The Communication in Television Docudrama : Tai Roy Greed (The Story of Borderline Personality Disorder)

Main Article Content

มนต์ศักดิ์ เกษศิรินทร์เทพ
สมคเน วรวิวัฒน์
ประยุกต์ ศรีทองกูล

Abstract

The article “The Communication in Television Docudrama : Tai Roy Greed (The Story of Borderline Personality Disorder)” is written after finished the production. This documentary film is one of six episodes that was selected and funded to broadcast on Thai Public Broadcast Service (ThaiPBS). The purpose is to understand the unconscious mind of the patient in which it can happen to one of your family members including to have the right attitude toward the patient and self-awareness of the problem that lead to the solution and living with the patient. This article has three parts. First, data collecting and screen writing. As a screen writer and director, we have plan the direction of the film to be a docudrama in which presenting the real life story of the patient to engaging the audience and have the right attitude toward the patient and self-awareness of the problem that lead to the solution and living with the patient. This film is first-person narrative where the real interview was conducted in order to make it documentary. Second, the production process of producing television documentary film “Tai Roi Greed.” Begin with casting, having the casts to read the important lines and interpret to act from their understanding in this process the real patient was attended with the crew. Selecting the locations for shooting is another important process for producing this film since the budget is limited. The location for shooting has to be adaptable for variation of scenes. Shooting the film mainly using hand-held technique to engage the audiences. Medium-shot was use to show the relationship of the characters and the feelings of the main characters and other characters conveying the internal mental health of the patient. Lighting was mostly matching the real scene but some scenes is more expressionism to convey the emotion of the character and some is more contrast of color especially the violent or sex scenes. Third, story telling and editing by switching editing between the story and the interview will develop the emotion of the audience this will make the story believable and shocking editing. The meaning is constructed in the film by the symbols and pictures within the film.

Article Details

How to Cite
เกษศิรินทร์เทพ ม. ., วรวิวัฒน์ ส. ., & ศรีทองกูล ป. . (2020). The Communication in Television Docudrama : Tai Roy Greed (The Story of Borderline Personality Disorder). SIAM COMMUNICATION REVIEW, 19(1), 68–84. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/commartsreviewsiamu/article/view/242715
Section
Research Articles

References

ภาษาไทย
บรรจง โกศัลยวัฒน์. (2530). ภาพยนตร์สารคดี. กรุงเทพมหานคร:คณะวารสารศาสตร์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
ปาริฉัตร เศวตเศรนี. (2541). กระบวนการและปัจจัยในการคัดเลือกนักแสดงในละครโทรทัศน์ไทย. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิตนิเทศศาสตร์ (การสื่อสารมวลชน),จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
รักสานต์ วิวัฒน์สินอุดม .(2541). เสกฝันปั้นหนัง: บทภาพยนตร์. สำนักพิมพ์ห้องภาพสุวรรณ

ภาษาอังกฤษ
Bordwell, David (2012). Film Art: An Introduction. McGraw-Hill.
Gianetti, Louis (1980). Understanding Movies. New York: Columbia University Press.

ระบบออนไลน์
กรมสุขภาพจิต.(2561). กรมสุขภาพจิตเผยเด็กไทยก่อคดีเฉลี่ยวันละ 83 คนร้อยละ 96 ป่วยทางจิต. เข้าถึงได้จาก https://www.sanook.com/health/12669/
กองบรรณาธิการ.(2562) .โรคบุคลิกภาพผิดปกติชนิดแบบกํ้ากึ่ง (Borderline Personality Disorder:BPD). เข้าถึงได้จาก https://www.honestdocs.co/borderline-personality-disorder-syms
ริเวอร์เดล.(2550). สั่นส่ายสไตล์สารคดี. เข้าถึงได้จาก http://riverdale-dreams.blogspot.com/2007/10/blog-post_30.html
วนบุษป์ ยุพเกษตร. (2561). เปิดสถิติ “โรคใหม่” ใน “โลกใหม่”.เข้าถึงได้จาก https://web.tcdc.or.th/
th/Articles/Detail/โรคใหม่-ใน-โลกใหม่
อัญชลีทู. (2560). พบ 5 กลุ่มโรคหลักก่อปัญหาสุขภาพจิตคนไทยสูงถึง 7ล้านคนคาดแนวโน้มมากขึ้นโดย
เฉพาะ“เหล้า-ยาเสพติด”. เข้าถึงได้จากhttp://www.prdmh.com/ข่าวสาร/ข่าวแจกกรม
สุขภาพจิต/860