The Study of Critical Rap Music History and Guidelines for Composing the Critical Rap Music Contents: A Case Study of Critical Rap Music Artists in Thailand
Keywords:
Rap Artist, Rap Music, Critical Music, Thai Society, War of PositionAbstract
The research article has two objectives including (1) to study the history of social critical rap music and (2) the approach to the content composition of rap music artists. The qualitative research method was used by collecting and analyzing data related to the history of critical social rap music. and in-depth interview with 6 purposive artists who have experience writing content of rap music that criticize Thai society.
The results of the study showed that rap music is formed by a combination of writing lyrics (Rhyme) with hip-hop music (Beats). Most content of rap music is about life, society, politics, etc. Therefore, there are interesting styles of rap music, such as political rap or conscious rap, etc., these kinds of rap music become “Critical Rap Music” which has content to critique things in society. The author has applied the concepts related to critical theory to understand social critical rap music as one of the tools for criticizing society. or creating new social space or social power, etc.
The results of the second objective from this study were that for composing rap music content criticizing society. It was found that the personal views of each artist interviewed chose to provide information about only negative views on Thai society, such as social
inequality or social authority, etc. Each of them is inspired to compose music from both their personal opinions and favorite artist styles. and taking into account elements of music such as rhythm or melody, etc. In addition, it was found that “rap music” is considered one of the mediums that fight for what Antonio Gramsci defined as a War of Position as well.
References
กนกวรรณ พันสิทธิวรกุล. (2558). กระบวนการผลิตเพลงประกอบภาพยนตร์โฆษณาขนมขบเคี้ยว ที่คัดสรร. มหาวิทยาลัยสยาม: กรุงเทพฯ.
กรุณพร เชษฐพยัคฆ์. (2561). เมื่อเพลงแร็ปเป็นมากกว่าความบันเทิง ย้อนดูประวัติย่อ ๆ ของเพลงแร็ปสายวิพากษ์สังคม. สืบค้น 8 เมษายน 2563, จาก https://thematter.co/ social/rap-as-politics-movement/63542.
กฤษฏิ์ เลกะกุล. (2561). แร็ป-ฮิปฮอป ลำนำสะท้อนชีวิตแอฟริกัน-อเมริกัน สู่บทเพลงแห่งเสรีภาพ ในสังคมไทย. สืบค้น 8 เมษายน 2563. จาก https://web.tcdc.or.th/th/Articles/ Detail/rap-hiphop-think-tank
กาญจนา แก้วเทพ (2541). การศึกษาสื่อมวลชนด้วยทฤษฎีวิพากษ์ (Critical theory) : แนวคิด และตัวอย่างงานวิจัย. กรุงเทพฯ : ภาพพิมพ์.
จอห์นนพดล วศินสุนทร. (2558). แนวคิดสัญวิทยาและการสร้างความหมาย (Semiology and Signification). สืบค้น 8 เมษายน 2563, จาก http://johnnopadon.blogspot.com/ 2015/10/semiology-and-signification.html. ณัชชา ตั้งตรงหฤทัย (2559). การศึกษาบทบาทของเพลงร็อคในการปลูกฝังคุณค่าและการสร้างกำลังใจในการดำเนินชีวิตของเยาวชน. สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์/กรุงเทพฯ. สืบค้นจาก http://gscm.nida.ac.th/public-action/Journal/Vol.2-59/2.pdf.
นฤพนธ์ ชมภูศรี(2561). ศึก Rap Survival ระหว่าง The Rapper vs SMTM Thailand ใครจะอยู่ ใครจะปัง!. สืบค้น 8 เมษายน 2563, จาก https://brandinside.asia/the-rappervs-smtm-thailand/
ภูมิ พ่วงกิ่ม. (2559). ดนตรีกับการเคลื่อนไหวทางการเมืองไทย พ.ศ. 2547-2557. มหาวิทยาลัยราชพฤกษ์/นนทบุ รี. สืบค้นจาก https://so03 .tci-thaijo.org/index.php/rpu/ article/download/112376/87570/.
สุรพศ ทวีศักดิ์. (2561). แร็พ ‘ประเทศกูมี’ พูดความจริงไม่รอบด้าน (?). สืบค้น 8 เมษายน 2563, จาก https://prachatai.com/journal/2018/10/79390.
สาริตา สวัสดิกำธร. (2549). เนื้อหาเพลงและอัตลักษณ์แฟนเพลงฮิปฮอปในประเทศไทย. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย/กรุงเทพฯ. สืบค้นจาก http://cuir.car.chula.ac.th/handle/ 123456789/58803
Agaligo. (2560). The 4 Elements of Hip-Hop! 4 องค์ประกอบหลักสำคัญของวัฒนธรรมฮิปฮอปที่ไม่รู้ไม่ได้. สืบค้น 8 เมษายน 2563, จาก https://pepperrr.net/th/articles/ 20718.
Brandage. (2561). Wrapper ใคร ๆ ก็แร็พได้ที่ Texas Chicken. สืบค้น 8 เมษายน 2563, จาก http://www.brandage.com/article/7990/Texas-Chicken. CUTZRADIO. (2561 ธันวาคม 31). ฟังสัมภาษณ์กว่าจะมาเป็น อุ๋ย Buddha Bless จนถึงวันนี้(Online Video). สืบค้นจาก https://www.youtube.com/watch?v=OG9 fLtpXIlM.
ProPlugin. (2563 มกราคม 28). รูปแบบการแร็พที่น่าสนใจ (Facebook Post). สืบค้นจาก https://th-th.facebook.com/ProPlugin/
Seksanrmutl. (2556). แนวคิดทฤษฎีวิพากษ์ ของมาร์กซิสม์ (Critical theory). สืบค้น 8 เมษายน 2563, จาก https://phdcommunication.wordpress.com/2013/03/08/ แนวคิดทฤษฎีวิพากษ์-ของมาร์กซิสม์/
Voice Online. (2561). แร็ปอาจช่วยทำลายกรอบสังคมไทยแบบเก่า ๆ. สืบค้น 19 เมษายน 2563. จาก https://voicetv.co.th/read/SkGaFp9am
Binfield. M. R. (2009). Bigger Than Hip-Hop: Music and Politics in the Hip-Hop Generation. The University of Texas. Retrieved form http://hdl.handle.net/ 2152/7555. DYE, D. (2007). The Birth of Rap: A Look Back. Retrieved form https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=7550286
Porterfield, K. (2017). A Critical Approach to Rap Music. Liberty University. Retrieved form https://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1786& context=honors