การพัฒนานักกีฬาในยุคดิจิทัล บทบาทของทรัพยากรมนุษย์ในการปรับปรุงความสามารถของนักกีฬา

Main Article Content

จักรพันธ์ ชุบไธสง
วรัทยา วโรทัย

บทคัดย่อ

ยุคดิจิทัลนำมาซึ่งการเปลี่ยนแปลงครั้งสำคัญในวงการกีฬา โดยเปิดโอกาสให้องค์กรกีฬาสามารถนำเทคโนโลยีดิจิทัลมาใช้ในการพัฒนาศักยภาพของนักกีฬาได้อย่างไม่มีขีดจำกัด วัตถุประสงค์ของบทความนี้คือการศึกษาบทบาทของฝ่ายทรัพยากรมนุษย์ในการผลักดันให้องค์กรนำนวัตกรรมเทคโนโลยีมาประยุกต์ใช้เพื่อยกระดับขีดความสามารถของนักกีฬา หนึ่งในเครื่องมือสำคัญคือการวิเคราะห์ข้อมูลขนาดใหญ่ (Big Data Analytics) ซึ่งช่วยในการรวบรวมและวิเคราะห์ข้อมูลจากหลากหลายแหล่ง ไม่ว่าจะเป็นสถิติการแข่งขัน ข้อมูลการฝึกซ้อม ข้อมูลด้านสุขภาพและการบาดเจ็บ รวมถึงข้อมูลด้านจิตวิทยาของนักกีฬา การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงลึกเหล่านี้ช่วยให้ฝ่ายทรัพยากรมนุษย์สามารถวางแผนการฝึกซ้อม ปรับแผนการฟื้นฟูสภาพ และกำหนดกลยุทธ์การแข่งขันได้อย่างตรงจุดและมีประสิทธิภาพสูงสุด นอกจากนี้ การประยุกต์ใช้ปัญญาประดิษฐ์ (AI) ในการวิเคราะห์ข้อมูลและการตัดสินใจมีบทบาทสำคัญในการพัฒนาแผนการฝึกซ้อมและกลยุทธ์การแข่งขันที่เหมาะสมกับศักยภาพและจุดแข็งของนักกีฬาแต่ละคน อีกทั้งการใช้เทคโนโลยีเสมือนจริง (VR) และความจริงเสริม (AR) ในการฝึกซ้อมนักกีฬายังช่วยจำลองสถานการณ์การแข่งขันจริงได้อย่างละเอียดและปลอดภัย ทำให้นักกีฬาสามารถพัฒนาทักษะและเตรียมพร้อมสำหรับการแข่งขันได้อย่างมีประสิทธิภาพ โดยไม่ต้องเสี่ยงกับการบาดเจ็บ นอกเหนือจากการนำเทคโนโลยีมาใช้แล้ว บทความยังเน้นถึงความสำคัญของการสร้างวัฒนธรรมองค์กรที่ส่งเสริมการเรียนรู้และการยอมรับนวัตกรรม รวมถึงการฝึกอบรมและพัฒนาบุคลากรให้มีทักษะด้านดิจิทัลที่จำเป็น และสร้างสภาพแวดล้อมการทำงานที่เอื้ออำนวยต่อการนำเทคโนโลยีมาใช้อย่างมีประสิทธิภาพ

Article Details

บท
บทความวิชาการ

References

Al-Hadrawi, A., et al. (2023). Human resource strategies in the digital era: Enhancing creativity and digital capabilities. Journal of Human Resource Management, 35(2), 114-129.

Barricelli, B. R., et al. (2020). Digital Twins in sport: Enhancing athlete performance with digital technologies. Journal of Sports Engineering and Technology, 234(1), 18-29.

Barbu, I., et al. (2018). The influence of equipment manufacturing technologies on performance in sports. Materiale Plastice, 55(3), 360-365.

Bideau, B., et al. (2010). Using virtual reality to analyze sports performance. IEEE Computer Graphics and Applications, 30(2), 14-21.

