Images of the Youth Behavior in Present Society
Main Article Content
Abstract
The Purposes of this research were: 1) to study Abstract Expressionism paintings of three artists; Emil Nolde, Ernst Ludwig Kirchner, EgonSchiele in aspects of distorting of human figure, palette and Painting Techniques 2) to create four acrylic paintings in acrylic on canvas in subject matter of “Image of The Youths Behavior in the Present Society”. The sample ineluded twelve Abstract Expressionism paintings of three artists; Emil Nolde, Ernst Ludwig Kirchner, EgonSchiele which obtained through purposive sampling random Tools were four paintings created by the researcher. and Interviews. Data wese collected from three art experts and by Applied Delphi Technique.
The findings revealed as follows :
1. To study twelve Abstract Expressionism paintings of three artists; Emil Nolde, Ernst Ludwig Kirchner, Egon Schiele found that the distortion of human figures were : stretching, twisting, pulling and shortening and interlocking. The palette consisted various of colors showing ratio of warm and cool colors were in 80 : 20, with mostly complementary colors. The painting techniques were; glazing, impasto, flat painting and leaving brush strokes.
2. To create four paintings created by the researcher; The distorting of human figure were done by squeezing, stretching, twisting and enlarging to build up emotion and feeling. In case of palette of colors, the researcher used various of eomplementary colors on the background. The painting techniques were applied with different tools, including wooden knife to drag and dab pigments, in order to create feelings of hatefullness and ugriness.
Article Details
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลอีสาน
ข้อความที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องในวารสารวิชาการเล่มนี้เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลอีสานและคณาจารย์ท่านอื่นๆในมหาวิทยาลัยฯ แต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใดๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเองแต่ผู้เดียว
References
โกศล พิณกุล. (2543). เทคนิคการระบายสีน้ำมันและศิลปะวิจัย. กรุงเทพฯ : โอเดียนสโตร์
โกศล พิณกุล. (2545). รูปแบบและเทคนิคการระบายสีน้ำ. กรุงเทพฯ : เอมี่ เทรดดิ้ง
โกสุม สายใจ. (2544). จิตรกรรมพื้นฐาน. กรุงเทพฯ : สารพันธ์ศึกษา
จิรภัทร ทัศนสมบูรณ์. (2545). ความขัดแย้งของความต่างของวัฒนธรรม. วิทยานิพนธ์ศิลปมหาบัณฑิต. สาขาวิชาจิตรกรรม ภาควิชาจิตรกรรม มหาวิทยาลัยศิลปากร
จิระพัฒน์ พิตรปรีชา. (2545). โลกศิลปะศตวรรษที่20. ลัทธิสำแดงพลังอารมณ์แนวนามธรรม. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ หน้า 224-229. เข้าถึงเมื่อ 2 กรกฎาคม 2555 เข้าถึงได้จาก (th.wikipedia.org/wiki/)
ชะลูด นิ่มเสมอ. (2542). องค์ประกอบศิลปะ. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ : โอเดียนสโตร์
นงนุชภูมาลี.(2544).การซ่อนเร้นตัวตนภายใต้พฤติกรรมลวงของมนุษย์.วิทยานิพนธ์ศิลปมหาบัณฑิต.สาขาวิชาจิตรกรรม ภาควิชาจิตรกรรม มหาวิทยาลัยศิลปากร
ประไพ วีระอมรกุล. (2553). ประวัติศาสตร์ศิลป. กรุงเทพฯ : สหธรรมิก
พีระพงษ์ กุลพิศาล. (2520). การออกแบบในสุนทรียภาพ. กรุงเทพฯ : กรมการฝึกหัดครู
พีระพงษ์ กุลพิศาล. (2546). มโนภาพและการรับรู้ทางศิลปะและศิลปศึกษา. กรุงเทพฯ :21 เซ็นจูรี่
พีระพงษ์ กุลพิศาล. (2554). การบิดเบือนรูปทรงรูปทัศนศิลป. อัดสำเนา
รัจรี นพเกตุ. (2539). การรับรู้. กรุงเทพฯ : ประกายพรึก
รัฐภูมิ ผิวพันธมิตร. (2552). การแฝงตัวของตัณหานิยมในพุทธสังคมปัจจุบัน. วิทยานิพนธ์ศิลปมหาบัณฑิตสาขาวิชาจิตรกรรม ภาควิชาจิตรกรรม มหาวิทยาลัยศิลปากร
ราชบัณฑิตสถาน. (2541). พจนานุกรมศัพท์ศิลปะ. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : คุรุสภา
วิรุณ ตั้งเจริญ. (2527). ศิลปะร่วมสมัย. กรุงเทพฯ : วิฌวลอาร์ต
สมชาย พรหมสุวรรณ. (2548). หลักการทัศนศิลป. กรุงเทพฯ : แอคทีฟพริ้นท์
สมพงษ์ จิตระดับ. (2554. 14. กรกฏาคม). ไน หนังสือพิมพ์มติชน. หน้า 7
สมพร รอดบุญ. (ม.ม.ป.). กี่มาของการสร้างสรรค์ศิลปะของศิลปิน. มปพ
สุชาติ เถาทอง. (2536). หลักการทัศนศิลป. กรุงเทพฯ : นำอักษรการพิมพ์
สุชาติ สุทธิ. (2535). เรียนรู้การเห็น : พื้นฐานการวิจารณ์ทัศนศิลป. กรุงเทพฯ : โอ.เอศพริ้นติ้งเฮาส์
อารี สุทธิพันธ์. (2535). การระบายสีน้ำ. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : โอเดียนสโตร์
EgonSchiele: The Egoist (EgonSchiele: Narcisse' chorch') by Jean-Louis Gaillemin; Translated from the French by Liz Nash O2006 ISBN 978-0-500-30121-0&ISBN
0-500-30121-2. เข้าถึงเมื่อ 23 มิถุนายน 2555 เข้าถึงได้จาก (EgonSchieleth. wikipedia.org/wiki/)
ทฤษฎี. เข้าถึงเมื่อ 2 สิงหาคม 2555 เข้าถึงได้จาก (homegame9. wordpress.com)
หลักการจัดภาพ. เข้าถึงเมื่อ 13 สิงหาคม 255 เช้าถึงได้จาก (schoolobec go.th/huyhinpit,/student / Art2/paper1.html)
ทฤษฎีศิลปะ. เข้าถึงเมื่อ 24 สิงหาคม 2555 เข้าถึงได้จาก (www.media.rmutt.ac.th/ wbi/Education/.../51hom%20theory%20art.htm)
โวล์ฟ, นอร์แบรท. (2552). เอกซ์เพรสชั่นนิสม์ Emil Nolde. กรุงเทพฯ : เดอะเกรกไฟน์อาร์ท เข้าถึงเมื่อ 25 มิถุนายน 2555 เข้าถึงได้จาก (th.wikipedia.org/ wiki/)
โวล์ฟ, นอร์แบรท. (2552). เอกซ์เพรสชั่นนิสม์ Ernst Ludwing Kirchner. กรุงเทพฯ : เดอะเกรกไฟน์อาร์ท เข้าถึงเมื่อ 26 มิถุนายน 2555 เข้าถึงได้จาก (th. wikipedia.org/wiki/)
โวล์ฟ, นอร์แบรท. (2552). เอกซ์เพรสชั่นนิสม์ ฟรันช์ มาร์ค. กรุงเทพฯ : เดอะเกรกไฟน์อาร์ท เข้าถึงเมื่อ 26 กรกฏาคม 2555 เข้าถึงได้จาก (th. wikipedia.org/wiki/)