Line Stickers Design for Line Application “Farm ChaoKhun by KMITL”

Main Article Content

ฉัตรแก้ว มาสุโมโตะ
Rattama Rattanawongsa

Abstract

The objectives of this research were to design and develop LINE stickers and study the satisfaction with the LINE stickers. The researchers of “Farm ChaoKhun’s by KMITL” have designed the draft of the characters by using a rooster as the guide. This guide is used in the development of the main character and the sixteen LINE stickers characters by using a computer program. As for the study of the satisfaction with “Farm ChaoKhun’s by KMITL” LINE stickers, the researchers have studied the sample groups consisting of the “Farm Chao Khun” customer group, personnel who are associated with the Faculty of Agricultural Technology, students at King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang, and 125 people of the general public. The research found that the satisfaction with “Farm ChaoKhun’s by KMITL” LINE stickers is overall high (Average = 4.41). The evaluation topics with the highest satisfaction is the practicality of the LINE stickers, the look of the LINE stickers characters, the overall satisfaction with the “Farm ChaoKhun’s” LINE stickers, the level of how the LINE stickers are interesting, the use of colors, the suitability, the uniqueness of the LINE stickers, and the lasting impression, respectively.

Article Details

How to Cite
มาสุโมโตะ ฉ. ., & Rattanawongsa, R. . (2021). Line Stickers Design for Line Application “Farm ChaoKhun by KMITL”. SIAM COMMUNICATION REVIEW, 20(2), 63–73. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/commartsreviewsiamu/article/view/255771
Section
Research Articles

References

ฐิติ ปฐมชัยคุปต์ และเกตุวดี สมบูรณ์ทวี. (2559). อิทธิพลของรูปแบบสติ๊กเกอร์บนไลน์แอพพลิเคชั่น ที่ส่งผลต่อการจดจำตราสินค้าของกลุ่ม Gen Y ในจังหวัดนครปฐม. รายงานการประชุม การประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 12 นเรศวรวิจัย: วิจัยและนวัตกรรมกับการพัฒนาประเทศ ครั้งที่ 12 (หน้า 1549-1557). พิษณุโลก: มหาวิทยาลัยนเรศวร.
ดนัย ม่วงแก้ว. (2552). Flash Cartoon Animation. นนทบุรี: ไอดีซี อินโฟ ดิสทริบิวเตอร์ เซ็นเตอร์ จำกัด.
ภาวิน เผ่าจินดา. (2561). การสื่อสารความหมายของสติกเกอร์ไลน์บนไลน์แอพพลิเคชั่นและมุมมองของผู้ใช้บริการ เพื่อนำ ไปสู่การจัดตั้งธุรกิจสติกเกอร์ไลน์. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต, มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.
ระพีพัฒน์ คำหล้า. (2557). กลยุทธ์โฆษณาแฝงเพื่อสร้างความภักดีในแบรนด์ธุรกิจ: กรณีศึกษา การออกแบบสติ๊กเกอร์ไลน์แอพพลิเคชั่น. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชาสื่อศิลปะและการออกแบบสื่อ, มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
วงศ์วรุตม์ อินตะนัย. (2561). การออกแบบตัวละครนายแรงสำหรับสื่ออินโฟกราฟิก จากตำนานหัวนายแรง. รายงานการประชุม โครงการประชุมวิชาการด้านมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ ระดับชาติ ครั้งที่ 1 (หน้า 41-49). สงขลา: มหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลา.
วัฒนา ทิพย์ทอง, เพียงฤทัย หนูสวัสดิ์, อัชฌาพร กว้างสวาสดิ์, อังคณา จัตตามาศ และพัชราภรณ์ ชัยพัฒนเมธี. (2560). การพัฒนาสติ๊กเกอร์ไลน์เพื่อเพิ่มช่องทางการประชาสัมพันธ์ผลิตภัณฑ์ ของชุมชนป่าละอู่. รายงานการประชุม โครงการประชุมวิชาการระดับปริญญาตรีด้านคอมพิวเตอร์ภูมิภาคอาเซียน ครั้งที่ 5 (หน้า 57-64). พิษณุโลก: มหาวิทยาลัยนเรศวร.
ศุภศิลป์ กุลจิตต์เจือวงศ์. (2556). ไลน์รูปแบบการสื่อสารบนความสร้างสรรค์ของสมาร์ตโฟน: ข้อดีและข้อจำกัดของแอปพลิเคชัน. วารสารนักบริหาร, 33(4), 42-54.
สมเกียรติ ศรีเพ็ชร. (2558). การใช้คาแรกเตอร์การ์ตูนเพื่อสื่อสารทางอารมณ์และความรู้สึก กรณีศึกษาสติ๊กเกอร์ไลน์. วารสารนิเทศสยามปริทัศน์, 14(17), 21-31.