SOCIAL REFLECTIONS OF RATTANAKOSIN IN HISTORICAL NOVELS OF TOMMAYANTEE
Keywords:
Social reflections, rattanakosin, historical novel, tommayanteeAbstract
This research article purpose is to study the Social Reflection of Rattanakosin in Tommayantee’s Historical Novels. This study research and focus are referred to the 6th books of Tommayantee’s Historical Novels on the Rattanakosin Period which are: “Tawipop vol. 1-2” “Romchat vol.1-2” “Kukamm vol.1-2” by using Linguistic Strategies in Discourse of Jantima Angkapanitkit (2018) for analyzing the text. The conceptual frame work for social reflections relies on Titatita Nakkasem (2002) and Rossarin Didbanjong (2007). The result of the research has found out that there are 3 types of language strategies in Tommayantee’s Historical Novels as shown here: Lexical Strategies which is the name and naming, system of address, referencing and using verb forms. Modification Strategy. Discourse-Pragmatic Strategies which are presuppositions, negation, speech acts, metaphor and narrative. In addition, there were found 3 kinds of social and cultural reflections. Firstly, the material reflection value; well-off material, material to express social status and material in daily life. Secondly, life behavior shown both as pleasant and unpleasant. A person’s value that focus on Royal lineage, Buddhist Monks. Thirdly, the reflection of belief: Buddhism, Christianity, Astrological belief, occultism and prophetic signs. Superstition belief, dream belief and reflection of Thai tradition which concern about birth, wedding and death.
References
จันทิมา อังคพณิชกิจ. (2561). การวิเคราะห์ข้อความ. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
จิณณพัต โรจนวงศ์. (2549). ภาษาจินตภาพในนวนิยายอิงประวัติศาสตร์. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
ตรีศิลป์ บุญขจร. (2547). นวนิยายกับสังคมไทย (พ.ศ.2475-2500). กรุงเทพมหานคร :โครงการเผยแพร่ผลงานวิชาการ คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ฑิตฐิตา นาคเกษม. (2545). การศึกษาวิเคราะห์นวนิยายของประภัสสร เสวิกุล. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาไทยศึกษา. มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
ทมยันตี. (2513). ร่มฉัตร ภาค 1. กรุงเทพมหานคร : คลังวิทยา.
______. (2513). ร่มฉัตร ภาค 2. กรุงเทพมหานคร : คลังวิทยา.
______. (2537). คู่กรรม ภาค 2. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพมหานคร : ณ บ้านวรรณกรรม.
______. (2538). คู่กรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 13). กรุงเทพมหานคร : ณ บ้านวรรณกรรม.
______. (2547). ทวิภพ เล่ม 1. พิมพ์ครั้งที่ 11. กรุงเทพมหานคร : ณ บ้านวรรณกรรม.
______. (2547). ทวิภพ เล่ม 2. พิมพ์ครั้งที่ 11. กรุงเทพมหานคร : ณ บ้านวรรณกรรม.
ทิพย์สุดา นัยทรัพย์. (2535). ภาษากับวัฒนธรรม. กรุงเทพมหานคร : กรมการฝึกหัดครู.
นาตยา คุปกุนกานท์. (2549). วิเคราะห์ภาพสะท้อนสังคมและวัฒนธรรมที่ปรากฏในเอกสารและตำนานที่เกี่ยวกับพระธาตุเมืองนครศรีธรรมราช. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปะศาสตร มหาบัณฑิต สาขาวิชาไทยคดีศึกษา. มหาวิทยาลัยทักษิณ.
ประภาศรี สีหอำไพ. (2532). วัฒนธรรมเกี่ยวกับภาษาและวรรณคดี. กรุงเทพมหานคร : โครงการตำราและเอกสารทางวิชาการ คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
รสริน ดิษฐบรรจง. (2550). การใช้ภาษาและภาพสะท้อนสังคมวัฒนธรรมจากไดอารี่ออนไลน์. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
รุ่งภัสสรณ์ ศรัทธาธนพัฒน์. (2558). โวหารภาพพจน์และภาพสะท้อนสังคมในวรรณกรรมร้อยแก้ว ในรัชกาลพระบาทสมเด็จพระนั่งเกล้าเจ้าอยู่หัว. วิทยานิพนธ์ปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
ลำไย สมอ่อน. (2541). ทัศนะทางสังคมของนักเขียนไทยจากเรื่องสั้นในวารสารสยามรัฐสัปดาห์วิจารณ์ช่วงครึ่งทศวรรษ (พ.ศ. 2535-2539). วิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารมหาวิทยาลัยปทุมธานี
ข้อความที่ปรากฎในบทความแต่ละเรื่อง เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่มีส่วนรับผิดชอบใด ๆ ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว