Design of Public Relations Media Through Augmented Reality Technology on Smartphones of the Master of Communication Arts Program in Innovative Communication Administration, Kasem Bundit University
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research study are to 1) design and develop a augmented reality technology application via smartphones to promote the Master of Communication Arts Program in Innovative Communication Administration, Kasem Bundit University 2) Evaluate the quality of augmented reality technology applications via smartphone which developed and 3) assess satisfaction with the developed augmented reality technology application through smartphone which developed. The sample group used in this study consisted of 6 experts and 30 students using purposive sampling. The tool used was a augmented reality technology application via smartphone to promote the Master of Communication Arts Program in Innovative Communication Administration, efficiency evaluation form and satisfaction evaluation form. Statistics used include mean and standard deviation.
The research results found that the results of evaluating the efficiency of augmented reality technology applications via smartphones by experts has an average of 4.56, at the highest level. And the results of the evaluation of students' satisfaction with augmented reality technology applications via smartphones had an average of 4.27, which is at a high level.
Therefore, it can be concluded that the developed augmented reality technology application via smartphone, is appropriate to use to promote the Master of Communication Arts Program in Innovative Communication Administration, Kasem Bundit University.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ภาษาไทย
กิตติภัทร เจตสิกทัต ณัฐสิริ ตันติขจร และอภิญญา ถนอมทรัพย์ (2553) สารานุกรม 3 มิติด้วยเทคโนโลยีการสร้างภาพวัตถุเสมือนจริง 3D Encyclopedia bay Augmented
Reality Technology. การค้นคว้าแบบอิสระ คณะวิทยาการคอมพิวเตอร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ก้องเกียรติ วิจิตขจี (2557) การพัฒนาเทคโนโลยีเสมือนจริงส่งเสริมการเรียนคำศัพท์ภาษาอังกฤษ ปริญญาวิทยาศาสตรบัณฑิต มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.
ชนกชนม์ แต่งเติมวงศ์ (2556) กระแสของ Social Network บนโทรศัพท์มือถือในปัจจุบัน วารสารสังคมศาสตร์และศิลปศาสตร์. 2(1), pp. 28-42.
ณัฐกานต์ ภาคพรตและหทัยรัตน์ ศรีสวัสดิ์ (2562) การพัฒนาสื่อการเรียนการสอนด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริงเพื่อพัฒนาการเรียนรู้ Academic Journal of Phetchaburi Rajabhat University. 9 (September - December) 22 - 29 (2019) Vol. 9, No. 3 pp. 22-29.
นาวารักษ์ ชโลธร เนภัทร แสงโรจน์ ปัณณธร เศรษฐคำ และพลภูมิ โพธิกุล (2565) ไกด์นำเที่ยว AI เกาะภูเก็ต รายงานการวิจัย วิทยาลัยเทคนิคภูเก็ต อาชีวศึกษาจังหวัดภูเก็ต สำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ.
พนิดา ตันศิริ (2553) โลกเสมือนผสานโลกจริง Augmented Reality วารสารวารสารนักบริหาร มหาวิทยาลัยกรุงเทพ Executive Journal, 30(2), pp. 169-175.
รัตนาวดี ศิริทองถาวร (2546) การประชาสัมพันธ์ธุรกิจ กรุงเทพฯ สำนักพิมพ์จุฬาลงการณ์มหาวิทยาลัย.
วาสนา ศิลางาม (2561) อันตรายของการเสพติดสมาร์ตโฟน (Dangers of Smartphone Addiction) วารสาร มฉก.วิชาการ, 22(4), pp. 193-204.
วิชัย วงษ์ใหญ่ (2535) การประชาสัมพันธ์หลักสูตร วารสารสารานุกรมศึกษาศาสตร์ ฉ.10 (2 ธ.ค. 35) pp. 165-167.
วิรัช ลภิรัตนกุล (2546) การประชาสัมพันธ์ (พิมพ์ครั้งที่ 10) กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
วิวัฒน์ มีสุวรรณ์ (2558) การพัฒนาสื่อ Augmented Reality ด้วยโปรแกรม Processing และOpenSpace3D กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุรพงษ์ วิริยะ อนันตทรัพย์ สุขประดิษฐ์และ รษา ทองคงอยู่ (2560) การพัฒนาเทคโนโลยีการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมเสมือนจริงในจังหวัดนครสวรรค์ การนำเสนอผลงานวิจัยในเอกการประชุมวิชาการระดับชาติครั้งที่ 4 BLTBangkok.
สำนักงานราชบัณฑิตยสภา (2544) ศัพท์บัญญัติราชบัณฑิตยสถาน. [ออนไลน์] สืบค้นจาก : http://rirs3.royin.go.th/coinages/webcoinage.php.
อภิชาติ เหล็กดี, ณัฐพงศ์ พลสยม, และอุมาภรณ์ พลสยม (2559) การส่งเสริมแหล่งท่องเที่ยวโบราณสถานทางวัฒนธรรมโดยใช้เทคโนโลยีความเป็นจริงเสมือน รายงานการวิจัย มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.
อิทธิญา อาจรักษา (2556) การพัฒนารูปแบบพิพิธภัณฑ์เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์เสมือนจริงวิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
ภาษาอังกฤษ
Dartmouth College Library Research Guides. (2011). Augmented Reality: About AR [online] Retrieved : http://researchguides.dartmouth.edu/c.php?g=59732&p=382858.
Herumurti, D., Yuniarti, A., Kuswardayan, I., Khotimah, W. N., & Widyananda, W.
(2017) Virtual reality navigation system in virtual mall environment In Proceedings of the 3rd International Conference on Communication and Information Processing (ICCIP’17), Tokyo, Japan.
Kelley, B., & Tornatzky, C. (2019) The artistic approach to virtual reality In
Proceedings of the 17th International Conference on Virtual-Reality Continuum and its Applications in Industry (VRCAI '19), Brisbane, QLD, Australia.
Ronald, T. A Survey of Augmented Reality. [Online]. Retrieved May 20, 2021,Retrieve : https://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf.