The Significance of The Songs in Thai Political Communication from B.E. 2516 to Present

Main Article Content

Jirawat Deewarat
Pailin Phujeenaphan

Abstract

This article is a part of study titled “Political Communication with the Government Songs after the Coup d’état 2014.” The researcher aims to study about the main implication of the songs, and its Thai political communication since 1973. The researcher also aims to further explain how significant the messages in the songs are, and the reasons why they were used as a tool to portray political communication to the people. The article will focus on the year of 1973, Black May 1992, the political movements of the People’s Alliance for Democracy (PAD), the United Front for Democracy Against Dictatorship (UDD) and the People’s Committee for Absolute Democracy with the King as Head of State (PCAD). And including this recent era, there still are the uses of songs by the government of General Prayuth Chan-o-cha. The researcher has gathered documents and used techniques about information analysis, which are documentary research, interpretative analysis, and context analysis. The researcher has found that, in every period of time each political event since October 14 1973, Black May 1992, the political movements of PAD, UDD, PCAD, or even the era of General Prayuth’s government, songs and music have been continuously used as a message to portray characteristics and political ideology to people. Moreover, songs are not only entertaining and cherishing hearts, they are the most convenient way of communication that can deeply and immediately reach to the hearts of people. They require no violence or order. To acknowledge and listen to songs is ingenious and the softest way to do the political communication in order to create the acceptance of the political leaders, military government, and people’s leaders according to political context, which is different in each political era. The study shows that from 1973–1976 politics and society were craving for rights, freedom, and democracy. There were protests that required for constitution, using songs to convey their political thoughts from both students and intellectuals. On the contrary, there was another story that came through songs from government side as well. In 1992, some artists used songs to create the impact and mutual political understanding among themselves so they could continue to protest the government with the same purpose. Moreover, songs were used to relieve stress during the protest. In times of the political movements of UDD and PCLD they also used songs to stir up people’s emotions, both delightful and sad, to build a stronger commitment or to say bad things about the other side after the Coup d’état 2014, songs are considered as tools that government uses for explaining and providing reasons for taking over the power. They also use those songs to refer to duties that the political leaders or Coup d'etat will do or promise to do for people and society.

Article Details

How to Cite
Deewarat, J., & Phujeenaphan, P. (2019). The Significance of The Songs in Thai Political Communication from B.E. 2516 to Present. Political Science and Public Administration Journal, 10(1), 1–32. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/polscicmujournal/article/view/129656
Section
Research Article

References

MGR Online. (2557). คสช. เผยแพร่เพลง “คืนความสุขให้ประเทศไทย” ขอประชาชนไว้ใจ-ศรัทธากองทัพ. สืบค้นเมื่อ 23 กันยายน 2560, จาก www.mgronline.com/politics/detail/9570000063619

PPTV Online. (2559). บิ๊กตู่ แต่งเพลง “ความหวังความศรัทธา” เป็นกำลังใจแก่ประชาชน. สืบค้นเมื่อ 24 กันยายน 2560, จาก www.pptvhd36.com/news/ประเด็นร้อน/37773

PPTV Online. (2560). คันดักเตอร์ “บิ๊กตู่” แต่งเพลง “สะพาน” เป็นกำลังใจให้ ครม.ใหม่. สืบค้นเมื่อ 25 กันยายน 2560, จาก www.pptvhd36.com/news/ประเด็นร้อน/43229

Sakooclub. (2560). เพลงสะพาน/ประพันธ์ พล.อ.ประยุทธ์ จันทร์โอชา/คำร้องทำนอง วิเชียร ตันติพิมลพันธ์/บรรเลงดุริยางค์ทหารบก. สืบค้นเมื่อ 24 กันยายน 2560, จาก www.youtube.com/watch?v=pzgaTIEg440

กรมประชาสัมพันธ์. (2559). ความหวังความศรัทธา. สืบค้นเมื่อ 24 กันยายน 2560, จาก www.youtube.com/watch?v=FekmQL5EZmQ

ไขที่มา เพลง“สู้ไม่ถอย” ของมวลมหาประชาชน. (2557). สืบค้นเมื่อ 29 มีนาคม 2562, จาก www.sanook.com/news/1431801

จรูญรัตน์ สุวรรณภูสิทธิ์. (2531). การศึกษาบทเพลงเพื่อชีวิตที่เกี่ยวข้องกับขบวนการนักศึกษา ช่วง 2516-2519. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต), คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ณรุทธ์ สุทธจิตต์. (2557). สังคีตนิยม ความซาบซึ้งในดนตรีตะวันตก. กรุงเทพฯ: แอคทีฟพริ้นท์.

ดุษฎี พนงยงค์ บุญทัศนกุล. (2529). ลมหายใจ...ดนตรี...ชีวิต การฝึกดนตรีเพื่อพัฒนาคุณภาพชีวิต. กรุงเทพฯ: บ้านเพลง.

