The Influences of the National Science Museum Virtual Reality Systems Quality on the Net Benefit of Generation Z Tourists

Main Article Content

Komsit Kieanwatana
Krittika Saynaratchai
Saranya Srithong

Abstract

This research aims to study the National Science Museum Virtual Reality (NSMVR) systems quality, the net benefit of the Generation Z tourists visiting through NSMVR system and analyze the influences of the NSMVR systems quality on the net benefit of Gen Z tourists. The sample were 138 Gen Z Thai’ tourists selected by using the convenience sampling technique. The quantitative data was collected with a questionnaire. The statistical data was analyzed by means, standard deviation, the multiple regression analysis with Enter method was used to test the effect of independent variable as ‘the quality of the NSM Virtual Reality System’ on the dependent variable ‘the net benefit of Generation Z tourists’ with statistical significance at .05


Results were found that the overall of the NSMVR system quality was ranked in good level (  = 3.50, S.D. = 0.607), the net benefit of the respondents visiting through NSMVR System was ranked in good level (  = 3.94, S.D. = 0.699). The influences of the NSMVR systems quality in each aspect were on the net benefit perceived with statistical significance at 0.05 included the system function aspect (Beta = -0.287), the usage aspect (Beta = 0.204) and the performance (Beta = 0.065), respectively.

Article Details

Section
Research Article

References

เกวรินทร์ ละเอียดดีนันท์. (2557). การยอมรับเทคโนโลยีและพฤติกรรมผู้บริโภคออนไลน์ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร. [การค้นคว้าอิสระ]. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

เฉลิมศักดิ์ บุญประเสริฐ. (2560). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการยอมรับการใช้แอปพลิเคชั่นไลน์ของผู้สูงอายุ. [การค้นคว้าอิสระ]. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่.

ชาญชัย อรรคผาติ, และณิชกานต์ เฟื่องชูนุช. (2562). การพัฒนาแอปพลิเคชันแนะนำสถานที่ท่องเที่ยวในกลุ่มจังหวัดนครชัยบุรินทร์โดยใช้เทคโนโลยีภาพเสมือนจริง. การประชุมหาดใหญ่วิชาการระดับชาติและนานาชาติครั้งที่ 10. http://www.hu.ac.th/.

ฐิตวันต์ เนียมจันทร์. (2562). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสตรีผ่านระบบออนไลน์ (Facebook) ในเขตกรุงเทพมหานคร. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต]. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

ณฤทธิ์ จึงสมาน, นิคม ลนขุดทด, สุรเชษฐ์ วงศ์ชัยประทุม, และสุชาติ ดุมนิล. (2563). การพัฒนาแอพพลิเคชั่นสำหรับอุตสาหกรรมท่องเที่ยวจังหวัดสุรินทร์. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 7(7), 410 – 424.

ณัฏฐากานต์ วงศ์จําเริญ. (2557). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อประโยชน์สุทธิของระบบจองตั๋วเครื่องบินออนไลน์ของคนในกรุงเทพมหานคร. [การค้นคว้าอิสระ]. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

ดนุลดา จามจุรี. (2563). การออกแบบการเรียนรู้สำหรับผู้เรียน Gen Z. กรุงเทพฯ: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

เดอะ คอมมอน. (2564, 29 ตุลาคม). ห้องสมุดยังมีชีวิต พิพิธภัณฑ์ยังไม่ตาย? : ความท้าทายของแหล่งเรียนรู้ยุคโควิด-19. https://www.thekommon.co/livinglibrary-museum-pandemic-covid/.

ธาดาธิเบศร์ ภูทอง, ธิดาทิพย์ ปานโรจน์, และจิโรจ โชติศิริคุณวัฒน์. (2562). ปัจจัยการยอมรับและการใช้งานแพลตฟอร์มเทคโนโลยีการทำงานร่วมกันของกลุ่มบุคคลเจเนอเรชั่นซี. วารสาร Veridian E Journal ฯ สาขามนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และศิลปะ, 12(6), 360 – 387.

รัชดาพร สุธาโภชน์, อรุณี นรินทรกุล ณ อยุธยา, อัมพล ชูสนุก, และสมชาย นำประเสริฐชัย. (2560). อิทธิพลของคุณภาพระบบต่อการใช้งาน ความพึงพอใจของผู้ใช้งาน และประโยชน์สุทธิของผู้ใช้งานระบบ Navis ภายในท่าเรือแหลมฉบัง. วารสารเทคโนโลยีสุรนารี, 11(2), 145 – 162.

ศิริวรรณ เสรีรัตน์. (2549). การวิจัยการตลาด ฉบับปรับปรุง. กรุงเทพฯ: บริษทั ธรรมสารจำกัด.

สมรพรรณ เรืองสวัสดิ์, และวิไลลักษณ์ รักบำรุง. (2564). ปัจจัยที่ส่งผลต่อการยอมรับต้นแบบนวัตกรรมการบริหารจัดการการท่องเที่ยวเชิงสุขภาพ. วารสารนวัตกรรมและการจัดการ, 6(2), 7 – 21.

สุชาติ แสนพิช. (ม.ป.ป.). “VR Siam แหล่งเรียนรู้เสมือนจริงสามมิติ”. https://vrsiam.org.

หทัยรัตน์ เกตุมณีชัยรัตน์, อาภาสินี ศรีอิ่นแก้ว, และกิตติศักดิ์ คงสวัสดิ์เจริญ. (2564). การพัฒนาแอปพลิเคชันพิพิธภัณฑ์ศิริราชพิมุขสถานโดยใช้เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมบนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์. วารสารบรรณศาสตร์ มศว, 14(2), 48 – 59.

อนุสรา เรืองโรจน์, และอริสสา สะอาดนัก. (2564). อิทธิพลของการทำตลาดเชิงเนื้อหาที่ส่งผลต่อการตัดสินใจให้ผู้บริโภคใช้บริการ แอปพลิเคชัน Viu. [การค้นคว้าอิสระ]. เพชรบุรี: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

องค์การพิพิธภัณฑ์วิทยาศาสตร์แห่งชาติ. (2564). “การมุ่งเน้นลูกค้า องค์การพิพิธภัณฑ์วิทยาศาสตร์แห่งชาติ. https://www.nsm.or.th/images/ita_2564/visitor_care_and_facilities.pdf.

อรสุภา จันทร์วงษ์, บุญฑวรรณ วิงวอน, และมนตรี พิริยะกุล. (2562). อิทธิพลของความไว้วางใจและประสบการณ์ของการใช้บริการธนาคารอิเล็กทรอนิกส์ที่ขยายความสัมพันธ์ระหว่างอิทธิพลคนรอบข้าง การตั้งใจใช้บริการ และการใช้งานจริง. วารสารวิชาการบริหารธุรกิจ, 8(2), 47 – 68.

Campbell, J.Y. (1999). By force of habit: a consumption-based explanation of aggregate stock market behaviour. Journal of Political Economics, 107(2), 205-251.

Cohen, J. (1977). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic.

Delone, W. H., & Mclean, E. R. (2003). The DeLone and McLean model of information systems success: A ten–year update. Information System, 19(4), 9–30.

Mustafa, K. & Khan, R. A. (2007). Software Testing: Concepts and Practices. English: Alpha Science.

Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. (3rd ed.). New York, NY: McGraw-Hill.

Rovinelli, R. J., & Hambleton, R. K. (1977). On the use of content specialists in the assessment of criterion-referenced test item validity. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 2(2), 49–60.

Torkzadeh, G., & Doll, W. J. (1999). The development of a tool for measuring the perceived impact of information technology on work. Omega, 27(3), 327 – 339.