DEVELOPMENT OF AUGMENTED REALITY MEDIA FOR THE CREATIVE-GRAPHIC DESIGN-TECHNOLOGY TO ENHANCE LEARNING OUTCOMES FOR UNDERGRADUATE STUDENTS
Keywords:
Augmented Reality , Creativity , GraphicAbstract
The objectives of this research were to: 1) development of Augmented Reality Media for the creative-Graphic design-technology in the subject of Graphic Design Technology, 2) study the learning achievement of learners with augmented reality media in the subject of Graphic Design Technology in the subject of Graphic Design Technology, and 3) study the satisfaction of students who study with augmented reality media in Graphic Creation Technology subject. The samples were 18 undergraduate students who registered in the subject of Graphic Creation Technology by using a purposive sampling method. The research instruments were a quality assessment form of learning media using virtual reality technology, an achievement test, and a student satisfaction questionnaire.
The results of the research revealed that 1) the development of augmented reality media technology had the highest overall efficiency evaluation results, The efficiency of augmented reality technology design was at the highest level next was the graphic design aspect at the highest level , and the content aspect was at the highest level, 2) The learner academic achievement after learning was significantly higher than before learning at the .05 level and 3) the learner satisfaction with teaching using augmented reality media was at a very good level.
References
กชกร ดีชัยยะ และภานุวัฒน์ ศรีไชยเลิศ. (2564). “การพัฒนาสื่อการเรียนการสอนเสมือนจริง (AR) เรื่องร่างกายของเราโดยใช้รูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบโมเดลซิปปา (CIPPA MODEL) ในรายวิชาวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาลวัดประทุมคณาวาส”. การประชุมวิชาการระดับชาติครั้งที่ 13. มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม.
ก้องเกียรติ หิรัญเกิด, ณัฐปคัลภภ์ กิตติสุนทรพิศาล และ พรสวรรค์ อมรศักดิ์ชัย, (2566). “การพัฒนา สื่อเทคโนโลยีความจริงเสริมเพื่อพัฒนาทักษะการคิดของนักศึกษาระดับอุดมศึกษา”. วารสารสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์แห่งรัตนโกสินทร์. ปีที่ 5 ฉบับที่ 3. หน้า 10-24.
พนิดา ตันศิริ. (2553). “โลกเสมือนผสานโลกจริง Augmented Reality”. วารสารนักบริหารมหาวิทยาลัยกรุงเทพ. ปีที่ 30 ฉบับที่ 2. หน้า 169-175.
มนต์ชัย เทียนทอง. (2545). การออกแบบและพัฒนาคอร์สแวร์สำหรับบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน. (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพมหานคร : สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.
วิวัฒน์ มีสุวรรณ์. (2554). “การเรียนรู้ด้วยการสร้างโลกเสมือนผสานโลกจริง”. วารสาร ศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร. ปีที่ 13 ฉบับที่ 12. หน้า 119-127.
ณัฐพงษ์ ประเสริฐสังข์, อลิสา ทรงศรีวิทยา และ รัตนา รุ่งศิริสกุล. (2021). “การพัฒนาสื่อเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม รายวิชาปฏิบัติการเคมี เพื่อส่งสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาระดับปริญญาตรี”. Journal of Information and Learning. ปีที่ 32 ฉบับที่ 3. หน้า 25-32.
บุญชม ศรีสะอาด. (2545). การวิจัยเบื้องต้น. (พิมพ์ครั้งที่7). กรุงเทพมหานคร: สุวีริยาสาส์น.
บุษราคัม ทองเพชร และคณะ. (2563). “การพัฒนาสื่อการเรียนรู้โดยใช้เทคโนโลยีเสมือนจริงแบบมัลติมีเดียบนสมาร์ทโฟนเรื่องไดโอด รายวิชาวิศวกรรมอิเล็กทรอนิกส์เบื้องต้น”. การประชุมทางวิชาการของมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ครั้งที่ 58. หน้าที่ 76-84.
ปริญญา มีสุข. (2559). การวิจัยทางการศึกษา. ภาควิชาครุศาสตร์อุตสาหกรรม คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี : ทริปเพิ้ลเอ็ดดูเคชั่นกรุงเทพมหานคร.
สิริลักษณ์ ภัทรเวียงกาญจน์, ณัฐพล รำไพ และสัญชัย พัฒนสิทธิ์. (2566). “การพัฒนาสื่อการเรียนรู้เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมบนสมาร์ทโฟนเรื่อง ระบบบัญชีเกี่ยวกับการซื้อสำหรับนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูงชั้นปีที่ 1 สาขาการบัญชี วิทยาลัยการอาชีพแม่น้ำแคว”. วารสารวิชาการสถาบันวิทยาการจัดการแห่งแปซิฟิค. ปีที่ 9 ฉบับที่ 2. หน้า 129-141.
M. Fiorentino, R. de Amicis, G. Monno and A. Stork. (2002). “Space design: a mixed reality workspace for aesthetic industrial design”. International Symposium on Mixed and Augmented Reality. pp. 86-318.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 นวรัตน์ วิทยาคม
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารมหาวิทยาลัยปทุมธานี
ข้อความที่ปรากฎในบทความแต่ละเรื่อง เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยเสมอไป และไม่มีส่วนรับผิดชอบใด ๆ ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนแต่เพียงผู้เดียว