Creative Contemporary Arts Symbolizes Local Identity of Phetchaburi Province

Main Article Content

Siripen Pumahapinyo
Suthida Butkeak
Poonsawat Moombansao
Sunisa Assawinrungroj
Gulached Kaochaimaha
Sorrakrai Ruangrung
Pattaraporn Titichanchaikula

Abstract

A guideline for creating contemporary work of art to express local identity can be used as a content that is related to the area through symbolic and visual communication. Because of every area has a story that can show local identity such as landscape characteristics, ethnicity, way of life, food, art, culture, and local wisdom, these unique characteristics are collectively called “Identities.” The use of the story showing the identity of Phetchaburi Province is conveyed into work of art in the form of contemporary art that has risen to a new movement in art and create more understanding between people. The creative contemporary art has a design guideline that consist of data synthesis, integration, and imagination for creativity. The artists use the principles of art composition together with the techniques and materials to create the work of art that are aesthetically pleasing and show consistency with the characteristics of traditions, cultures and way of life. The form of creative contemporary art can be presented with a variety of techniques and materials based on the artist's expertise, such as digital art, oil painting, acrylic painting and gold leaf, stucco sculpture, and embroidery art.

Article Details

How to Cite
Pumahapinyo, S. ., Butkeak, S. ., Moombansao, P. ., Assawinrungroj, S. ., Kaochaimaha, G. ., Ruangrung, S. ., & Titichanchaikula, P. . (2023). Creative Contemporary Arts Symbolizes Local Identity of Phetchaburi Province . Journal of Humanities and Social Sciences Review, 25(2), 35–55. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/hspbruacthjournal/article/view/269631
Section
Research Article

References

กุลเชษฐ์ ขาวไชยมหา. (2565). รวมผลงานจิตรกรรมของกุลเชษฐ์ ขาวไชยมหา. สืบค้นเมื่อ 1 ธันวาคม 2565, จาก facebook/ Gulached Kaochaimaha

กระทรวงวัฒนธรรม. (2560). ศิลปะร่วมสมัย '61. สืบค้นเมื่อ 18 กรกฎาคม 2563, จาก https://issuu.com/natasha-ocac/docs/_61-final.

พิพิธภัณฑ์ศิลปะไทยร่วมสมัย. (2563). MOCA พิพิธภัณฑ์ศิลปะไทยร่วมสมัย กรุงเทพ ที่เที่ยวถ่ายรูป ของคนรักศิลปะ. สืบค้นเมื่อ 18 กรกฎาคม 2563, จาก https://travel.trueid.net/detail/3NpQ7PJP0Or9.

พิพิธภัณฑ์ศิลปะไทยร่วมสมัย. (2563). การออกแบบลวดลายเรขศิลป์ผ้าพิมพ์ลายจากอัตลักษณ์ผ้าทอกะเหรี่ยง อำเภอหนองหญ้าปล้อง จังหวัดเพชรบุรี. วารสารมนุษยสังคมปริทัศน์, 22(2): 100-121.

พูลสวัสดิ์ มุมบ้านเซ่า. (2565). ประติมากรรมปูนปั้นตกแต่งผนัง. สืบค้นเมื่อ 1 ธันวาคม 2565, จาก facebook/Poonsawat Moombansao

สุชาติ เถาทอง. (2558). ภาพสะท้อนตัวตน. ชลบุรี: คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา.

สุธิดา บุตรแขก. (2561). วิถีชีวิตและเอกลักษณ์ของชาวกะเหรี่ยงสู่ผลงานจิตรกรรมร่วมสมัย ใน รายงานสืบเนื่องการประชุมวิชาการและนำเสนอผลงานวิจัยระดับชาติ ครั้งที่ 10 ถักทองานวิจัยท้องถิ่น ก้าวไกลสู่สากล. (หน้า 490-500). ณ มหาวิทยาลัยราชภัฏนครราชสีมา.

สุนิษา อัศวินรุ่งโรจน์. (2565). ผลงานสร้างสรรค์เทคนิค Embroidery Art โดย สุนิษา อัศวินรุ่งโรจน์. สืบค้นเมื่อ 1 ธันวาคม 2565, จาก facebook/Sunisa Assawinrungroj

สุวพร ทองธิว. (2563). ศิลปะสมัยใหม่ถึงศิลปะร่วมสมัย. นิตยสารสารคดี, 429: 58

สำนักงานราชบัณฑิตยสภา. (2565). อัตลักษณ์. สืบค้นเมื่อ 14 ธันวาคม 2565, จาก www.orst.go.th.

อารีย์ กงจก. (2560). หัวใจในลายผ้า: ช่างทอผ้ากะเหรี่ยงบ้านบึงเหนือ อ.บ้านคา จ.ราชบุรี. กรุงเทพฯ: สถานีโทรทัศน์ช่อไทยพีบีเอส.

Adobe. (2023). Adobe color. Retrieved February 9, 2023, from https://color.adobe.com.