Creating Aesthetic Communication from the Imprecision of Competitor Makeup in TV Show “Sing Your Face Off”

Main Article Content

Krit Kamnon

Abstract

This study aimed to analyze characteristics of aesthetic communication from makeup on competitors in TV show Sing Your Face Off from imprecision. The study revealed that the creating the aesthetic from makeup required 1) nostalgia associated with interextuarity through plagiarism 2) representation through both domestic and abroad artist stereotype and 3) reproduction relied on transtextuality through hypertextuality which provided audiences with delight, entertainment, emotion, appreciation, and the beauty of communication. However, dimensions of imprecision communication for meaning with makeup required communication elements such as senders, codes, contexts, and production participants who could be state transition, role switch, and cooperation to prescribe the meaning of makeup on contestants in the TV show.

Article Details

How to Cite
Kamnon, K. . (2023). Creating Aesthetic Communication from the Imprecision of Competitor Makeup in TV Show “Sing Your Face Off”. SIAM COMMUNICATION REVIEW, 22(1), 210–220. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/commartsreviewsiamu/article/view/265835
Section
Articles

References

กาญจนา แก้วเทพ. (2545). สื่อบันเทิง: อำนาจแห่งความไร้สาระ. กรุงเทพฯ: ออล อเบ้าท์ พริ้นท์.

________. (2553). แนวพินิจใหม่ในสื่อสารศึกษา. กรุงเทพฯ: คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

เจริญพงศ์ ศรีสกุล. (2550). การออกแบบเนื้อหาส่วนควบและส่วนขยายในสื่อดีวีดีภาพยนตร์. วิทยานิพนธ์ปริญญานิเทศศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาการสื่อสารมวลชน คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ชญาณ ลำเภา. (2556). การศึกษาทัศนคติ การรับรู้ และพฤติกรรมการบริโภค ตามกระแสเกาหลีนิยม. วิทยานิพนธ์ปริญญาวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (สถิติประยุกต์), คณะสถิติประยุกต์ สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.

ไชยรัตน์ เจริญสินโอฬาร. (2554). แนะนำสกุลความคิดหลังโครงสร้างนิยม. กรุงเทพฯ: สมมติ.

พฤษธิ์ ศุภเศรษฐศิริ. (2543). การแต่งหน้าเพื่อการแสดง. กรุงเทพฯ: เศรษฐศิลปะ.

พัฒนา กิตติอาษา. (2546). มานุษวิทยากับการศึกษาปรากฏการณ์โหยหาอดีตในสังคมไทยร่วมสมัย. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.

รุ้งนภา ยรรยงเกษมสุข. (2555). “การโหยหาอดีต: ความเป็นอดีตในสังคมสมัยใหม่”. วารสารการเมืองการบริหาร และกฎหมาย, 4(2), 59-89.

ศิริชัย ศิริกายะ. (2558). แบบจำลองการสื่อสารในยุคดิจิทัล. วารสารนิเทศสยามปริทัศน์, 13(15), 8-13.

ศิริชัย ศิริกายะ. (2559). ทฤษฎีควอนตัมฟิสิกส์กับการควบรวมและการแปลงรูปองค์ประกอบการสื่อสารในยุคดิจิทัล. วารสารนิเทศสยามปริทัศน์, 15(19), 7-9.

สาธิดา เตชะภัทรพร. (2541). บทบาทของการแต่งหน้าในฐานะเป็นส่วนขยายความรู้สึกทางด้านจิตใจในสื่อวิทยุโทรทัศน์. วิทยานิพนธ์ปริญญานิเทศศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาการสื่อสารมวลชน คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุรพงษ์ ลือทองจักรม. (2552). หลักมานุษยวิทยาและหลักสังคมวิทยา. อุดรธานี: คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์.

สุรพงษ์ โสธนะเสถียร. (2563). ทฤษฎีการสื่อสาร. กรุงเทพฯ: ระเบียงทอง.

Berger, A. (1992). Popular Culture Genre: Theories and Texts. New York: Sage.

Boorstin, D. (1973). The Image: A Guide to Pseudo-Events in America. New York: Atheneum.

Burton, G. (2002). More Than Meets the Eyes: An Introduction to Media Studies. New York: Arnold.

Buszek, M. (2006). Pin-up grrrls: feminism, sexuality, popular culture. Durham: Duke University Press

Corson, R. (1986). Stage Makeup. New Jersey: Prentice Hall.

Dunn, R. (1991). Postmodernism: Populism, Mass Culture, and Avant-Garde. Theory Culture and Society, 8, 111-135.

Fiske, J. (1982). Introduction to Communication Studies. New York: Methuen & Co. Ltd.

Koester, A. W., & Bryant, N. O. (1991). Fashion terms and styles for women’s garments. Corvallis, OR: Oregon State University Extension Service.

Stuller. (2019). The Basics of Jewelry Terminology & Design Guide. LA: The Mineralogical Record.

Jericho, J. (2019). Footwear Fashion Design - Staking Your Signature Style. Retrieved from https://journalistethics.com

Jihan, F. (2021). It's Time for the 2000s Pouf Hairstyle to Make a Comeback. Retrieved from https://www.allure.com/story/2000s-hair-pouf-comeback.