Cost and return of Nara Batik Group’s Batik Fabrics Narathiwat Metropolis
Main Article Content
Abstract
This qualitative research was aimed to study the production procedure of batik fabric under the administration of Nara Batik Group and to study its cost and return fund. The study’s informants included the chairman and seven committee members. Structured interview was employed as the instrument. Data obtained was descriptively analyzed looking for percentage, cost, revenue, gross profit. The results showed that batik fabrics produced by the Group can be divided into 2 types: block-printed batik and hand-printed batik. An average cost of producing block-printed batik is 175.20 THB per yard, while that of hand-printed batik is 264.22 THB. Most of the production costs are spent for raw materials and fabric paints. The average monthly gross profit is 42,227 THB. The gross profit from the production of block-printed batik is higher than that of hand-printed batik, at 38,360 THB. The analysis of both gross profits revealed that the production of block-printed batik offers higher rate of return than the production of hand-printed batik. However, the Group still keeps the production of the latter continue and develops its craftsmanship to boost up the sale with addition to promote the community economy. Moreover, the traditional hand-printed batik, which requires the application of local wisdom, is popular among conservatives. In addition, this finding would be an approach to reduce cost of production and increase profits for the enterprises of the same profession.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
แก้วมณี อุทิรัมย์, จริญญา สันฐิติธนาวัฒน์, น้ำอ้อย จันทะนาม, แพรววิภา นิลแก้ว, และสุภาภรณ์ แสนทุนท้าว. (2560). การวิเคราะห์ต้นทุนและผลตอบแทนจากการทอผ้าไหมมัดหมี่ตีนแดง ตำบลนาโพธิ์ อำเภอนาโพธิ์ จังหวัดบุรีรัมย์. วารสารวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎบุรีรัมย์, 12(2), 116-124.
ดุษฎี บุญธรรม. (2556). การวิเคราะห์ต้นทุนการผลิตแท่งชิ้นงานในอุตสาหกรรมโดยใช้ระบบต้นทุน กิจกรรม. วารสารวิจัยและพัฒนา มจธ,36(2), 203-213.
ธวัชชัย ทุมทอง. (2545). ศิลปะการท้าบาติก ลายเขียนระบายสี. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
ธันยมัย เจียรกุล. (2557). ปัญหาและแนวทางการปรับตัวของ OTOP เพื่อพร้อมรับการเปิด AEC. วารสารนักบริหาร, 34(1),177-191.
นภาลัย บุญทิม. (2564). ต้นทุนและผลตอบแทนผ้าเขียนเทียนของกลุ่มอาชีพสตรีบ้านเล่าเน้งในอำเภอเขาค้อจังหวัดเพชรบูรณ์. วารสารวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฎเลย, 16(58), 25-33.
นันทา โรจนอุดมศาสตร์. (2536). การทำผ้าบาติก. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
ประภาภรณ์ เกียรติกุลวัฒนา. (2555). วิวัฒนาการการบัญชีต้นทุน. จุฬาลงกรณ์ปริทัศน์, 34(134), 82-91.
พรรณนิภา รอดวรรณะ, ดวงมณี โกมารทัต, และบุญเสริม วิมุกตะนันท์.(2550). การวิเคราะห์ต้นทุนนํ้านมดิบของเกษตรกรและสมาชิกสหกรณ์โคนมในประเทศไทย. จุฬาลงกรณ์ปริทัศน์, 29(114), 62-70.
พรรณุภา ธุวนิมิตรกุล. (2558). การเงินธุรกิจ (พิมพ์ครั้งที่ 7). กรุงเทพฯ: คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ภัทราผ้าไทย. (2558). ประวัติผ้าบาติก หรือผ้าปาเต๊ะ. สืบค้นจาก http://www.pattraphathaI.com/article
มีนา ภัทรนาวิก. (2557). เหลียวหลัง ...แลหน้า “บัญชีบริหาร” ของผู้ประกอบการไทย. จุลสารสมาคมการบัญชีไทย, 10(2), 24-26.
สมนึก เอื้อจิระพงษ์พันธ์. (2552). การบัญชีต้นทุน (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แมคกรอ-ฮิล.
สมภพ อิ๋วสกุล. (2549). โชคบาติกศิษย์ลุงชู. กรุงเทพฯ: พริ้นท์ แอนด์ แพคเซอร์วสิไลน์.
สุขใจ ตอนปัญญา. (2554). ต้นทุนและผลตอบแทนในการลงทุนปลูกข้าวเกษตรกรหมู่ 5 ตำบลหัวดง อำเภอเมือง จังหวัดพิจิตร (การค้นคว้าอิสระปริญญาบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี, ปทุมธานี.
สุพยอม นาจันทร์, ปทุมพร หิรัญสาลี, จุไรรัตน์ ทองบุญชู, วรกร ภูมิวิเศษ, และลักขณา ดำชู. (2559). ต้นทุนและผลตอบแทนในการลงทุนของกลุ่มหัตถกรรมบ้านชุมพอตำบลเกาะแต้ว อำเภอเมือง จังหวัดสงขลา. การประชุมวิชาการด้านมนุษย์ศาสตร์และสังคมศาสตร์ ระดับชาติ ครั้งที่ 2 “มนุษย์ ศาสตร์และสังคมศาสตร์ นวัตกรรมสร้างสรรค์สังคม” (หน้า 923-939). สงขลา: มหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลา.
Krabi batik. (2554). ประวัติผ้าบาติก. สืบค้นจาก https://krabibatik.wordpress.com
Sunarya, Y. Y. (2016). Identity of Indonesian Textile Craft: Classic to Modern Batik (Research report). Indonesia: Faculty of Visual Art and Design Bandung Institute of Technology.