Brown, A., et al. (2019). Interest in teaching, coaching, and careers in education: A survey of university student-athletes. Journal of Intercollegiate Sport, 12(2), 269-282.

Cossich, V. R., et al. (2023). Technological Breakthroughs in Sport: Current Practice and Future Potential of Artificial Intelligence, Virtual Reality, Augmented Reality, and Modern Data Visualization in Performance Analysis. Applied Sciences, 13(23), 12965.

Dajnoki, K., et al. (2018). A case study on human resource management practice of a sport organization. International Journal of Engineering and Management Sciences, 3(4), 410-425.

Dellaserra, C. L., et al. (2014). Use of integrated technology in team sports: A review of opportunities, challenges, and future directions for athletes. Journal of Strength and Conditioning Research, 28(2), 556-573.

Drazan, J. F. (2020). An integrated approach to sports training: Enhancing performance with technology. Sports Medicine, 50(1), 25-35.

Emich, K. J. and Vincent, L. C. (2020). Shifting focus: The influence of affective diversity on team creativity. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 156, 24-37.

Galdino, M., et al. (2022). (Un) Sustainable human resource management in Brazilian football? Empirical evidence on coaching recruitment and dismissal. Sustainability, 14(12), 7319.

Gill, C., et al. (2018). Using theory on authentic leadership to build a strong human resource management system. Human Resource Management Review, 28(3), 304-318.

Guiffrida, A. L. and Messina, M. J. (2015). Quality control techniques in services marketing. In Proceedings of the 1988 International Conference of Services Marketing (pp. 223-234). Springer International Publishing.

Henriksen, K., et al. (2021). Technology in sports coaching: Harnessing data to enhance athlete performance. Sports Coaching Review, 10(1), 48-66.

Hnatchenko, A., et al. (2023). Digitalization of sports: New strategies for consumer engagement and management. Journal of Sport Management, 37(2), 134-150.

Johnsson, M. C., et al. (2012). Learning in-between, across and beyond workplace boundaries. International Journal of Human Resources Development and Management, 12(1-2), 61-76.

Joseph E. Mahan, III. (2011). Examining the impact of social media on sports marketing. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(4), 457-466.

Kaur, G. and Laxmi, V. (2019). Elaborating role of big data analytics in sports. International Journal of Scientific Research and Review, 7(11), 425-433.

Kim, M., et al. (2019). A New Paradigm for Spectator Sports in Application of Media. In Information Science and Applications 2018: ICISA 2018 (pp. 115-121). Springer Singapore.

Kjaer, M. (2019). The role of wearables in sports: A professional perspective. Journal of Sports Sciences, 37(22), 2562-2570.

Kjaer, M. (2019). Application of virtual reality and augmented reality in athletic training. Sports Medicine Open, 5(1), 22.

Kochanek, K. D. and Erickson, T. J. (2020). Navigating technology in sports: Challenges and strategies for athlete development. International Journal of Sports Science & Coaching, 15(5-6), 705-712.

Larson, E. C. and Dechurch, L. A. (2020). Leveraging digital technology for better athlete development: A human resource perspective. Journal of Sport Management, 34(6), 503-514.

Loland, S. (2009). Technology in sport: Challenges for the philosophy of sport. Journal of the Philosophy of Sport, 36(1), 88-102.

Lu, H.-F. (2021). Enhancing university student employability through practical experiential learning in the sport industry: An industry-academia cooperation case from Taiwan. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, 100304.

Millar, P. and Stevens, J. (2012). Management training and national sport organization managers: Examining the impact of training on individual and organizational performances. Sport Management Review, 15(3), 288-303.

Moran, J., et al. (2019). Effects of small-sided games vs. conventional endurance training on endurance performance in male youth soccer players: a meta-analytical comparison. Sports Medicine, 49, 731-742.

Mueller, F. (2009). Digital sport: Merging gaming with sports to enhance physical activities such as jogging. In A. Hayne (Ed.), Video games: Parents' perceptions, role of social media and effects on behavior (pp. 150-166). Nova Science Publishers.

