Narrative Technique of Thai Historical Telenovelas

Main Article Content

Sorarat Jirabovornwisut
Preeda Akarachantachote

Abstract

A qualitative study of narrative technique in Thai historical telenovelas is aimed to study the reviving of the Thai historical telenovelas’ contents within the collective memory framework in 22 Thai historical telenovelas, 31 versions, during the 1988 - 2019. 


The research reveals that contents on collective memories are divided into five narrative patterns: glorification of the monarchy, golden age of Ayutthaya Kingdom, wars and peace, ideology beyond personal love, and time-travel; that many stages of the creative process are applied in the construction and communication, where the concept of nationalism or royal nationalism and the capital-centered perspective are mostly embraced.


According to the study, collective memory in Thai historical telenovelas tends to reproduce the image of the monarchy that is deemed sacred, divine, and reign in righteousness within the national historical framework or grand narrative, as well as key concepts and values that are controlled by the State to emphasize the ideology of loyalty and sustain the power of the elites in the society.

Article Details

How to Cite
Jirabovornwisut, S., & Akarachantachote, . P. . (2022). Narrative Technique of Thai Historical Telenovelas. SIAM COMMUNICATION REVIEW, 21(1), 8–32. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/commartsreviewsiamu/article/view/258749
Section
Research Articles

References

ภาษาไทย

กาญจนา แก้วเทพ. (2553). แนวพินิจใหม่ในสื่อสารศึกษา. กรุงเทพมหานคร: ภาพพิมพ์.

กาญจนา แก้วเทพ. (2545). สื่อบันเทิง: อำนาจแห่งความไร้สาระ. กรุงเทพมหานคร: ออล อเบาท์ พริ้นท์.

จิรยุทธ์ สินธุพันธุ์. (2558). แสงศรัทธาเหนือลำน้ำเจ้าพระยา: ประวัติศาสตร์ ความทรงจำ และบทสนทนาทางการเมืองในปฏิบัติการสื่อสารการแสดง. วารสารนิเทศศาสตร์, 33(3), 4.

ไชยันต์ รัชชกูล. (2557). ปั้นนอดีตเป็นตัว. กรุงเทพมหานคร: อ่าน.

ถิรนันท์ อนวัชศิริวงศ์ และคณะ. (2547). สุนทรียนิเทศศาสตร์ การสื่อสารการแสดงและสื่อจินตคดี (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: โครงการสื่อสันติภาพ คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ธงชัย วินิจจะกูล. (2544). ประวัติศาสตร์ไทยแบบราชาชาตินิยม จากยุคอาณานิคมอำพรางสู่ราชาชาตินิยมใหญ่ หรือลัทธิเสด็จพ่อของกระฎุมพีไทยในปัจจุบัน ศิลปวัฒนธรรม, 23(1), 56-65.

ธงชัย วินิจจะกูล. (2562). ออกนอกขนบประวัติศาสตร์: ว่าด้วยประวัติศาสตร์นอกขนบและวิธีวิทยาทางเลือก. นนทบุรี: ฟ้าเดียวกัน.

นัทธนัย ประสานนาม. (2561). “วรรณกรรมกับประวัติศาสตร์” ในประเทศไทยจากมุมมองความทรงจำศึกษา. วารสารอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร, 40(1), 51-84.

นิธิ เอียวศรีวงศ์. (2545). ว่าด้วยการเมืองของประวัติศาสตร์และความทรงจำ. กรุงเทพมหานคร: มติชน.

นิธิ เอียวศรีวงศ์. (2557). ชาติไทย,เมืองไทย,แบบเรียนและอนุสาวรีย์ ว่าด้วยวัฒนธรรม, รัฐ และรูปการจิตสำนึก. กรุงเทพมหานคร: มติชน.

ศิราพร ณ ถลาง และปรมินท์ จารุวร, บรรณาธิการ. (2560). อิงอดีต สนองปัจจุบัน: คติชนสร้างสรรค์ สังคมร่วมสมัย. กรุงเทพฯ: โครงการเผยแพร่ผลงานวิชาการ คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สรณัฐ ไตรลังคะ. (2560). ศาสตร์และศิลป์แห่งการเล่าเรื่อง (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: โครงการเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

สรรัตน์ จิรบวรวิสุทธิ์. (2554). พัฒนาการและสุนทรียทัศน์ในการสร้างสรรค์บทละครในโทรทัศน์ไทย. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต คณะนิเทศศาสตร์, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุเนตร ชุตินธรานนท์ และคณะ. (2557). ชาตินิยมในแบบเรียนไทย. กรุงเทพมหานคร: มติชน.

สุภาพร โพธิ์แก้ว และคณะ. (2558). จดหมายเหตุ 60 ปี โทรทัศน์ไทย วิวัฒนาการกิจการโทรทัศน์ไทย. กรุงเทพมหานคร: คณะกรรมการกิจการกระจายเสียง กิจการโทรทัศน์ และกิจการโทรคมนาคมแห่งชาติ (กสทช.).

ภาษาอังกฤษ

Cowgill, L. J. (2005). Writing Short Film. New York: Watson-Guptill.

Erll, A. (2008). Cultural Memory Studies : an Introduction. In Erll, A., & Nunning, A. (Eds.), A Companion to Cultural Memory Studies (pp.1-15). Berlin: Walter De Gruyter.

Erll, A., & Nunning, A. (2008). Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin: Walter de Gruyter.

Erll, A., & Nunning, A. (2010). A companion to cultural memory studies. Germany: Walter de Gruyter GmbH.

Fink, E. J. (2014). Dramatic Story Structure. New York: Routledge.

Halbwachs, M. (1992). On Collective Memory. (L. A. Coser, Trans). Chicago and London: Chicago University Press.

McKee, R. (1997). Story: substance, structure, style, and the principles of screenwriting. New York: Harper-Collins Publishers.

Nora, P. (1989). Between Memory and History: Les Lieux de Memoire. (Marc Roudebush, Trans), Representations, 26(Spring), 7-24.

Nora, P. (1996). Introduction: Between Memory and History. (Arthur Goldhammer, Trans), in Nora, P. (Ed.). Realms of Memory: The Construction of the French Past, Conflicts and Divisions, vol. I. New York : Columbia University Press.

White, H. (1998). The Content of the Form: Narrative Discourse and Historical Representation. United States: Wiley.

ระบบออนไลน์

กองทุนสื่อปลอดภัยและสร้างสรรค์. (2561). เข้าถึงได้จาก http://www.thaimediafund.or.th/page/view/34/?p=1

คณะอนุกรรมาธิการขับเคลื่อนการปฏิรูปเศรษฐกิจกระแสใหม่ สภาขับเคลื่อนการปฏิรูปประเทศ. (2559). การปฏิรูปเศรษฐกิจกระแสใหม่. เข้าถึงได้จาก https://www.nstda.or.th/th/news/5050-neweconomy

ดินาร์ บุญธรรม. (2561). ละครอิงประวัติศาสตร์. เข้าถึงได้จาก https://www.youtube.com/watch?v=hBvS2p6YIBk

วธ.เดินตามรอยกิมจิ ชวนผู้จัดผลิตละครย้อนยุค เอกลักษณ์ไทย. (2561). เข้าถึงได้จากhttps://www.thaipost.net/main/detail/5922

เสรี วงษ์มณฑา. (2561). แนวทางการผลิตภาพยนตร์และละครโทรทัศน์อิงประวัติศาสตร์. เข้าถึงได้จาก https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jcin/article/view/163439/118194