The Development of Board Games for Promoting Ecoliteracy for Grade 10 Students

Main Article Content

Pharichat Chincharoen
Sureeporn Sawangmek
Maliwan Nakkuntod

Abstract

         The purposes of this research were to 1) develop board games for promoting ecoliteracy for grade 10 students with the criteria 75/75, 2) study the effects of the board games implementation on students’ecoliteracy, and 3) study students’ opinions towards learning with the board games. The sample was 38 grade 10 students from one of the large secondary schools in Nakhon Sawan Province in the academic year 2020 obtained by cluster random sampling. The research instruments consisted of 1) three board games for promoting ecoliteracy 2) an ecoliteracy test and 3) a questionnaire of students’ opinions towards learning with the board games. The data analysis included the mean, standard deviation, and t-test. The results showed that: 1) the efficacy of the board games for promoting ecoliteracy was at 77.82/79.89  which was significantly higher than the set criteria 2) after implementing the board game, the   grade 10 students’ ecoliteracy score was significantly higher than the prior score and the (75%) criteria at the .05 level of statistical significance, and 3) the overall score of students’ opinions towards learning with the board games was at the highest level.

Article Details

Section
Research Article

References

คัดคณัฐ ชื่นวงศ์อรุณ. (2562, 11 ตุลาคม). หน้าที่ของระบบนิเวศ (Ecosystem Function). National Geographic. https://ngthai.com/science/25312/ecosystem-function

จิรพัฒน์ พวงจำปา. (2562, 7 พฤศจิกายน). การประยุกต์ใช้ ACTIVE LEARNING ในการเรียนการสอน. NSRU BLOG. https://blog.nsru.ac.th/60111806048/5616

จิตติมา เจือไทย. (2561). การศึกษารูปแบบการสร้างความยั่งยืนของระบบนิเวศชุมชนบนฐานภูมิปัญญาท้องถิ่น. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยทักษิณ, 18(1), 77-89.

นภาศรี สงสัย. (2563). การศึกษาผลการใช้บอร์ดเกมประกอบการสอนรายวิชาวิทยาศาสตร์ เรื่อง ระบบนิเวศเพื่อส่งเสริมความสามารถในการคิดวิเคราะห์ สำหรับ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนศรีสำโรงชนูปถัมภ์. วารสารอิเล็กทรอนิกส์สื่อนวัตกรรมและการศึกษาเชิงสร้างสรรค์, 3(2), 1-11.

ยศินทร์ กิติจันทโรภาส. (2562, 27 กันยายน). วิทยาศาสตร์จากหนังสือสู่เกมกระดาน. Deschooling Game. https://deschooling.in.th/2019/09/27/from-book-to-boardgame/

รัตนะ บัวสนธ์. (2554). การวิจัยและพัฒนานวัตกรรมการศึกษา (พิมพ์ครั้งที่ 2). ริมปิงการพิมพ์.

วิกิฮาว. (2562). วิธีการทำเกมกระดานเอง. wikiHow. https://th.wikihow.com/ทำเกมกระดานเอง

วิทยากร เชียงกูล. (2563, 13 มกราคม). ทำไมเราจึงควรรู้เรื่องระบบนิเวศสภาพแวดล้อม. กรุงเทพธุรกิจ. https://www.bangkokbiznews.com/blog/detail/649195

ศิริพร ศรีจันทะ. (2562, 18 ตุลาคม). การสร้างและใช้เกม เพื่อการเรียนรู้แบบ Active Learning สู่ชั้นเรียน: สร้างห้องเรียนยุคใหม่ให้เปี่ยมไปด้วยความสุข. EDUCA. https://www.educathai.com/events/2019/44

สำนักงานนโยบายและแผนทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม. (2559). รายงานประจำปี 2559. ลายเส้นครีเอชั่น.

สำนักงานเลขานุการของคณะกรรมการยุทธศาสตร์ชาติ. (2561). ยุทธศาสตร์ชาติ พ.ศ. 2561 – 2580. สำนักงานเลขานุการของคณะกรรมการยุทธศาสตร์ชาติ สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ.

สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน. (2563). นโยบายสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ปีงบประมาณ พ.ศ. 2563. ชุมนุมสหกรณ์การเกษตร แห่งประเทศไทย.

หัสชัย สิทธิรักษ์. (2555, 11 กุมภาพันธ์). แนวคิดองค์รวมเชิงนิเวศ. GotoKnow. https://www.gotoknow.org/posts/165084

อรรถเศรษฐ์ ปรีดาภรณ์. (2557). การออกแบบบอร์ดเกมการศึกษา เรื่อง วงสีธรรมชาติ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

Capra, F. (1997). The web of life: A new scientific understanding of living systems. Anchor Books.

Callahan, M. M., Echeverri, Al., Ng, D., Zhao, J., & Satterfield, T. (2019). Using the Phylo Card Game to advance biodiversity conservation in an era of Pokémon. Palgrave Communication. Palgrave Communications, 5(79), 1-10.

Graham, B. (2018, November 25). What Is Ecoliteracy? Nature’s Web of Life. http://www.freshvista.com/2018/what_is_ecoliteracy

Goleman, D., Bennett, L., & Barlow, Z. (2013, April 18). Five ways to develop “Ecoliteracy”. Greater Good Magazine. https://greatergood.berkeley.edu/article/item/five_ways_to_develop_ ecoliteracy

Silverman, D. (2013, November 29). How to learn board game design and development. Envatotuts. http://gamedevelopment.tutsplus.com/articles/how-to-learn-board-game-design-and-development--gamedev-11607

Sly, C. (2015, August 7). Teaching Strategies. Center for Ecoliteracy. https://www.ecoliteracy.org/article/teaching-strategies

Tsai, J. C., Cheng, P. H., Liu, S. Y., & Chang, C. (2019). Using board games to teach socioscientific issues on biological conservation and economic development in Taiwan. Journal of Baltic Science Education, 18(4), 634-645.