TECHNIQUE OF JAKEA SOLO IN KRAWNAI VERSION KRU SAWANG APAIWONG

Main Article Content

นริศรา พันธุ์ธาดาพร

Abstract

The purpose of this research was to study a special strategy for solo composing krawnai version kru sawang apaiwong, in order to search for the context related to solo singing in ground music in two floors, and to preserve, disseminate and not be lost accordingly. time The results of the research are as follows: Song Krawnai is a song that is classified as Na Phat song. Used for the performance of the giant army's raising action. It is regarded as the highest single song. This is because it is the source of all forms of composing art. It is also a complete collection of playing techniques for each instrument. The soloist will perform the krawnai version kru sawang apaiwong has a unique invention of a single track that is unique to the jakea. Because the teacher has the ability to play string and pipath. In this krawnai song, a special strategy for solo playing is inserted in its entirety. A special strategy was found in 7 forms of solo playing, in order of highest to least use, strum two flick sounds Consecutive streak A monophonic flick between the bass line and the wire. The strum alternates with the streak of the major string. The opening of the main string alternates with the noise. By conveying this single way to Kru Raweewan Tubtimsri, who is a famous teacher of the jakea at present.


Keywords: Krawnai songchan,  jakea solo,  kru sawang apaiwong


 

Article Details

How to Cite
พันธุ์ธาดาพร น. (2022). TECHNIQUE OF JAKEA SOLO IN KRAWNAI VERSION KRU SAWANG APAIWONG. Humanities and Social Sciences Nakhonsawan Rajabhat University Academic Journal, 8(2), 193–208. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/hssnsru/article/view/254558
Section
ResArticles

References

เกียรติศกัดิ์ทองจันทร์. (2548). วิเคราะห์เดี่ยวจะเข้เพลงกราวใน :
กรณีศึกษาทางนางมหาเทพกษัตตริยสมุห (ครูบรรเลง สาคริก).
(วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. กรุงเทพฯ.
บุญเชิด พิณพาทย์. (2540). การศึกษาเพลงเดี่ยวกราวในสามชั้นทางระนาดเอก. (ปริญญานิพนธ์มหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศรีนคริ
นทรวิโรฒประสานมิตร. กรุงเทพฯ.
พงษ์ศิลป์ อรุณรัตน์. (2550). ปฐมบทดนตรีไทย. นครปฐม: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยศิลปากร.
มนตรี ตราโมท และวิเชียร กุลตัณฑ์. (2523). ฟังและเข้าใจเพลงไทย. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ไทยเขษม.
อาทร ธนวัตน์. (2542). การศึกษาเพลงเดี่ยวกราวในทางจะเข้. (วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.กรุงเทพฯ.
อุทิศ นาคสวัสดิ์. (2530). ทฤษฎีและปฏิบัติดนตรีไทย (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ: ศิริวิทย์.