Image Communication of Thai Singers Artists in Abroad: the Case Study of Milli and PP – Billkin

Main Article Content

Chattaporn Saladtook
Teerati Banterng

Abstract

Independent study on image Communication of Thai singer artists to abroad Milli and PP-Billkin case studies, there are 3 objectives of the study: 1) To study the communication and image-building strategies of Thai singers abroad, namely Milli and PP-Billkin 2) To study the channels and patterns of image presentation of Thai artists abroad, namely Milli and PP-Billkin, 3) To study the soft power of Thai artists' culture abroad, namely Milli and PP-Billkin. This study uses the Qualitative Research methodology by Documentary Research and six people In-depth interview data.


The results of this research showed that in the communication and image-building strategies of Milli and PP-Billkin artists, the narrative articles were written in a coherent manner. Multiple symbols are used, allowing for a greater understanding of a variety of perspectives. Various elements that represent individuality are used in all situations. A variety of language is used to write lectures that can be attributed to the persons along with mentions of the persons involved in the incident. Relevant hashtags are inserted, as well as links to different platforms, detailed postponements of events, dates, times, and locations. In terms of the format of presenting the image of Thai artists abroad of Milli and PP-Billkin artists through platforms Instagram, Facebook, Twitter and YouTube, the image format is presented. Text format, video format, Short video formats and link formats are based on interviews with fan page moderators used to communicate between fans and fans of singer artists. Six of them found that fans were fascinated by the artist's singing voice and then followed up with the work. Therefore, it is felt that all singer artists are friendly, approachable and supported by purchasing products that the artists serve as presenters, as well as the brands of the artists themselves. Additionally, for the T-Pop industry, the artists have made the white nation more familiar with Thai music and also spread Thai culture to foreigners.

Article Details

How to Cite
Saladtook, C. ., & Banterng, T. . (2023). Image Communication of Thai Singers Artists in Abroad: the Case Study of Milli and PP – Billkin. SIAM COMMUNICATION REVIEW, 22(1), 56–70. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/commartsreviewsiamu/article/view/265818
Section
Research Articles

References

กาญจนา แก้วเทพ. (2557). สื่อสารมวลชน ทฤษฎีและแนวทางการศึกษา Mass Commication Theory. กรุงเทพฯ: higher Press.

ทีมนักวิจัยมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช(1). (2565). การนำเสนอของสื่อมวลชนเกี่ยวกับความหมากหลายทางเพศ. กรุงเทพฯ: เอส.ออฟเซ็ท กราฟฟิค ดีไซน์.

นพมาศ อุ้งพระ ธีรเวคิน. (2551).ทฤษฎีบุคลิกภาพและการปรับตัว (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

พัฒน์นรี ศรีศุภโอฬาร. (2559). วัฒนธรรมและการบริหารธุรกิจระหว่างประเทศ. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

พิชญาพร ประครองใจ. (2558). หลักนิเทศศาสตร์. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ภากิตติ์ ตรีสุกล. (2554). หลักนิเทศศาสตร์. กรุงเทพฯ: ศูนย์หนังสือมหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.

ยุบล เบ็ญจรงค์กิจ. (2554). การวางแผนและการประเมินผลการสื่อสารเชิงกลยุทธ์. กรุงเทพฯ: โครงการตำรา คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

วิรัช ลภิรัตนกุล. (2553). การประชาสัมพันธ์. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุกรี เจริญสุข. (2538). ดนตรีวิจารณ์. กรุงเทพฯ: โครงการจัดตั้งวิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล.

สุรพงษ์ โสธนะเสถียร. (2559). ทฤษฎีการสื่อสาร. กรุงเทพฯ: ระเบียงทอง.

เสริมยศ ธรรมรักษ์. (2554). การสร้างแบรนด์บุคคล: ปั้นคนให้เป็นแบรนด์ Personal branding. Executive Journal, 31(1), 106-116.

อรวรรณ ปิลันธน์โอวาท. (2552). การสื่อสารเพื่อการโน้มน้าวจิตใจ. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อุบลรัตน์ ศิริยุวศักดิ์. (2550). สื่อสารมวลชนเบื้องต้น: สื่อมวลชน วัฒนธรรม และสังคม. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Aron, A., & Aron. (1986). Love and the expansion of self: Understanding attraction and satisfaction. Washington: Hemisphere.

กันตลักษณ์. (2555). Soft Power ตามแนวคิดของ Joseph Nye. เข้าถึงได้จาก http://www.navedu.navy.mi.th/stg/tnssc/pdf/84-sp.pdf

ชัยยะ ฤดีนิยมวุฒิ. (2564). ร่วมสร้างสรรค์แบ่งปันความรู้เพื่อสังคมแห่งการเรียนรู้ – Knowledge Sharing. เข้าถึงได้จาก https://www.thailibrary.in.th/2021/10/14/soft-power/

นพกร คนไว. (2561, 1 ธันวาคม). ฮิปฮอป...ดนตรีมหาชน สื่อกลางของความรักและการต่อต้าน. เข้าถึงได้จาก https://www.creativethailand.org/view/article-read?article_id=30484

ผู้จัดการออนไลน์. (2564, 24 พฤษภาคม). เพลง “ทน” ของ “Sprite x Guygeegee” สุดปัง ดังติดชาร์ตบิลบอร์ดเพลงแรกของเมืองไทย. เข้าถึงได้จาก https://m.mgronline.com/entertainment/detail/9640000050199

รณกมล ละมัยเกศ. (2565, 8 กรกฎาคม). T-POP กับการเปลี่ยนแปลงในวงการเพลงไทย. เข้าถึงได้จาก http://ica.swu.ac.th/news/detail/2/163

Kulthida Supalerth. (2565, 13 มกราคม). เปิดประวัติและผลงาน ‘4MIX’ LGBTQ แบนด์ ที่พา T-POP โชว์ศักยภาพไกลระดับโลก. เข้าถึงได้จาก https://workpointtoday.com/4mix-t-pop/

Nye, Jr., Joseph S. (1990). "Soft Power". Retrieved from https://www.jstor.org/stable/1148580

Peeranat Chansakoolnee. (2565, 17 เมษายน). 'มิลลิ' ขึ้นแสดงในงาน Coachella 2022 พร้อมโชว์กินข้าวเหนียวมะม่วงกลางเวทีจนกลายเป็นไวรัล!. เข้าถึงได้จาก https://www.vogue.co.th/lifestyle/article/milli-on-coachella-2022-stage

TNN ONLINE. (2565, 26 สิงหาคม). "บิวกิ้น - พีพี" ขอบคุณแฟนคลับ พร้อมเสิร์ฟความฟินกับโชว์สุดพิเศษ. เข้าถึงได้จาก https://www.tnnthailand.com/news/trueinside/123229/

Workpointtoday. (2564, 10 พฤศจิกายน). สุดปัง Mirror Mirror ทะยานแรงทุบชาร์ตเพลงระดับโลก. เข้าถึงได้จาก https://workpointtoday.com/xi-ready-to-work-with-us/