). นิทานอีสปเรื่องหมาป่ากับสิงโต. สืบค้นเมื่อ 9 กุมภาพันธ์ 2565, จาก https://www.kalyanamitra.org/th/Aesop_detail.php?page=5112.
โกลบิชอคาเดเมีย (ไทยแลนด์). (2563). ชวนลูกมารู้จักคำศัพท์ภาษาอังกฤษเกี่ยวกับ Covid 19. สืบค้นเมื่อ 9 กุมภาพันธ์ 2565, จาก https://www.globish.co.th/blog/kids-english-practice/vocab-covid.
คุณแม่ลูกอ่อน. (2565). นิทานอีสปมดกับตั๊กแตน. สืบค้นเมื่อ 9 กุมภาพันธ์ 2565, จาก https://story.momandbaby.net/the-ants-and-the-grasshopper/.
ฉวีวรรณ คูหาภินันทน์. (2542). การอ่านและการส่งเสริมการอ่าน. กรุงเทพฯ: ศิลปาบรรณาคาร.
ณัฐญา นาคะสันต์ และชวณัฐ นาคะสันต์. (2559). เกม: นวัตกรรมเพื่อการศึกษาเชิงสร้างสรรค์. วารสารร่มพฤกษ์ มหาวิทยาลัยเกริก, 34(3): 160-182.
ทักษิณา ใยบัว สุดารัตน์ สารสว่าง และพร้อมพิไล บัวสุวรรณ. (2563). ความต้องการจำเป็นเพื่อพัฒนาห้องสมุดสำหรับรองรับการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ของโรงเรียนกลุ่มศรีพุทธ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา สมุทรปราการ เขต 1. สืบค้นเมื่อ 20 พฤศจิกายน 2564, จาก http://edad.edu.ku.ac.th/Thesis%20IS%2026/4%20%20Thaksina%20%20Yaibua.pdf.
ทิศนา แขมมณี. (2557). ปลุกโลกการสอนให้มีชีวิตสู่ห้องเรียนแห่งศตวรรษใหม่. กรุงเทพฯ: สำนักงานส่งเสริมสังคมแห่งการเรียนรู้และคุณภาพเยาวชน.
นิทานอีสป. (2550). กวางป่ากับพวงองุ่น. สืบค้นเมื่อ 9 กุมภาพันธ์ 2565, จาก https://นิทานอีสป.net/p=29.
ประสพสุข โบราณมูล. (2554). สิทธิเด็กกับการเล่นในเมืองไทยสู่เวทีการผลักดันการเล่นระดับโลก. ในเล่นเรียนรู้แบ่งปันและสันติ (หน้า 12-16). กรุงเทพฯ: มูลนิธิเพื่อการพัฒนาเด็ก.
ปิยนันท์ พูลโสภา. (2560). การพัฒนาการเล่นเพื่อการเรียนรู้ของเด็กปฐมวัยในศตวรรษที่ 21. วารสารศึกษาศาสตร์ปริทัศน์, 32(1): 20 -27.
พัชร พิพิธกุล. (2554). การศึกษาการใช้ห้องสมุดโรงเรียนบ้านเสลี่ยงทอง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาชัยภูมิ เขต 3 การติดตามผลโครงการห้องสมุดสู่ชุมชน มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
ใน เอกสารการประชุมเชิงวิชาการ “ศรีนครินทรวิโรฒวิชาการ” ครั้งที่ 5, วันที่ 17-18 มีนาคม 2554, ณ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, หน้า 383-386.
สุภาวดี หาญเมธี. (2559). พัฒนาทักษะสมอง EF ด้วยการอ่าน. กรุงเทพฯ: รักลูกบุ๊คส์.
เสาวภา สาระพิมพ์. (2557). การมีส่วนร่วมของครูและครูบรรณารักษ์ในการจัดการเรียนการสอนของโรงเรียนในเครือคณะภคินีเซนต์ปอล เดอ ชาร์ตร ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล. สืบค้นเมื่อ 15 มีนาคม 2562, จาก www.human.ru.ac.th/grad/images/pdf/2557-3-1/col05.pdf.
สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน. (2561). คู่มือการดำเนินงานกิจกรรมโครงการส่งเสริมนิสัยรักการอ่านและการพัฒนาห้องสมุดประจำปีงบประมาณ 2561. กรุงเทพฯ: ผู้แต่ง.
สำนักงานราชบัณฑิตยสภา. (2563). ศัพท์และสำนวนที่เกี่ยวกับโควิด 19. สืบค้นเมื่อ 1 กันยายน 2564, จาก https://www.facebook.com/RatchabanditThai/hotos/pcb.3431035990287805/3431033590288045/.
องค์การกระจายเสียงและแพร่ภาพสาธารณะแห่งประเทศไทย. (2563). 5 คติสอนใจจากนิทานอีสป. สืบค้นเมื่อ 9 กุมภาพันธ์ 2565, จาก https://www.altv.tv/content/altv- news/6066d6874856905e27d35686.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (1988). Games and toys in the teaching of science and technology. Paris: Division of Science Technical and Environmental Education.
Visual Education. (2021). The easy way to create your own teaching resources. Retrieved November 16, 2021, from https://wordwall.net/.