Strategy for Disseminating Cultural Heritage by Soft Power: Music and Performance Arts of Keng Tachaya Prathumwan
Main Article Content
Abstract
This research aims to study the construction of soft power through the dissemination of cultural heritage using creative music and performing arts, content creation across multiple platforms for utilizing storytelling across various media through creative music and performing arts and cross-media storytelling for employing cross-media storytelling and cross-boundary storytelling through creative music and performing arts of Keng Tachaya Prathumwan. The study used qualitative research methods by summarizing issues from research, academic articles and related information from artist’s platform. The research found that artist has created media content that possesses both horizontal and vertical characteristics with the content that can be disseminated across various media platforms, expanding its reach and engagement and vertical characteristics with the content that invites deeper exploration, allowing individuals to delve into the narrative and engage with it on a deeper level. The artist has meticulously crafted a cross-media strategy that seamlessly integrates various platforms, captivating the audience's attention and encouraging them to follow the narrative across different mediums
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
โครงการจัดทําฐานข้อมูลและแผนพัฒนาอุตสาหกรรมสร้างสรรค์ สำนักเศรษฐกิจสร้างสรรค์. (2563). รายงานแผนภาพอนาคตของอุตสาหกรรมสร้างสรรค์ ฉบับสมบูรณ์. Creative Economy Agency.
ธาม เชื้อสถาปนศิริ. (2558). เล่าเรื่องข้ามสื่อ (Transmedia: story-telling). วารสารนิเทศศาสตร์และนวัตกรรม นิด้า. 2(1). 59-88.
มรรยาท อัครจันทโชติ. (2557). การข้ามพ้นสื่อ (Transmedia): การข้ามพ้นเทคโนโลยีไปสู่ปรัชญาการสื่อสารแบบมีส่วนร่วม. วารสารนิเทศศาสตร์. 32(1). 1-18
มัทนี รัตนิน. (2546). ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับศิลปะการกำกับการแสดงละคอนเวที. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
วิโรจน์ สุทธิสีมา. (2564). ความเปลี่ยนแปลงของสื่อสตรีมมิ่งในอุตสาหกรรมภาพยนตร์ไทย: มุมมองจากกลุ่มผู้สร้างและผู้มีส่วนเกี่ยวข้อง, Journal of Liberal Arts, Maejo University, 92(2), 104-120.
สดใส พันธุมโกมล. (2542). ศิลปะของการแสดง (ละครสมัยใหม่). กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุรินทร์ เมทะนี. (2562). แนวทางการพัฒนาแบบฝึกหัดการแสดงขั้นพื้นฐานสำหรับผู้เรียนในศตวรรษที่ 21. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยรัตนบัณฑิต. 15(1), 54-67.
สุรินทร์ เมทะนี. (2567). การสร้างสรรค์คอนเทนต์และสตรีมมิ่งด้วยศิลปะการแสดง ใน เอกสารประกอบการเรียนชุดวิชา การสร้างสรรค์คอนเทนต์และสตรีมมิ่ง. คณะนิเทศศาสตร์
สุพัฒน์ ศิวะพรพันธ์. (2563, 24 ธันวาคม). เก่ง ธชย ในร่าง หนุมาน นักรบมนตรา และเพลงประกอบภาพยนตร์เพลงที่สอง ที่โชว์ฉากแอ็กชันตระการตา และงานแอนิเมชันสุดเท่ฝีมือคนไทย.
สำนักงานส่งเสริมเศรษฐกิจสร้างสรรค์. (2565, 19 พฤษภาคม). CEA เดินหน้าผลักดัน Soft Power หนุนภาพลักษณ์ประเทศไทย.
Springnews. (2566, 13 กันยายน). เก่ง ธชย สร้างมิติใหม่เฟ้นหา "นางงามXไอดอล" สู่เวทีมิสแกรนด์มุกดาหาร 2024.
https://www.springnews.co.th/news/entertainment/843163
The Standard. (2563, 24 ธันวาคม). เก่ง ธชย ในร่าง หนุมาน นักรบมนตรา และเพลงประกอบภาพยนตร์เพลงที่สอง ที่โชว์ฉากแอ็กชันตระการตา และงานแอนิเมชันสุดเท่ฝีมือคนไทย. https://thestandard.co/hanumaan-the-mantra-warrior/
TrueID. (2563, 8 ตุลาคม). SHOW of SIAM! เก่ง ธชย ภูมิใจ ได้โชว์ รอบพรีลิมฯ MUT2020 ร่วมกับหุ่นละครเล็กโจหลุยส์. https://music.trueid.net/th-th/detail/R0DQ3KJJEOOg
TrueID. (2564, 8 ธันวาคม). ประกาศศักดาศิลปินไทย! เก่ง ธชย ตัวแทนไทย โชว์จัดเต็ม นักรบมนตรา ที่ World Expo 2020 ดูไบ. https://music.trueid.net/th-th/detail/9opBBE2YOMan
Jenkins, H., (2011). Transmedia 202: Further Reflections. https://henryjenkins.org/blog/2011/08/defining_transmedia_further_re.html
Nye, J. S. (2004). Soft Power: The Means To Success In World Politics.