The Forms and Narrative Techniques of Vertical Music Videos

Main Article Content

Thanapol Chaowanich
Tatri Taiphapoon

Abstract

The forms and narrative techniques of vertical music videos is a qualitative research aimed at explaining the narrative forms and techniques, as well as the use of visual language to convey the meanings of vertical music videos. The study found that Thai vertical music videos have both narrative-focused formats through various activities on the smartphone screen and develop into stories in music videos to match the viewing on the vertical smartphone screen. In terms of using visual language to convey meaning in vertical music videos, it was found that when the frame is changed from horizontal to vertical, the way of thinking about arranging elements in vertical videos also changes. This includes the placement of people and objects in the frame, the size and distance of the image, the amateur filming style, and the presentation of character conversations through smartphone applications. The aesthetics of filming and space management in vertical frames continue to open areas for researchers to explore, study, and synthesize into knowledge in the future.

Article Details

How to Cite
Chaowanich, T. ., & Taiphapoon, T. . (2024). The Forms and Narrative Techniques of Vertical Music Videos. SIAM COMMUNICATION REVIEW, 23(1), 84–102. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/commartsreviewsiamu/article/view/272753
Section
Research Articles

References

ภาษาไทย

ชญานุช วีรสาร. (2560). การผลิตภาพยนตร์สั้นโดยใช้เทคนิคการถ่ายทำวีดิทัศน์แนวตั้ง. นิเทศสยามปริทัศน์, 16(3), 106-116.

ชลาทิพย์ ถิรสุนทรากุล. (2566). รู้จักแอป ReelShort ลูกผสม Netflix กับ Tiktok ดูซีรีส์ตอนละ 1 นาที. สืบค้นจาก https://workpointtoday.com/reel-short-china-application-popular-in-usa/

ทีปกร วุฒิพิทยามงคล. (2563). Vertical Cinema: ถึงเวลาภาพยนตร์แนวตั้งหรือยัง. เข้าถึงจาก https:// themomentum.co/vertical-cinema/

ธีรพงศ์ เสรีสำราญ. (2563). มาดูไอเดียดี ๆ จากหลากหลาย MV ที่เล่าเรื่องในแนวตั้ง (Vertical Music Video).เข้าถึงจาก https://www.beartai.com/lifestyle/345571

ประวิทย์ แต่งอักษร. (2556). มาทำหนังกันเถอะ. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ BIOSCOPE.

สำนักงานสถิติแห่งชาติ. (2566). การมีการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารในครัวเรือน. สืบค้นจาก https://www.nso.go.th/nsoweb/nso/survey_detail/jJ?set_lang=th

อมรรัตน์ ทิพย์เลิศ. (2544). เพลง : ความเป็นมนุษย์ สาระชีวิต และมิวสิกวิดีโอ. นิเทศศาสตร์ปริทัศน์, 5(3), 118-121

อมรรัตน์ ทิพย์เลิศ. (2545). มิวสิกวิดีโอ: เต็มใจที่จะเจ็บ ไม่เคยเข็ดในรัก. ใน สื่อบันเทิง: อำนาจแห่งความไร้สาระ (น. 408-492). กรุงเทพฯ: ออล อเบ้าท์ พริ้นท์.

ภาษาอังกฤษ

Manjoo, Farhad. (2016). Vertical Video on the Small Screen Not a Crime. Retrieved from.http://www.nytimes.com/2015/08/13/technology/personaltech/vertical-video-on-the-small-screen-not-a-crime.html?_r=0

Jo Miran's Silk and Dookies. (2012, September 8). Vertical Video Syndrome A PSA (Glove and Boots) [Video].Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=dechvhb0Meo

Ryan, K.M. (2018). Vertical video: rupturing the aesthetic paradigm. Visual Communication, 17(2), 245