Gender : Power Relations in Local Literature in Southern Thailand, Mueang Sid (Khun Klaew) Mhae we
Main Article Content
Abstract
This article focuses on the study of gender issues that appear in southern Thailand, Mueang Sid (Khun Klaew) Mhae We in order to indicate the characteristics of gender between men and women and in what manner. The study was divided into 2 issues which were the analysis of male and female roles according to genders and analysis of genders in the patriarchal system. The study indicated that women are polite, reserved, and unable to make absolute decisions, keep their feelings to themselves without expressing them and have no negotiable power in having sex. For the role of males, it appeared that men have knowledge and ability. They are strong and use reason rather than emotions. They also have power and ability to make decisive decisions, talk frankly, take risks and have negotiable power for sex. From the analysis of gender issues in patriarchal systems, it was found that men use the power to directly oppress women through all social dimensions. Men control the reproduction of women. Men are active and women are passive in sex. Gender analysis has demonstrated social organization under conditions of gender differences, concepts of the patriarchal system and one culture to another in the society context.
Article Details
References
ก้องสกล กวินรวีกุล. (2545). การสร้างร่างกายพลเมืองไทยในสมัยจอมพล
ป. พิบูลสงคราม พ.ศ.2481-2487. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์].
จงจิตต์ โศกนคณาภรณ์. (2549). สังคมวิทยาสตรี. มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
จงรักษ์ ศรีจันทร์งาม. (2557). บทบาทหญิงชายมุสลิมกับการจัดการทรัพยากรประมงบ้านปากบางตาวา อำเภอหนองจิก จังหวัดปัตตานี. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์].
ฉลาดชาย รมิตานนท์. (2555). เล่าเรื่องเบื้องต้น สตรีศึกษา สตรีนิยม. วนิดาการพิมพ์.
ณรงค์กรรณ รอดทรัพย์. (2555). ปิตาธิปไตย : ภาพสะท้อนแห่งความไม่เสมอภาคระหว่างชายหญิงในสังคมเอเชีย. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฏบุรีรัมย์, 4(2), 29-46.
เทวัญ ประจักษ์พนา. (2551). เพศภาวะและความสัมพันธ์เชิงอำนาจผ่านวัฒนธรรมการดื่มกิน. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ธีรยุทธ บุญมี. (2551). มิเชล ฟูโกต์. วิภาษา.
นงเยาว์ เนาวรัตน์. (2561). การศึกษาของผู้หญิงตัวตนและพื้นที่ความรู้ (พิมพ์ครั้งที่ 3). วนิดาการพิมพ์.
เนตรดาว แพทย์กุล. (2544). รายงานการวิจัยเรื่องบทบาทของผู้หญิงชาวบ้านใน การพัฒนา : กรณีศึกษาบทบาทของผู้หญิงในเครือข่ายชุมชนเมือง. ศูนย์สตรีศึกษา มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ปราณี วงษ์เทศ. (2549). เพศสภาวะในสุวรรณภูมิ (อุษาคเนย์). มติชน.
ปราณี สุรสิทธิ์. (2527). คำสอนสตรีไทยจากวรรณกรรมช่วงก่อนได้รับอิทธิพลตะวันตก. [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร].
พิทยา บุษรารัตน์. (2549). การปริวรรตวรรณกรรมท้องถิ่นภาคใต้ประเภทหนังสือบุด เรื่อง เมืองสิด (ขุนแกล้ว) แหมะเว. สถาบันทักษิณคดีศึกษา มหาวิทยาลัยทักษิณ.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ.2554.
(พิมพ์ครั้งที่ 2). ราชบัณฑิตยสถาน.
วิมล ดำศรี. (2554). วรรณกรรมท้องถิ่น : สาระความรู้และแนวทางการศึกษา กรณีศึกษา การศึกษาวรรณกรรมท้องถิ่นนครศรีธรรมราช. ไทม์พริ้นติ้ง.
วิระดา สมสวัสดิ์. (2548). เพศภาวะและเอดส์. วนิดาเพรส.
สรยา รอดเพชร. (2561). ผู้หญิงกับปิตาธิปไตยในนวนิยายของอุทิศ เหมะมูล. วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา,
14 (1), 53-79.
สุชาดา ทวีสิทธิ์ (บรรณาธิการ). (2547). เพศภาวะ : การท้าทายร่าง การค้นหาตัวตน.
บริษัท อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง จำกัด (มหาชน).
อดิศักดิ์ นุชมี. (2561). การยกเลิกอาญาประหารชีวิตกับแนวคิดอิสลาม. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยรังสิต, 13(2), 53-67.
อุมมีสาลาม อุมาร. (2558). “เรื่องเล่ากับอัตลักษณ์ที่เลื่อนไหล”: ผู้หญิงมุสลิมชายแดนใต้ ในเรื่องเล่าประสบการณ์ชีวิต. วารสารรูสมิแล, 36(1), 6-20.