Communication of Lines to Indicates the Goodness and Badness of Selected Cartoon Characters

Main Article Content

ศิริชัย ศิริกายะ
ลัทธสิทธิ์ ทวีสุข

Abstract

The study samples herein are good and evil characters chosen from 5 comic books from 4 different countries of origin; Thailand, Japan, France and USA. The drawing of each character is deconstructed to investigate the sign and the characteristic of lines used in character design. The deconstruction of the line drawing and the text narration are analyzed by researcher to investigate the myth behind the comic from each country in order to understand the background of the myth in the Context of the comic and the culture in which it is created.


The result shows that in Thai, Japanese and French comics, lines and Stereotyping are used similarly to convey the meaning: good characters are drawn with curved lines while evil characters are mostly drawn with straight, vertical and angled lines. And good characters are also drawn smaller than evil characters. While the narratives affecting the characters are different since each comic has a different target group and cultural Context which affects how the meaning of the comic is conveyed.

Article Details

How to Cite
ศิริกายะ ศ., & ทวีสุข ล. (2019). Communication of Lines to Indicates the Goodness and Badness of Selected Cartoon Characters. SIAM COMMUNICATION REVIEW, 16(20), 23–34. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/commartsreviewsiamu/article/view/172564
Section
Article Text

References

ภาษาไทย
ชลูด นิ่มเสมอ. องค์ประกอบของศิลปะ. พิมพ์ครั้งที่ 9. สำนักพิมพ์อัมรินทร์, 2557
ชัยยศ อิษฎ์วรพันธุ์, วารสารอาษา.สุภางค์ จันทวานิช, ทฤษฎีสังคมวิทยา, สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย,2551, 234-238.
ประภาส ชลศรานนท์. ยักษ์ กรุงทพฯ : สำนักพิมพ์ฟูลสต๊อป, 2555
ประสพโชค นวพันธ์พิพัฒน์. “การใช้รหัสที่ปรากฏในงานของนักเขียนการ์ตูนไทย.” วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตร์มหาบัณฑิต ภาควิชาการสื่อสารมวลชน บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540
มณเฑียร ศุภโรจน์. การวิเคราะห์การใช้การ์ตูนสื่อความหมายเพื่อการรณรงค์โรคเอดส์ (พ.ศ.2535-2539). วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตร์มหาบัณฑิต ภาควิชาการสื่อสารมวลชน บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541
มัทนียา สุวรรณวงศ์. การวเิ คราะห์แนวเรื่องและประเภทเนื้อหาของภาพยนตร์การ์ตนูที่ออกอากาศทางโทรทัศน์.วิทยานิพนธ์วารสารศาสตรมหาบัณฑิต สื่อสารมวลชนมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2542
โรล็องด์ บาร์ตส์, มายาคติ Mythologies, พิมพ์ครั้งที่ 3, แปลโดย วรรณพิมล อังคศิริสรรพ (กรุงทพฯ : โครงการจัดพิมพ์คบไฟ, 2544), 71.
วรชัย รวบรวมเลิศ. โครงงานออกแบบเครื่องประดับจากแนวคิดสิ่งสมมุติ. วิทยานิพนธ์ศิลปะศาสตร์มหาบัณฑิต ภาควิชาการออกแบบเครื่องประดับ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร 2555
วจี เรืองพรวิสุทธิ์. การบริโภคสัญญะในการท่องเที่ยวของสังคมไทยร่วมสมัย. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาสื่อศิลปะและการออกแบบสื่อมหาวิทยาลัย เชียงใหม่, 2550, 12.
ศักดา วิมลจันทร์. การวิเคราะห์วิธีการสื่อสารในการ์ตูนใบ้ ของเซอร์จิโอ อาราโกเน่ส์. วิทยานิพนธ์วารสารศาสตรมหาบัณฑิต สื่อสารมวลชนมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2547
สิรตากร ส่งน้อย. การวิเคราะห์ฉากละครโทรทัศน์เรื่องเสาร์ 5 ของฉลอง ภักดีวิจิตรม, วิทยานิพนธ์ศิลปะศาสตรมหาบัณฑิต คณะวิทยากหารจัดการ สาขาวิชานิเทศศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงใหม่, 2555), 10.
สุพัฒนศิริ แพงพันธุ์.การประกอบสร้างและการสื่อความหมายของการ์ตูนการเมืองไทย ในช่วงรณรงค์การเลือกตั้งทั่วไป พ.ศ. 2544” วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตร์มหาบัณฑิต ภาควิชาการสื่อสารมวลชน บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544

ภาษาอังกฤษ
Blair , P. Cartoon Animation . HongKong : Walter Foster , 1994
Dynamics. The Regents of the University of California, 1954,1974
Frederik L. Schodt. The World Of Japanese Comics. Kodansha International Ltd,1983
Fiske , J.Introduction to Communication.London :Methunen , 1993.
Jean Baudrillard, simulacra and simulation 1994
Polly Keener Cartooning 1992 : 71
Potts, Alex (1996) ‘Sign’ in Robert S. Nelson and Richard Shiff, eds., Critical
Randall P. Harrison,1981 : 57-60
Roy Paul Nelson, 1975 : 221-226
Scott McCloud. Understanding Comics.HarperCollins Published , 1994

ระบบออนไลน์
เจ้าพระยาปราบหงสาวด.ี 2560.เจ้าพระยาปราบหงสาวด.ี สบื คน้ จาก https://th.wikipedia.org/wiki/เจ้าพระยาปราบหงสาวดี
บทความเว็บไซต์ สารคดี เรื่องของช้าง “หนึ่งเอกลักษณ์ไทย” พ.ย. 26, 2014
งานจากค่ายสารคดีครั้งที่ 10 เขียน : สุรพันธุ์ เจริญปฐมตระกูลคุณวนิดา ทองธำรง
พิพิธภัณฑ์ธงชาติไทย.2554.ประวัติ ความเป็นมา และรูปแบบธงชาติไทย.สืบค้นจาก http://www.t-h-a-i-l-a-n-d.org/thaiflag/newsite/detail.php?id=4
ยักษ์ สัญลักษณ์มากกว่าตัวร้าย บทบาทเล่าเรื่องเปลี่ยนไปตามยุคสมัย : บทความ, เดลินิวส์วาไรตี้ วันจันทร์ที่27 กรกฎาคม 2558
ศรีหทัย ใหม่มงคล.มปป.ความเชื่อเกี่ยวกับแมว : คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์. สืบค้นจาก http://www.uniserv.buu.ac.th/forum2/topic.asp?TOPIC_ID=1997
สุรพันธุ์ เจริญปฐมตระกูล.2557.เรื่องของช้าง “หนึ่งเอกลักษณ์ไทย”. สืบค้นจาก http://www.sarakadee.com/2014/11/26/elephant/#sthash.nkTSqhwu.dpuf