The Transmission of Ranat Ek Playing Techniques in Accordance with the Guidelines by Khru Suebsak Duriyapraneet.
Main Article Content
Abstract
This research paper is a presentation of knowledge on the transmission of ranat ek playing techniques following the approach of Khru Subsak Duriyapaneet. The research was conducted by collecting essential information from related secondary resources, along with personal interviews with people directly associated with Khru Subsak Duriyapaneet. The objective of this research is to present the Khru Subsak Duriyapaneet’s approach in ranat ek playing techniques, which is unique in various aspects. The author hopes that this work will benefit the academic circles in the field of Thai music in the future. The results of the study showed that the techniques according to Khru Subsak Duriyapaneet’s approach consists of 4 important issues: 1) the aspect of the teacher—Subsak Duriyapraneet was a merciful teacher to his students, 2) the aspect of the learner—all students of Subsak Duriyapraneet are attentive, diligent, patient, and play a role in inheriting the knowledge of Khru Subsak Duriyapraneet, 3) the transmission process—divided into 6 issues, namely accepting disciples, characteristics of holding a mallet, sitting position while playing, various ranat skill practices, practices using Mun lung and sathu-karn songs, and other solo songs for the ranat ek, and 4) the aesthetic development—learners understand the aesthetics of music and always have the freedom to develop and create new things.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาและข้อมูลในบทความที่ลงตีพิมพ์ในวารสารถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความโดยตรงซึ่งกองบรรณาธิการวารสาร ไม่จำเป็นต้องเห็นด้วย หรือร่วมรับผิดชอบใดๆ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์รำไพพรรณี ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสาร หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใดๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์รำไพพรรณีก่อนเท่านั้น
References
กรมศิลปากร. (2555). สังคีตศิลป์ในสาส์นสมเด็จ เล่ม 2. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์ สกสค. ลาดพร้าว.
ณรงค์ เขียนทองกุล. (2539). กรณีศึกษาบ้านบางลำภู. ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาวัฒนธรรมศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล.
ธงทอง สุวรรณะ. ครูดนตรีไทย โรงเรียนสาธิตบางนา. (2564, 12 ตุลาคม). สัมภาษณ์.
นามานุกรมศิลปินเพลงไทยในรอบ 220 ปีแห่งกรุงรัตนโกสินทร์. (2532). กรุงเทพฯ : รักษ์สิปป์.
พรสวรรค์ พุกเจริญ. ครูดนตรีโรงเรียนพาทยกุลการดนตรี. (2564, 12 ตุลาคม). สัมภาษณ์.
วุฒิพงศ์ เถาลัดดา. พนักงานวิเคราะห์ ธนาคารกรุงเทพฯ. (2564, 16 ตุลาคม). สัมภาษณ์.
สืบศักดิ์ ดุริยประณีต. ข้าราชการบํานาญ กรมประชาสัมพันธ์. (2564, 16 ตุลาคม). สัมภาษณ์.