The Development of Mathematical Problem-Solving Abilities on Exponentials Through the use of Board Games to Organize by Teams Games Tournaments : TGT Technique of Seventh Grade

Authors

  • Chomphunuth Sarapan -
  • Wannatida Yonwilad
  • Noppakun Thongmual
  • Kanokon Phunasoong

Keywords:

Mathematical Problem-Solving, (TGT) Techniques, Board Games

Abstract

         The objectives of this study were to: 1) develop mathematical problem-solving abilities on exponentials using board games to organize TGT techniques to have an average math problem-solving score of at least 70% and at least 70% of students who meet the criteria; and 2) study attitudes after the use of board games to organize TGT techniques. The research samples came from 34 students at Nong Kung Si Wittayakarn School. The research tools were: 1) 10 learning management plans; and 2) measures to measure students' attitude towards learning activities as a scale, estimating five levels. The data analysis uses averages, deviations, and percentage values. The results showed that 1) students' mathematical problem-solving abilities on exponentials have an average score of 88.25 percent, and there are 34 students who meet the 70 percent threshold, representing 100 percent, which is higher than the specified threshold; 2) students' attitude toward learning activities has a high level.

Author Biographies

Chomphunuth Sarapan , -

Bachelor of Education (Mathematics) Faculty of Education and Educational Innovation. Kalasin University. (2022).

Wannatida Yonwilad

Assistant Professor (Mathematics) Faculty of Education and Educational Innovation. Kalasin University. (Advisor)

Noppakun Thongmual

Assistant Professor (Science and Mathematics) Affiliated with the Faculty of Health Science and Technology. Kalasin University. (Advisor).

Kanokon Phunasoong

Teacher (Mathematics) Nong Kung Si Wittayakarn School. Kalasin Secondary Education Area Office. (Co Advisor)

References

กระทรวงศึกษาธิการ. (2560). ตัวชี้วัดและสาระการเรียนรู้แกนกลางกลุ่มสาระคณิตศาสตร์ (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2560) ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานกระทรวงศึกษาธิการ

ทิพรัตน์ สิทธิวงศ์. (2564). ผลของการใช้บอร์ดเกมเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ สำหรับนิสิตระดับปริญญาตรี คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร พบว่าผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนิสิตที่ใช้บอร์ดเกมเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน. มหาวิทยาลัยนเรศวร. พิษณุโลก.

ทิศนา แขมมณี. (2545). ศาสตร์การสอน : องค์ความรู้เพื่อการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ. กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ธัญลักษณ์ พัฒนากุล. (2550). การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์และความคงทนในการเรียนรู้คณิตศาสตร์ เรื่องเมทริกซ์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปี ที่ 4 ระหว่างการจัดการเรียนรู้แบบTAI กับการเรียนเพื่อรอบรู้. ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏนครราชสีมา.

บุญชม ศรีสะอาด. (2556). วิธีการทางสถิติสำหรับการวิจัย. เล่ม 1 (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ:สุวีริยาสาส์น.

ประสาท เนืองเฉลิม.(2563). วิจัยการเรียนการสอน. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พัชรา หารไชย และชาญชัย สุกใส. (2560). การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง สมการ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยการเรียนรู้แบบร่วมมือแบบการแข่งขันระหว่างกลุ่มด้วยเกม. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฏ

ศรีสะเกษ. 6(1). 35-48.

วีรวรรณ มณีนวล.(2543). การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่ได้รับการสอนแบบร่วมมือสอนโดยหลักการเรียนเพื่อรู้แจ้ง. ปริญญานิพนธ์ กศ.ม.กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2560) หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ชุมชนสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.

สถาบันส่งเสริมวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2555). การวัดประเมินผลคณิตศาสตร์. กรุงเทพฯ: ซีเอ็ดยูเคชั่น

สุพิชญา สาขะจันทร. (2565). การเรียนรู้โดยใช้เทคนิค TGT ร่วมกับสื่อ eDLTV เพื่อส่งเสริมทักษะการแก้ปัญหาทาง คณิตศาสตร์. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม

สุวิทย์ มูลคํา. (2546). 19 วิธีจัดการเรียนรู้ : เพื่อพัฒนาความรู้และทักษะ. กรุงเทพฯ : ภาพพิมพ์.

อารยา พักละ. (2564). ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องภัยพิบัติทวีปอเมริกาเหนือและอเมริกาใต้ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/4 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทาโดยใช้การจัดการเรียนการสอนแบบ TGT (Teams-Games–Tournaments) ร่วมกับ บอร์ดเกม (Board Game). โรงเรียนสาธิตมัธยม มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา. กรุงเทพมหานคร.

Adams, E., & Dormans, J. (2012). Game Mechanics: Advanced Game Design. Berkeley, CA: New Riders Games.

Paras, B. S., & Bizzocchi, J. (2005). Game, motivation, and effective learning: An integrated model for educational game design. Digital Games Research Conference 2005. British Columbia: Canada.

Downloads

Published

2024-08-03

Issue

Section

บทความวิจัย