A Study on Conditions and Problems in Dhamma Education

Main Article Content

Phra Chatsaphon Chanwongduen
Sirinat Jongkonklang
Nataya Pilanthananond

Abstract

Dhamma education is important for Thai monks in order that monks and novices understand Dhamma teachings and are quality religious heirs for long lasting Buddhism. This research aims at  Dhamma educational reform. The findings indicated the current conditions and problems. Samples were selected from


the abbots, teachers and students that were monks and novices. In Dhamma education, there is a curriculum aiming at knowing and understanding Dhammas               of Buddhism. At present, there is the main unit for central Dhamma testing service headquarters of Thailand. Various departments work together according to the policy and regulation. Dhamma teaching is organized by the management of each temple. Evaluation of Dhamma is through Sanam Luang test. The problems of Dhamma Education curriculum include: lacking clarified and standardized curriculum, manual and learning books. The temples do not develop teaching documents. Related departments lack supervision, follow-up and support on teaching and learning activities. Teachers focus on lecturing. Teaching media is not update. Conditions of    the classroom have not been improved. The budget is limited. The examination committees do not strictly supervise the exams. Qualifications of the examinees are not clear but focusing on number. Examinations do not cover the content of the curriculum. Criteria for checking the results are vague. Exam results are not applied. Curriculum management for Dhamma education lacks a clear system.

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Articles)

References

คณาจารย์มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย. (2559). พุทธวิธีการสอน. กรุงเทพฯ:
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย.
คะนึงนิตย์ จันทบุตร. (2543). แนวคิดทิศทางการศึกษาคณะสงฆ์ไทย, (ผลการวิจัย, จุฬาลงกรณ์หาวิทยาลัย).
ชัยวัฒน์ สุทธิรัตน์. (2559). การพัฒนาหลักสูตรทฤษฎีสู่การปฏิบัติ (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ: วีพริ้นท์.
ธีรศักดิ์ (อุปรมัย) อุปไมยอธิชัย. (2560). พื้นฐานการจัดการศึกษา (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
นภมณฑล สิบหมื่นเปี่ยม และวลัยพร ศิริภิรมณ์. (2545). แนวทางการจัดการศึกษา พระปริยัติธรรมตามพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542 : รายงาน การศึกษา. กรุงเทพฯ: สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาแห่งชาติ.
พระครูปลัดดิลกวัฒน์ (ศุภเดช สุภกิจฺโจ). (2560). การบริการหลักสูตรนักธรรม
ในอำเภอโพธิ์ประทับช้าง จังหวัดพิจิตร (สารนิพนธ์มหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัย
มหาจุฬาลงกรณ ราชวิทยาลัย).
พระครูวิชิตกิจโกศล (มานะชัย อติธมฺโม). (2555). การศึกษาสภาพและแนวทางการจัด การเรียนการสอน โรงเรียนพระปริยัติธรรมแผนกธรรม ในอำเภอแก่งคอย จังหวัดสระบุรี (วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย).
พระครูสุวรรณวรการ (พิมพ์ทรัพย์ พุทฺธญาโณ). (2557). การพัฒนาการจัดการศาสนศึกษา แผนกธรรมของคณะสงฆ์ภาค 1 (วิทยานิพนธ์ดุษฎีบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหาจุฬา ลงกรณราชวิทยาลัย).
พระไพศาล วิสาโล. (2559). พระพุทธศาสนาไทยในอนาคตแนวโน้มและทางออกจากวิกฤติ. (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพฯ: แปลนพริ้นติ้ง.
พระมหาสมบัติ อาภากโร (ระสารักษ์). (2557). การจัดการศึกษาโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกธรรม อำเภอท่าเรือ จังหวัดพระนครศรีอยุธยา (วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย).
พระสุริยา สํวโร (ดวงปัญญา). (2553). ความคิดเห็นเกี่ยวกับแนวทางการพัฒนาการศึกษา ของคณะสงฆ์สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว: กรณีศึกษาโรงเรียนมัธยมสงฆ์ แขวงสะหวันนะเขต (วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราช วิทยาลัย).
ไพฑูรย์ สิลนลารัตน์. (2561). ปรัชญาการศึกษาเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ศิริวรรณ เสรีรัตน์. (2552). ทฤษฎีองค์การ : ฉบับสมบูรณ์. กรุงเทพฯ: ธรรมสาร.
สำนักงานแม่กองธรรมสนามหลวง. (2555). เรื่องสอบธรรมของสนามหลวงแผนกธรรม พ.ศ. 2555. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ.
______. (2558). เรื่องสอบธรรมของสนามหลวงแผนกธรรม พ.ศ. 2558. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ.
_______. (2560). เรื่องปัญหาและเฉลยข้อสอบนักธรรมชั้นตรี-โท-เอกและธรรมศึกษา ชั้นตรี-โท-เอก พ.ศ.2560. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ.
สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ. (2550). รวมวิชาหลักสูตรนักธรรมชั้นตรี. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ.
สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา (2552). ข้อเสนอแนะการปฏิรูปหารศึกษาในทศวรรษ ที่สอง (พ.ศ. 2552-2561) (พิมพ์และปรับปรุงครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: พริกหวานกราฟฟิค.
_______. (2559). สภาวะการศึกษาไทยปี 2557/2558 “จะปฏิรูปการศึกษาไทยให้ทันโลก ในศตวรรษที่ 21 ได้อย่างไร”. กรุงเทพฯ: พิมพ์ดีการพิมพ์.
ไอศูรย์ อินทร์เพชร. (2558). รูปแบบการบริหารจัดการศึกษาพระปริยัติธรรมแผนกธรรม ของคณะสงฆ์ไทย (วิทยานิพนธ์ดุษฎีบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณ ราชวิทยาลัย).
Brine, A, Cush, D, Francis, D, Freathy, R, Henchley, F, olt, J, … Karen Walshe. (2017). Big ideas for religious education. Exeter: University of Exeter.
Catholic Curriculum Corporation Central and Western Region. (2016). Institute for Catholic Education for the Assembly of Catholic Bishops of Ontario. สืบค้นเมื่อ
19 สิงหาคม 25, จาก http://www.catholiccurriculumcorp.org/ Units/WeHaveNeither SilverNorGold2014.pdf
Chang, E. C., D'Zurilla, T. J., and Sanna, L. J. (2004). Social problem solving: Theory, research, and training. American Psychological Association.
Institute for Catholic Education for the Assembly of Catholic Bishops of Ontario, Toronto (2012). Catholic Bishops of Ontario.
Toronto. (2012). Improving neural networks by preventing co-adaptation of feature detectors. arXiv preprint arXiv:1207.0580.
Muhammad, B. J. (2018). Problems and prospects of teaching and learning Islamic studies in primary and post-primary schools in Nigeria: An Overview.
Singh, R. R. (1989). Neutrality and commitment in teaching moral and social issues in a multicultural society. Educational Review, 41(3), pp. 227-242.