Akha’s Embroidery Designs: A Case Study of the Akha Ethnic Group at Huay Pong Village, Mae Taeng District, Chiang Mai Province

Authors

  • จินตนา อินภักดี

Keywords:

Akha Hilltribe, Embroidery Design, Ethnic Group

Abstract

The objectives of this qualitative research were to examine embroidery designs of the Akha ethnic group at Huay Pong Village, Mae Taeng District, Chiang Mai Province, and to collect and categorize the designs to facilitate product development of the designs. Thirty informants were purposively selected for interviewing about embroidery designs. The village headman, religious leader, villagers and participants by purposive selection to give the data of Akha’s embroidery designs.
The research instruments were a semi-structured interview for individual in-depth interviews, pictures of sample designs, observations while inquiring, and records of still pictures. The data were analyzed descriptively and the embroidery designs were categorized in groups. It was found from the study findings that the ethnic designs have been passed down from generation to generation.
The embroidery is produced for domestic use, not for sale, because it is a labor intensive, projects take a long time to complete. Most of the designs are inspired by nature, such as butterflies, birds, mountains, flowers, and trees. The design unique to the ethnic group is butterfly (Alumela), which requires embroidery and stitch techniques. Another design using the embroidery technique is in the form of crosses. Embroidery materials include small-sized knitting wool, synthetic threads, and colored cloth for decoration. Red is the main color for embroidery. The designs are categorized into three groups: basic, traditional and applied designs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กรมประชาสงเคราะห์ กระทรวงแรงงานและสวัสดิการสังคม. (2543). ผ้าชาวเขา. กรุงเทพฯ : บริษัท รำไทยเพรส จำกัด
กองบรรณาธิการและสำนักมรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรม กรมส่งเสริมวัฒนธรรม. (2555). 9 สิ่งควรรู้กับมรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรม. วารสารวัฒนธรรม ฉบับที่ 51, 3 (ต.ค. – ธ.ค. 55).
ชีสแมน แน่นหนา. (2533). ผ้าปักชาวเขาเผ่าอาข่า. กรุงเทพฯ : แฮนด์เมด เชียงใหม่.
เบญจวรรณ วงศ์คำ (2546). อาข่า พิธีกรรม ความเชื่อ ความจริง และความงาม “อาข่า ” กรุงเทพฯ : ศูนย์หนังสือจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
พัชรา ตันติประภา และคณะ. (2550). การศึกษาความ เป็นไปได้ในการพัฒนาหัตถกรรมท้องถิ่นและการตลาดในพื้นที่โครงการหลวง :กรณี ศึกษาหัตถกรรมผ้ากลุ่มชาติพันธุ์อาข่า. สถาบันวิจัยและพัฒนาพื้นที่สูง (องค์การมหาชน).
มาลิสา มอโป๊ะกู่. (2558). ผ้าปักอาข่า. การ สัมภาษณ์. 4 มีนาคม 2558
มูลนิธิกระจกเงา. (2557). ลักษณะการแต่งกายของชนเผ่าอาข่า. สืบค้นวันที่ 27 กันยายน, 2557, http://akha.hilltribe.org/thai/
วิมลสิริ เบี่ยงกา. (2556) การศึกษาความพึงพอใจของผู้บริโภคต่อรูปแบบเสื้อผ้าชุดลำลองสตรีที่ตัดเย็บ โดยใช้ผ้าปักชาวเขาเผ่าอาข่า.
วิทยาศาสตรบัณฑิต (ผ้าและเครื่องแต่งกาย)
คณะวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่.
สมศักดิ์ ศรีสันติสุข. (2536). การเปลี่ยนแปลงสังคมและวัฒนธรรม : แนวทางศึกษา วิเคราะห์และวางแผน. ภาควิชาสังคมศาสตร์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
หล่อโซ้ว อาช้อง. (2558). ลวดลายผ้าปักอาข่า.
การสัมภาษณ์. 8 เมษายน 2558”
อุทัย ปัญญาโกญ. (2547). การนำเสนอรูปแบบการศึกษาเพื่อสืบทอดวัฒนธรรมอาข่า. สาขาวิชาพัฒนศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Published

2019-09-04

How to Cite

อินภักดี จ. (2019). Akha’s Embroidery Designs: A Case Study of the Akha Ethnic Group at Huay Pong Village, Mae Taeng District, Chiang Mai Province. Research and Development Journal Suan Sunandha Rajabhat University, 7(1), 6. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/irdssru/article/view/214513