DoctoralMusicComposition: “KitaNiphon Cholamak”ForSynthesizerChamberOrchestra

Main Article Content

Onravadee Thanachan
Pimchanok Suwannathada

Abstract

This dissertation discusses on the composition, Kita Niphon Cholamak, for synthesizer and chamber ensemble of four to ten musicians. This composition is an innovation from ethnomusicology aspect that encompasses the cultural and other fundamental dimensions of the Thailand’s Royal barge procession into a new form of program music. The traditional sounds and barge chants performed during the Royal barge procession have been transcribed and combined with Western musical elements to produce a composition comprising of four contrasting movements. Each movement features a different pair of orchestral instruments combined with the synthesizer creating a new program music composition. According to the composition, the synthesizer provides a highly effective orchestral harmony that supports and enhances the main themes in the composition. Crucially, the modern synthesizer’s sophisticated technology adds musical colours, enhances the ceremonial atmosphere invoked by the composition, and brings a unique character to the musical narrative.

Article Details

How to Cite
Thanachan, O., & Suwannathada, P. (2022). DoctoralMusicComposition: “KitaNiphon Cholamak”ForSynthesizerChamberOrchestra. Humanities and Social Sciences Nakhonsawan Rajabhat University Academic Journal, 9(2), 29–40. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/hssnsru/article/view/261760
Section
Research Articles

References

กรมศิลปากร. (2558). เรือพระราชพิธี. (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ: รุ่งศิลป์การพิมพ์.

เจตชรินทร์ จิรสันติธรรม. (2555). เพลงเห่ : กระบวนการในวัฒนธรรมไทย. [วิทยานิพนธ์

ปริญญาดุษฎีบัณฑิต (ดนตรี) ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยมหิดล.

ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร. (2552). การประพันธ์เพลงร่วมสมัย. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์

มหาวิทยาลัย.

ณัชชา พันธุ์เจริญ. (2564). พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ:

ธนาเพรส.

ณัฐวัฏ อร่ามเกลื้อ. (2563, 18 มีนาคม). สัมภาษณ์โดยอรวดี ธนะจันทร์[การบันทึกเสียง].

ผู้อำนวยการกองเรือเล็ก กรมขนส่งทหารเรือ กองทัพเรือ, กรุงเทพฯ.

ปี๊บ คงลายทอง. (2538). เพลงปี่ฉุยฉาย : การวิเคราะห์ทางดนตรีวิทยาและภาพสะท้อน

แห่งความงาม [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต (วัฒนธรรมศึกษา) ไม่ได้

ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยมหิดล.

ยุทธนา ชิดท้วม. (2565, 1 เมษายน). สัมภาษณ์โดยอรวดี ธนะจันทร์[การบันทึกเสียง].

ดุริยางคศิลปินอาวุโส สำนักการสังคีต กรมศิลปากร กระทรวงวัฒนธรรม,

กรุงเทพฯ.

ศานติ ภักดีคํา. (2562). พระเสด็จโดยแดนชล เรือพระราชพิธีและขบวนพยุหยาตราทาง

ชลมารค. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มติชน.

สหวัฒน์ ปลื้มปรีชา. (2544). วงกลองแขก: วงปี่กลองในพระราชพิธีไทย. [ปริญญา

ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยมหิดล.