Producing Documentary Film to Promote Under Water Tourism in Thailand: Case Study, Petchburi Bremen Ship Wreck

Main Article Content

Kittithat Srifa

Abstract

This research aims to study the production process of documentary film that promote under water tourism in Thailand; case study, Petchburi Bremen Ship Wreck. Also, this is a study guideline for studying other ship wreck in Thailand for historical education.


The findings found that there are three steps in production process; preproduction, production and post-production. Preproduction, researching and gathering the data from reliable sources including interviews and documents then start writing the script. Production, to producing documentary film the researcher will have to interview the informants who are expert in ship wreck while the camera team are filming and following along with the researcher while working. For filming under water, the researcher must hire professional diver with high experience in filming under water. Post-production, the editing process, the researcher structures the story with content from the interview and deletes unnecessary content including mixing sound and insert graphics. The film has been broadcasting in YouTube since January 5th, 2021.


The documentary film “Petchburi Bremen Ship Wreck” is broadcasting in online platform since it capable of engaging the target audience better than other type of media. Also, this learning media materials play a crucial role for learning the history before start diving.

Article Details

How to Cite
Srifa, K. (2022). Producing Documentary Film to Promote Under Water Tourism in Thailand: Case Study, Petchburi Bremen Ship Wreck. SIAM COMMUNICATION REVIEW, 21(1), 182–195. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/commartsreviewsiamu/article/view/258769
Section
Research Articles

References

ภาษาไทย

กองโบราณคดีใต้น้ำ กรมศิลปากร. (2559). รายงานเบื้องต้นการสำรวจเรือเพชรบุรีเบรเมน. จันทบุรี. กระทรวงวัฒนธรรม.

การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย. (2554). โครงการศึกษาสถานการณ์และแนวโน้มด้านการตลาด สำหรับการท่องเที่ยวกลุ่มดำน้ำ. กรุงเทพมหานคร: การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย.

โฆสิต ปั้นเปี่ยมรัษฎ์. (2553). การพัฒนาประเทศแนวความคิดและทิศทาง. สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ.

ชญานุช วีรสาร. (2560). การผลิตภาพยนตร์สารคดีด้วยการเล่าเรื่องด้วยภาพ. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร ฉบับภาษาไทย, 37(2), 19-30.

ประทิน คล้ายนาค. (2545). การผลิตรายการโทรทัศน์ทางการศึกษา. นครปฐม: คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

มนต์ศักดิ์ เกษศิรินทร์เทพ, สมคเน วรวิวัฒน์, และประยุกต์ ศรีทองกูล (2563). การสื่อสารในภาพยนตร์สารคดีเชิงละครโทรทัศน์สะท้อนชีวิต ของผู้ป่วยโรคบุคลิกภาพแปรปรวนชนิดก้ำกึ่งเรื่อง “ใต้รอยกรีด”. วารสารนิเทศสยามปริทัศน์, 19(1), 68-84.

สุธี พลพงษ์. (2548). การลำดับภาพอย่างสร้างสรรค์สำหรับงานผลิตวีดิทัศน์. กรุงเทพฯ: บพิธการพิมพ์.

ภาษาอังกฤษ

Buhalis, D. (2000). Marketing the Competitive Destination of the Future. Tourism Management, 21(2000), 97-116.

North German Lloyd Steamship Company of Bremen. (1898). Norddeutscher Lloyd History of the North German Lloyd Steamship Company of Breme. Germany.

ระบบออนไลน์

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2560). แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่ 12 พ.ศ. 2560-2564. เข้าถึงได้จาก. https://www.nesdc.go.th/ewt_dl_link.php?nid=6422

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2560). ยุทธศาสตร์ชาติระยะ 20 ปี (พ.ศ. 2560 - 2579). เข้าถึงได้จาก. http://nscr.nesdc.go.th/