ทำเนียบ รัฐบาล. (2558). เพราะเธอคือ...ประเทศไทย. สืบค้นเมื่อ 23 กันยายน 2560, จาก www.youtube.com/watch?v=P7ucJwSRBeA

เนื้อเพลง เพื่อมวลชน – กรรมาชน. (2559). สืบค้นเมื่อ 29 มีนาคม 2562, จาก https://เพลง.meemodel.com/เนื้อเพลง/เพื่อมวลชน_กรรมาชน

เนื้อเพลง คนกับควาย [แหล่] – คาราวาน. (2559). สืบค้นเมื่อ 29 มีนาคม 2562, จาก https://เพลง.meemodel.com/เนื้อเพลง/คนกับควาย%20[%20แหล่%20]_คาราวาน

พฤทธิสาณ ชุมพล, ม.ร.ว. (2552). ระบบการเมือง: ความรู้เบื้องต้น. กรุงเทพฯ: สามลดา.

พูนพิศ อมาตยกุล. (2529). ดนตรีวิจักษ์. กรุงเทพฯ: สยามสมัย.

รายการโทรทัศน์ นายกรัฐมนตรี. (2557). แถลงการณ์ "คืนความสุข ให้คนในชาติ" โดยพล.อ.ประยุทธ์ จันทร์โอชา หัวหน้า คสช. 30 พฤษภาคม 2557. สืบค้นเมื่อ 17 พฤษภาคม 2561, จาก https://youtu.be/PfyX0owvwRM

เรื่องเล่าเช้านี้ บีอีซี-เทโร. (2558). เรื่องเล่าเช้านี้ นายกฯแต่งเพลง ‘เพราะเธอคือประเทศไทย’ เป็นของขวัญปีใหม่ให้ปชช. (23 ธ.ค.58). สืบค้นเมื่อ 24 กันยายน 2560, จาก www.youtube.com/watch?v=Cm8JWyt83hQ

เรื่องเล่าเช้านี้ บีอีซี-เทโร. (2560). นายกฯ แต่งเพลง ‘สะพาน’ ให้ครม.ใหม่ทำงานเพื่อประเทศ ก้าวสู่ความมั่นคง. สืบค้นเมื่อ 25 กันยายน 2560, จาก www.youtube.com/watch?v=iEFPZxUJiEA

วรพงษ์ วจะรักษ์เลิศ. (2557). การสื่อสารทางการเมืองผ่านบทเพลงของกลุ่มแนวร่วมประชาธิปไตยต่อต้านเผด็จการแห่งชาติ: ศึกษาในช่วงปี พ.ศ. 2550-2556. (ดุษฎีนิพนธ์ปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต), สาขาวิชาสื่อสารการเมือง วิทยาลัยสื่อสารการเมือง มหาวิทยาลัยเกริก.

วาสนา นาน่วม. (2557). เส้นทางพยัคฆ์ ประยุทธ์ จันทร์โอชา จาก ‘ทหารเสือ’ สู่ ‘หลังเสือ’. นนทบุรี: มติชน.

สิรินธร กีรติบุตร. (2528). เพลงปลุกใจไทย (พ.ศ. 2475-2525): การวิเคราะห์ทางการเมือง. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต), จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุกรี เจริญสุข. (2532). เพลงชาติ. กรุงเทพฯ: เรือนแก้วการพิมพ์.

สุจิตต์ วงษ์เทศ. (2553). ดนตรีไทย มาจากไหน?. นนทบุรี: หยินหยาง.

สุชาติ แสงทอง. (2549). ดนตรีการเมืองไทย พ.ศ. 2481-2516. (วิทยานิพนธ์ปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต), สาขาวิชาไทศึกษา มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

สุชาติ แสงทอง. (2550). ดนตรีการเมือง ที่ฉันค้นเจอ. สืบค้นเมื่อ 27 ตุลาคม 2560, จาก https://oknation.nationtv.tv/blog/print.php?id=135057

สุรพงษ์ โสธนะเสถียร. (2541). การสื่อสารกับการเมือง. กรุงเทพฯ: ประสิทธิ์ภัณฑ์ แอนด์พริ้นติ้ง.

หทัยกาญจน์ ตรีสุวรรณ. (2560). 4ปี “ม็อบนกหวีด” กับ 4 เรื่องหลังฉาก กปปส.. สืบค้นเมื่อ 8 เมษายน 2561, จาก https://www.bbc.com/thai/thailand-41804763

เหตุผลในการยึดอำนาจของ คสช. (2557). สืบค้นเมื่อ 16 เมษายน 2560, จาก www.baanjomyut.com/library_5/national_council_for_peace_and_order/01.html

อนุชา ชาติรักษา. (2543). โลกทัศน์ทางการเมืองของศิลปินเพื่อชีวิตในสังคมไทย. (การค้นคว้าแบบอิสระปริญญารัฐศาสตรมหาบัณฑิต), สาขาวิชาการเมืองและการปกครอง มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

อำนาจ เอี่ยมสำอางค์. (2554). การวิเคราะห์ภาพสะท้อนแนวคิดทางสังคมที่ปรากฏในบทเพลง: ศึกษางานเพลงของกลุ่มพันธมิตรประชาชนเพื่อประชาธิปไตย. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลพระนคร.