Thai Queer Short Film 1 (Casting and Coaching of Actors for Short Films in Thai Queer Short Film Project 1)

Authors

  • กัญญพิชญ์ ปวิดาภา

Keywords:

-

Abstract

This thesis aims to study the progress of casting and coaching of actors for short films in Thai Queer Short Film Project 1. The research found out that criteria for casting that director used in the project were Criteria for casting from sexuality of the actors, Criteria for selection the actors from outside character, The recognition to perform in the character roles that sexuality is a diversity of gender, Diction, Sense of Movement and Rhythm, and the Development of Emotional. The characters that appear in the short film will be represented in the person of that sexuality. So if the director can cast the actors who had an appropriated sexuality that meet the director needs. Their work will be able to giving knowledge, understanding, and reduce prejudice against people with a diversity of sexuality. Due to the limited time all the directors were selected the actors that had basic skills or experiences in performing field to work. For coaching actors the research found out that the actors need the input and understanding about sexuality from the directors and try to eliminate the persistent images of a variety of sexual media in the head of the actors to avoid cliché. Directors in this project sent plot and script to the actors for read and they rely on conversations with the actors before shooting to be understand in the same direction and concluded about what directors want in each scene for natural acting and sincerity. The correct understanding of the diversity in sexuality was important to the acting for attributed the powerful character, Natural, and non-fake.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] กนกพันธ์ จินตนาดิลก. 2546. การสื่อสารระหว่าง
ผ้กู �ำ กบั การแสดงและนกั แสดงในการแสดงละครเวที
พ.ศ.2486-2496. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต,
สาขาวิชาวาทวิทยา คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์-
มหาวิทยาลัย.
[2] ชลิดาภรณ์ ส่งสัมพันธ์. 2551. เพศวิถี : นิยามความ
หมายและกรอบแนวคิด. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา:
http://www.nsdv.go.th /innovation/sexuality.
doc, [2551 สิงหาคม 21]
[3] นภาพิตร จันทร์ไทย. 2544. โทรทัศน์ประสบการณ์
และการศกึ ษากบั การสร้างสรรค์ผลงานของผ้กู �ำ กบั
การแสดงละครไทย. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต,
สาขาวิชาการสื่อสารมวลชน คณะนิเทศศาสตร์
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย,
[4] บรรจง โกศัลวัฒน์. 2544. การก�ำ กับ และการแสดง
ภาพยนตร์. กรุงเทพฯ: ส�ำ นักพิมพ์มหาวิทยาลัย-
ธรรมศาสตร์.
[5] พีรพงศ์ เสนไสย. 2550. “อะไรก็ได้ค่ะ” “ยังไงก็ได้
ครบั ” ผ้กู �ำ กบั การแสดง. มหาสารคาม: ส�ำ นกั พมิ พ์
มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
[6] ภัฎฎารินธ์ อิงคุลานนท์. 2551. สถานภาพวิชาชีพ
และกระบวนการสอื่ สารของผ้ฝู ึกสอนการแสดงกบั
นักแสดงในสื่อละครเวที ละครโทรทัศน์ ภาพยนตร์
และภาพยนตร์โฆษณา. วิทยานิพนธ์ปริญญามหา-
บัณฑิต, สาขาวิชาวาทวิทยา คณะนิเทศศาสตร์
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
[7] มทั นี รตั นนิ . 2546. ความร้เู บอื้ งต้นเกยี่ วกบั ศลิ ปะ
การก�ำ กับการแสดงละคอนเวที, กรุงเทพฯ:
ส�ำ นักพิมพ์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
[8] วิลาสินี พิพิธกุล. 2546. วาทกรรมเรื่องเพศใน
หนังสือพิมพ์. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา: http://www.
tja.or.th/index.php? option=com_content&
task=view&id=69&Itemid=72, [2551, สิงหาคม 18]
[9] สดใส พันธุมโกมล. 2538. ศิลปะของการแสดง (ละคร
สมัยใหม่). กรุงเทพฯ: ส�ำ นักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหา-
วิทยาลัย.
[10] อัญชลี ชัยวรพร. 2548. ภาพยนตร์ทางเลือกและ
ทฤษฎีแนวคิดใหม่ เอกสารการสอนชุดวิชา ทฤษฎี
และการวิจารณ์ภาพยนตร์เบื้องต้น. กรุงเทพฯ:
ส�ำ นักพิมพ์มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

Published

2019-08-30

How to Cite

ปวิดาภา ก. (2019). Thai Queer Short Film 1 (Casting and Coaching of Actors for Short Films in Thai Queer Short Film Project 1). Research and Development Journal Suan Sunandha Rajabhat University, 3(1), 92. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/irdssru/article/view/212759