การใช้บอร์ดเกม : เกมออฟเจิร์มส (Game of Germs) เพื่อพัฒนาทักษะการป้องกันตนเองจากโรคติดต่อในนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษา โรงเรียนแม่ยาววิทยา อำเภอเมือง จังหวัดเชียงราย Using Educational Board Game: Game of Germs to Develop Self-Care Protection Skills from Viral Infection in Primary Students in Mae Yao Wittaya School, Mueang District, Chiang Rai Province

Main Article Content

เกศรินทร์ ศรีธนะ Ketsarin Sritana
จุฑาพร ปันทวัง Jutapon Bantawang

Abstract

 The purposes of this research were to 1) To develop Educational Board Game: Game of Germs to Develop Self-Care Protection Skills From Viral Infection in Primary Students 2) To compare the Self-Care Protection Skills From Viral Infection development of the students before and after using the Educational Board Game: Game of Germs and 3) Study the efficiency of an educational board game : Game of Germs to Develop Self-Care Protection Skills From Viral Infection in Primary Students. The sample for this research is the primary students by using simple random sampling consisted of 30 students of Mae Yao Wittaya School, Mueang District, Chiang Rai Province. The research design was One group Pretest – Posttest design. The research instruments were the educational board game: game of germs to develop self-care protection skills from viral infection in primary students and the manual, the assessment test of self-care protection skills from viral infection , and the efficiency evaluation form of the board game. For data analysis using Descriptive Statistic include,  mean (X ̅), standard deviation (SD) and t-test with independent sample..                                  


                  The research findings were as follow: 1) The education board were created from the main core concepts and theory of board game including the objectives, core mechanic, the rules, the graphic design, the manual considerate with age appropriate and up-to-date, the result by the experts met the criterion of  IOC assessment. 2) After the implementation of the education board game, the scores of skills level were statistically significant higher than before the implementation of the education board game at the level of 0.05 and 3) The evaluation results of the overall board game efficiency had the highest level (x̄ = 4.63)

Article Details

Section
Research Articles

References

บุญชม ศรีสะอาด. (2545). การวิจัยเบื้องต้น. (พิมพ์ครั้งที่ 7). กรงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.

ลดาวัลย์ แย้มครวญ. (2559). การออกแบบและพัฒนาเกมเพื่อการเรียนรู้สาหรับวิชาคณิตศาสตร์ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. วิทยานิพนธ์วิทยาการสารสนเทศมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี.

วชรวรรธน์ ปิยะรัตนมงคล. (2563). การประยุกต์ใช้บอร์ดเกมในการฝึกอบรมที่ส่งผลต่อความคิดเชิงระบบและการเรียนรู้ของหัวหน้า. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรดุษฎีบัณฑิต. มหาวิทยาลัยศิลปากร, กรุงเทพฯ.

วรัตต์ อินทสระ. (2562). Game Based Learning - The Latest Trend Education 2019 -เปลี่ยนห้องเรียนเป็นห้องเล่น. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยสวนดุสิต.

ศูนย์การแพทย์กาญจนาภิเศก. (2563). วิธีป้องกันตัวเองและสังคมจากโรคติดต่อโควิด-19. สืบค้นเมื่อ 26 ธันวาคม 2563 จากhttps://www.gj.mahidol.ac.th/main/covid19/preventioncovid/

สฤณี อาชวานันทกุล. (2559). จักรวาลกระดานเดียว. กรุงเทพฯ: แซลมอน. 304 หน้า.

สาโรตม์ ศิโรตมานนท์. (2554). คู่มือนิเทศกลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์ : เกมประกอบการเรียนการสอน. ชัยภูมิ: สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาชัยภูมิ เขต 1.

อรรถเศรษฐ์ ปรีดากรณ์. (2557). การออกแบบบอร์ดเกมการศึกษาเรื่องวงสีธรรมชาติสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. ปริญญานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต (ศิลปศึกษา). มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, กรุงเทพฯ.

Bengü Türkoğlu. (2019). The Effect of Educational Board Games Training Programme on

the Social Skill Development of the Fourth Graders. Elementary Education Online, 18 (3): pp. 1326-1344.

Bloom, Benjamin S. (1976). Taxonomy of Education Objective, Handbook I: Cognitive Domain. New York: David Mckay.

Brooks, S., K., Webster, R. K., Smith, L. E., et al. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. Lancet 395, 912–920. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8

Dale, E. (1969). Audiovisual methods in teaching (3rd ed.). New York: Dryden Press.

Elizabeth N. Treher. (2011). Learning with Board Games: Play for Performance. The

Learning Key, Inc. (online). Available: www.thelearningkey.com

Esma Bulus Kirikkaya, et al. (2010). A BOARD GAME ABOUT SPACE AND SOLAR SYSTEM

FOR PRIMARY SCHOOL. The Turkish Online Journal of Educational Technology.

McKinney, D., Dyck, J. L., & Luber, E. (2009). iTunes University and the classroom: Can podcasts

replace professors? Computers & Education, 52, 617-623.

Suwannatthachote, P. (2555). Active Learning. http://www.academic.chula.ac.th/elearning/content/active%20 learning_Praweenya.pdf.

Tinsman,B. (2008). The game inventer’s guidebook. Garden City, NY: Morgan James Publishing,LLC.