Nikoloz Gogoladze, N. (2021). Strategic human resource management in sports: A future perspective. Sport, Business and Management: An International Journal, 11(1), 7-24.

Petrović, L. T., et al. (2015). Ethics and technology in sports: A review of issues. International Review for the Sociology of Sport, 50(7), 687-702.

Rapp, A. and Tirabeni, L. (2020). Self-tracking while doing sport: Comfort, motivation, attention and lifestyle of athletes using personal informatics tools. International Journal of Human-Computer Studies, 140, 102434.

Ráthonyi, G., et al. (2018). Technology, data privacy and the ethics of data handling in sport. Sports Technology, 11(4), 213-220.

Rigamonti, L., et al. (2020) Digital health applications in sports medicine: The challenges and opportunities of providing healthcare services remotely. Sports Medicine - Open, 6(1), 14.

Rigby, C. S. and Ryan, R. M. (2018). Self-determination theory in human resource development: New directions and practical considerations. Advances in developing human resources, 20(2), 133-147.

Ringuet-Riot, C., et al. (2013). Technology and innovation in sports performance: A planner's perspective. Journal of Sports Sciences, 31(13), 1387-1396.

Sato, K., et al. (2021a). The role of technology in sports: Enhancing athletic performance through innovative practices. Journal of Strength and Conditioning Research, 35(3), 821-837.

Sato, K., et al. (2021b). The role of technology in sports: A practitioner's perspective. Strength and Conditioning Journal, 43(1), 82-91.

Sato, S., et al. (2021). Graduate employability and higher education's contributions to human resource development in sport business before and after COVID-19. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, 100306.

Seifried, C., et al. (2021). Sport management and business schools: A growing partnership in a changing higher education environment. The International Journal of Management Education, 19(3), 100529.

Smith, A., & Jones, B. (2020). Digital tools for athlete development: Enhancing training and performance in the digital age. Journal of Sports Technology, 15(2), 123-134.

Soltani, P. and Morice, A. H. (2020). Augmented reality tools for sports education and training. Computers & Education, 155, 103923.

Song, Y., et al. (2019) The influence of human resource structures on organizational performance: A study in sports organizations. Human Resource Management Journal, 29(2), 215-231.

Stinson, C. and Bowman, D. A. (2014). Feasibility of training athletes for high-pressure situations using virtual reality. IEEE transactions on visualization and computer graphics, 20(4), 606-615.

Surujlal, J. (2016). Traditional versus modern sports coaching styles: Implications for HR practices in sports organizations. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 15(2), 182-199.

Suryoputro, M. R., et al. (2017, June). Quality Control System using Simple Implementation of Seven Tools for Batik Textile Manufacturing. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 215, No. 1, p. 012028). IOP Publishing.

Tian, L. and Xie, C. (2017). Research on the construction of digital sports campus in colleges. 2017 International Conference on Education, Management and Computing Technology (ICEMCT 2017), 1957-1961.

Venugopal, V. (2023). Big data analytics in sports: Applications and implications. Journal of Sports Analytics, 9(1), 1-15.

Watanabe, N. M., et al. (2021). Big data and analytics in sport management. Journal of Sport Management, 35(3), 197-202.

Weerakoon, R. (2016). Integrating digital technologies in sports: Opportunities and challenges. International Journal of Sports Science & Coaching, 11(6), 763-772.

Weiss, D. M. (2017). Quality tools in sports management: A focus on control charts, Pareto, and Fishbone diagrams. Quality Assurance Journal, 21(4), 208-222.

Williams, A., et al. (2024). An exploration of coaches’ and sport psychologists’ experiences of managing performance blocks. Journal of Applied Sport Psychology, 36(2), 301-319.

Woods, R. J., et al. (2021). Psychological resilience in sports: The role of technology in athlete training and mental health management. International Journal of Sports Psychology, 52(2), 143-160.