The Theory of Art Creation
Main Article Content
Abstract
The academic article named “The Theory of Art Creation” aimed to present the concepts and theories used in art creation. The article demonstrates the philosophy of axiology which concerns aesthetics, the value which is conveyed through emotions and feelings towards beauty and melodiousness. Art creation occurs from the thought of the artist, which is composed of the databases and social and cultural contexts. While art creation originates from the methodological process with the result as the database, the framework of creative research uses the process of arts and sciences. The theory of art creation concerns two concepts: the creational concept and the concept of various characteristics of the creation. The creational concept reveals that art creation occurs from the human action, the primary knowledge which arises from the imagination, the development of the primary knowledge by using the methodological research result, and the intuitiveness which develops into the art property of the nation. When the art property which demonstrates the readiness of humanity occurs, it will evolve into the intangible heritage. The concept of various characteristics of the creation describes five qualities of art creation. The first quality is the people’s way of life, nature, environment, and cultural process which connects with art creation. The second quality is the internal factors concerning belief, religion, faith, and love, which affect art creation. The third quality is the external factors concerning globalization and the dissemination of science, technology, and innovation, which affect art creation. The fourth quality is that art creation can be learned, cultivated, transmitted, generated, and developed. The fifth quality is that the value of art creation depends on the audience’s knowledge and experience in art, which are used as the direction of the criticism and the evaluation towards the value of art creation.
Article Details
References
1-16.
ณรงค์ชัย ปิฎกรัชต์. (2561). แนวคิดในการวิจัยเชิงคุณภาพและแบบผสม. เอกสารประกอบการ
บรรยาย รายวิชา MSMS 702 ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพและแบบผสม. หลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาดนตรี วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล. (เอกสารสำเนา).
ราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน 2554. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ:
ราชบัณฑิตยสถาน.
สถาบันวัฒนธรรมศึกษา กรมส่งเสริมวัฒนธรรม. (2562). โขน: มรดกวัฒนธรรมของมนุษยชาติ –
Khon: Cultural Heritage of Humanity. กรุงเทพฯ: ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด (สาขา 4).
สำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา. (2560). ประกาศ ก.พ.อ. เรื่อง หลักเกณฑ์และวิธีการพิจารณา
แต่งตั้งบุคคลให้ดำรงตำแหน่งผู้ช่วยศาสตราจารย์ รองศาสตราจารย์ และศาสตราจารย์ พ.ศ. 2560. กลุ่มมาตรฐานการบริหารงานบุคคล สำนักส่งเสริมและพัฒนาสมรรถนะบุคลากร. (เอกสารสำเนา).
สำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา. (2561). ประกาศ ก.พ.อ. เรื่อง การกำหนดชื่อสาขาวิชาสำหรับ
การเสนอขอกำหนดตำแหน่งทางวิชาการ และการเทียบเคียงสาขาวิชาที่เคยกำหนดไปแล้ว พ.ศ. 2561. กลุ่มมาตรฐานการบริหารงานบุคคล สำนักส่งเสริมและพัฒนาสมรรถนะบุคลากร. (เอกสารสำเนา)