Cultural Reproducing of Music in The Shadow Play Performances of The “Nong Dieow Luk Thung Wattanathamw”, NaKon Si Thammarat Province

Main Article Content

Anusit Bunvong
Tapika Rodsakarn

Abstract

            The purpose of this research was to study the process of cultural reproduction of music in the shadow play performances of Nong Dieow Luk Thung Wattanatham in Nakon Si Thammarat Province with the integration of the idea of Pierre Bourdieu’s social and cultural capital as a basis for Raymond Williams’ analysis of cultural reproduction processes. Data were collected by studying in real locations such as interviewing the concerned parties and recording the soundtrack for the performance.


            The result of the research showed that: In the cultural reproducing process of music composed in shadow play, consisting of 1) Product: Combine Western music with folk music. Adjust the melody according to popular music. Western musical instruments are increasingly important in instrumental play. The show is concise, easy to understand, and consistent with the application of music for the performance. 2) Distribute: Use communication technology for watching shadow play shows. Peoples can watch everywhere, anytime and all ages from before, which can only be watched in live performances. 3) Consumption: Currently, the audience of the show can choose to watch a variety of media. The adaptation of the shadow play is necessary to adapt to meet the needs of the audience such as increased entertainment or music that is popular. 4 ) Reproduction : Application of music to performances and styles of performance to the era, match the needs of the audience, resulting in knowledge, new practice in the shadow play which can be a role model of other shadow play faculties, including the upcoming shadow play troupe.

Article Details

Section
Research Article

References

กาญจนา แก้วเทพ และสมสุข หินวิมาน. (2551). สายธารแห่งนักคิดทฤษฎีเศรษฐศาสตร์การเมืองกับการสื่อสารศึกษา. ภาพพิมพ์
ข่าวลูกทุ่ง. (2016). ขอแสดงความยินดีกับ “น้องเดียว สุวรรณแว่นทอง” .Facebook. https://web.facebook.com/luktungnews/photos.
ณัชชา โสคติยานุรักษ์. (2544). สังคีตลักษณ์และการวิเคราะห์ (พิมพ์ครั้งที่ 2).
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
บรรจง ชลวิโรจน์. (2542). การประสานเสียง. สำนักพิมพ์เสมาธรรม.
รุ้งนภา ยรรยงเกษมสุข. (2557). มโนทัศน์ชนชั้นและของปิแอร์ บูร์ดิเออ. เศรษฐศาสตร์การเมืองบูรพา, 2(1), 36
เย็นจิตร ถิ่นขาม. (2560). วัฒนธรรมกับการเปลี่ยนแปลง : ความหลากหลายบนความหลากหลาย. Gotoknow. https://www.gotoknow.org/posts/358168.
ลูกทุ่งวัฒนธรรม Channel. (2017). หนังน้องเดียวลูกทุ่งวัฒนธรรม เรื่องรักข้ามภพ.Youtube. https://www.youtube.com /watch?v=_egCSXlcrlo&t= 6s.
Bourdieu,P. (1997).The Forms of Capital. In Halsey,A.H.,H. Lauder, P.Brown.
Griworld,Wendy. (2004). Cultures and Societies in a Changing World. Pine Forge Press.
Raymond Williams. (1965). The Long Revolution. Penguin.

บุคลานุกรม

ชิตนุพงศ์ อินทรสุวรรณ (ผู้ให้สัมภาษณ์), อนุสิทธิ์ บุญวงศ์ (ผู้สัมภาษณ์) ที่ ศูนย์ประชุม องค์การบริหารส่วนจังหวัด (วังมโนราห์) บขส. พัทลุง อำเภอเมือง จังหวัดพัทลุง. เมื่อวันที่ 12 พฤศจิกายน 2560.
ทินรงค์ วงค์พลัด (ผู้ให้สัมภาษณ์), อนุสิทธิ์ บุญวงศ์ (ผู้สัมภาษณ์) ที่ ศูนย์ประชุมองค์การบริหารส่วนจังหวัด (วังมโนราห์) บขส. พัทลุง อำเภอเมือง จังหวัดพัทลุง. เมื่อวันที่ 12 พฤศจิกายน 2560.
บัญญัติ สุวรรณแว่นทอง (ผู้ให้สัมภาษณ์), นายอนุสิทธิ์ บุญวงศ์ (ผู้สัมภาษณ์) ที่ บ้านไสไฟลาม ตำบลควนกรด อำเภอทุ่งสง จังหวัดนครศรีธรรมราช. เมื่อวันที่ 10 พฤศจิกายน 2560.
สีน้ำ นีติธรรมรังสี (ผู้ให้สัมภาษณ์), อนุสิทธิ์ บุญวงศ์ (ผู้สัมภาษณ์) ที่ ศูนย์ประชุมองค์การบริหารส่วนจังหวัด (วังมโนราห์) บขส. พัทลุง อำเภอเมือง จังหวัดพัทลุง. เมื่อวันที่ 12 พฤศจิกายน 2560.
เอกชัย ศรีวิชัย, (ผู้ให้สัมภาษณ์), อนุสิทธิ์ บุญวงศ์ (ผู้สัมภาษณ์) ที่ เวทีคอนเสิร์ตสนามกีฬากลางอำเภอหลังสวน. เมื่อวันที่ 21 มกราคม 2561.