THE PROTECTION OF THAILAND’S SOFTWARE AND DIGITAL CONTENT UNDER THE CURRENT INTELLECTUAL PROPERTY LAWS AND MECHANISMS

Main Article Content

ช้องนาง วิพุธานุพงษ์

Abstract

The objective of this academic article is to study the right of owner of intellectual property in digital contents of software and games, all of which are important. In general, software and games are works that require instructions or code in a program written in computer language (source code) in order to function. Therefore, both types of work may be protected as literary works under copyright law. On the other hand, animation contains many types of work of arts that could be overlapped, so the exclusive right of the copyright holders or the exclusive right of the creators over these creations, either copyright or neighboring rights, could possibly be overlapped as well. In addition, since both types of digital contents have almost similar nature or characteristics, the business model, patterns of intellectual property rights infringement found on the internet, and the mechanisms that the copyright holders may use to prevent or respond to the online intellectual property rights infringement could possibly be akin.

Article Details

How to Cite
วิพุธานุพงษ์ ช. (2018). THE PROTECTION OF THAILAND’S SOFTWARE AND DIGITAL CONTENT UNDER THE CURRENT INTELLECTUAL PROPERTY LAWS AND MECHANISMS. Sripatum Review of Humanities and Social Sciences, 18(1), 97–106. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/spurhs/article/view/126662
Section
บทความวิชาการ

References

กระทรวงเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการสื่อสาร. 2559. แผนพัฒนาดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคม. [ออนไลน์]. พิมพ์ครั้งที่ 1 สืบค้นเมื่อวันที่1ธันวาคม 2559.

คดี In re Alappat, 33 F.3d 1526, 2016.

คดี Mayo Collaborative Services v. Prometheus Labs, Inc.132 S. Ct. 1289, 2012.

สำนักงานส่งเสริมอุตสาหกรรมซอฟต์แวร์แห่งชาติ (องค์การมหาชน). 2560. การศึกษากฎหมายคุ้มครองทรัพย์สินทางปัญญาเปรียบเทียบระหว่างกฎหมายประเทศไทยกับกฎหมายของประเทศสมาชิกกลุ่ม AEC รวมถึงกฎหมายอื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง. 2559. กรุงเทพฯ.

สำนักงานส่งเสริมอุตสาหกรรมซอฟต์แวร์แห่งชาติ (องค์การมหาชน). 2559. รายงานผลการสำรวจข้อมูลตลาดซอฟต์แวร์และบริการซอฟต์แวร์ พ.ศ. 2558. [ออนไลน์] สืบค้นเมื่อวันที่ 1 ธันวาคม 2559.

สํานักงานส่งเสริมอุตสาหกรรมซอฟต์แวร์แห่งชาติ(องค์การมหาชน)และสถาบันวิจัยเพื่อการพัฒนาประเทศไทย(ทีดีอาร์ไอ). 2559. รายงานผลการสํารวจตลาดดิจิทัลคอนเทนต์ประจําปี 2556/2557. [ออนไลน์] สืบค้นเมื่อวันที่ 1 ธันวาคม 2559.

พระราชบัญญัติลิขสิทธิ์ พ.ศ. 2537. 2537, 9 ธันวาคม. ราชกิจจานุเบกษา เล่ม111 (ตอนที่59ก), หน้า1, 21 ธันวาคม 2537.

พระราชบัญญัติสิทธิบัตร พ.ศ. 2522. (2522, 11 มีนาคม). ราชกิจจานุเบกษา เล่ม 96(ตอนที่ 35) ฉบับพิเศษ หน้า1, 16 มีนาคม 2522.