Klong Yao Troupe Competition Organized by Department of Cultural Promotion, Ministry of Culture

Main Article Content

Nareephak Paendee
Suphanee Boonpeng

Abstract

In this study, Klong Yao (tall narrow drums) troupe contest organized by the Department of Cultural Promotion, Ministry of Culture and the new performance patterns of different Klong Yao troupes attended the contest were studied in order to preserve information in a written record and prevent data loss. The objective of this research was to study the performance patterns in Klong Yao troupe contest organized by the Department of Cultural Promotion, Ministry of Culture. The research methodology consisted of literature review by searching for information from books, documents and related studies, interview, as well as observation of performance videos by 2 Klong Yao troupes, Akatan Troupe and Siwabutra Troupe. The choreography theory, semiology theory, conservatism concept and performer selection concept were used in the data analysis. According to the findings, the characteristics of the Klong Yao troupe contest organized by the Department of Cultural Promotion, Ministry of Culture can be concluded as followed: 1) This event aimed at preserving culture by promoting and encouraging further development; 2) The judging criteria was the creativity of performance which must maintain the identities of standard Klong Yao troupe performance determined by the Fine Arts Department; 3) The contestants must create their new Klong Yao troupe performance with local style of central Thailand in accordance with Thai traditions; 4) The performances by Akatan Troupe and Siwabutra Troupe who won the championships make the good examples of Klong Yao Troupe performance creation for contest as their performances were unique and spectacular. Their performances consisted of 3 parts: 1) Prelude to show the skills of musicians and also to honor Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn; 2) Performance by the players of cymbals and small cup-shaped cymbals with human pyramid and somersault; and 3) Performance by male and female dancers who developed new dance moves from the traditional one. Nine main formations were also used in combination in order to create the new formations, resulting in new holistic and unique patterns of Klong Yao performances. The researcher hopes that this study will be beneficial to young people and general public as a guideline in creating Klong Yao troupe performances for contest. It also encourages people or groups interested in Klong Yao troupe contest to show more creativity in developing their Klong Yao Troupe performances.

Article Details

How to Cite
แป้นดี น. ., & Boonpeng, S. . (2020). Klong Yao Troupe Competition Organized by Department of Cultural Promotion, Ministry of Culture. SIAM COMMUNICATION REVIEW, 19(2), 92–105. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/commartsreviewsiamu/article/view/248317
Section
Research Articles

References

ภาษาไทย
กรมศิลปากร. (2526). มหรสพของไทย. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร.
กลุ่มสืบสานวัฒนธรรม กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม. (2549). รายชื่อวงดนตรีพื้นบ้านเข้าร่วมประกวดวงดนตรีพื้นบ้านชิงชนะเลิศแห่งประเทศไทยฯ ชิงโล่พระราชทานสมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ ครั้งที่ 1 ประเภท วงกลองยาว. กรุงเทพมหานคร: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม.
. (2554). ทำเนียบวงกลองยาว พุทธศักราช 2552-2554. กรุงเทพมหานคร: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม.
. (2562). สถิติการจัดประกวดดนตรีและการแสดงพื้นบ้าน. กรุงเทพมหานคร: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม.
กาญจนา แก้วเทพ. (2552). การวิเคราะห์สื่อ: แนวคิดและเทคนิค. กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.
กีรติ สุขประดิษฐ์ และคณะ. (2562). การแสดงกลองยาว กรณีศึกษากลองยาวคณะเอกทันต์.ศิลปนิพนธ์ หลักสูตรศึกษาศาสตรบัณฑิต, สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์.
คณะกรรมการตัดสินการประกวดดนตรีและการแสดงพื้นบ้าน พุทธศักราช 2554. (2554). ผลการประกวดวงกลองยาว. กรุงเทพมหานคร: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม.
ปฐมภรณ์ จันทร์แก้ว. (2555). การสื่อสารเพื่อการอนุรักษ์ศิลปวัฒนธรรมและฟื้นฟูการท่องเที่ยวของตลาดสามชุก จังหวัดสุพรรณบุรี. ปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชานิเทศศาสตร์, มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.
สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ. (2552). ผลการประกวดดนตรีและการแสดงพื้นบ้าน พุทธศักราช 2552 ชิงโล่พระราชทานสมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี. กรุงเทพมหานคร: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม.
. (2553). การประกวดดนตรีและการแสดงพื้นบ้าน พุทธศักราช 2553 ชิงถ้วยพระราชทานสมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี. กรุงเทพมหานคร: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม.
สุรพล วิรุฬรักษ์. (2547). นาฏยศิลป์ปริทรรศน์. กรุงเทพฯ: ห้องภาพสุวรรณ

ออนไลน์
จอห์นนพดล วศินสุนทร. (2558, 18 ตุลาคม). แนวคิดสัญวิทยาและการสร้างความหมาย. [เว็บบล็อก]. เข้าถึงได้จาก http://johnnopadon.blogspot.com/2015/10/ semiology-and-signification.html
จตุพร ภักดี. (1 พฤษภาคม 2557). กลองยาวศิวบุตร [Video file]. เข้าถึงได้จาก https://www.youtube.com /watch?v=xxZowbaA4pU&t=428s
amerclub. (27 มกราคม 2557). บันทึกเทปกลองยาวเอกทันต์โล่พระราชทานฯ [Video file]. เข้าถึงได้จาก https:// www.youtube.com/watch?v=CemBdM-__hQ
. (15 สิงหาคม 2554). บันทึกเทปกลองยาวเอกทันต์ [Video file]. เข้าถึงได้จาก https:// www.youtube.com/watch?v=GUMY8TyCb_E
director-piak. (2555, 6 ธันวาคม). การคัดเลือกนักแสดง โดย สดใส พันธุมโกมล. [เว็บบล็อก] เข้าถึงได้จาก http://oknation.nationtv.tv/blog/director-piak/2012/12/06/entry-1