กิเลสและอุปาเพื่อการเข้าใจพฤติของจิตในพุทธพจน์
Main Article Content
บทคัดย่อ
Kilesa indicates to the contents of consciousness or factors of mind, it made all conscious behaviors generated from delusion driven. It also further is caused by satisfaction and dissatisfactory objects of mind, then called as greed and eversion forcing to act badly and rightly through body and speech. The Kilesa or defilements are classified into 3 levels;
1) latent dispositions intoxicate the consciousness, 2) hindrance or Nivarana causes mental defilements, and 3) rough defilement made immoral deeds. The said defilements function as mental acts, rising and falling apart with consciousness, being perceived through expressions, it never exists by itself, but experienced and proved by oneself to witness its existence. It also cannot be destroyed but only perfect mindfulness and awareness arises, defilement will lose its power to control the mind so the new world view and goal of life of Buddhists focus on mindfulness development every step of living.
Article Details
เนื้อหาและข้อมูลในบทความที่ลงตีพิมพ์ในวารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความโดยตรงซึ่งกองบรรณาธิการวารสาร ไม่จำเป็นต้องเห็นด้วย หรือร่วมรับผิดชอบใด ๆ บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์ก่อนเท่านั้น