Ms. Marvel and the Portrayal of Political and Religious Issues through the Perspective of Muslim Students in the Southern Border Provinces of Thailand, Prince of Songkla University Pattani campus

Main Article Content

Worawit Suwanrat

Abstract

This research aims to study the perspectives of Muslim students in Prince of Songkla University (PSU) Pattani Campus residing in the southern border provinces regarding the "Ms. Marvel" series within the context of political and religious frameworks. The series was selected as the object of study due to the character Ms. Marvel’s multifaceted identities which are the same religion and being a minority that resonate with Muslim students in the three southern border provinces of Thailand, particularly in PSU Pattani campus, which serves as the sample group for this research. Utilizing qualitative methodology, this study gathers data through focus group interviews. The findings of the research are multifaceted. Firstly, the series is identified as a tool for the hegemony of power, endeavoring to modernize the foundational values of Islam by proffering a unilateral perspective. Secondly, it engenders misconceptions regarding the fundamental tenets of Islam. Thirdly, it serves as a mechanism to underscore the power of a superpower nation amidst the prevailing trend of Islamophobia. Nevertheless, it is imperative to acknowledge that the series also yields considerable positive impacts. It facilitates the dissemination of knowledge from Western contexts to local audiences and acts as a medium for showcasing the diversity of Islamic traditions, thereby contributing to the diminution of cultural prejudice within society.

Article Details

How to Cite
Suwanrat, W. (2023). Ms. Marvel and the Portrayal of Political and Religious Issues through the Perspective of Muslim Students in the Southern Border Provinces of Thailand, Prince of Songkla University Pattani campus . Journal of Political and Social Agenda, 2(2), 23–40. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/polsciPSU/article/view/268167
Section
Research Articles

References

ภาษาไทย

ฐณยศ โล่พัฒนานนท์, et al. มองภาพยนตร์ในมิติความมั่นคงใหม่. 9 Dec. 2020, so01.tci-thaijo.org/index.php/dpuca/article/view/245039/165748.

นิภาพรรณ เจนสันติกุล. (2556). สามจังหวัดชายแดนภาคใต้ ความเป็นสถาบันและการกระทำภายใต้ทฤษฎีโครงสร้างหน้าที่นิยม.วารสารสุทธิปริทัศน์, ปีที่ 27 ฉบับที่ 84 (ต.ค.-ธ.ค. 2556) หน้า 77-90.

นิอับดุลรากิ๊บ บินนิฮัสซัน. ปัตตานี กับโลกมลายูและตำนานปาตานี (Hikayat Patani). 2008, peaceresourcecollaborative.org/deep-south/history/pataniandmelayuworld.

พรพันธุ์ เขมคุณาศัย. “เรียนรู้และเข้าใจคนมลายูมุสลิมจังหวัดชายแดนภาคใต้จากวรรณกรรมไทยร่วมสมัย (พ.ศ.2516-2552).” Humanities and Social Sciences, so01.tci-thaijo.org/index.php/HUSO/article/view/32267/27556.

สุกัลยา คงประดิษฐ์. (2564). แนวทางการนำเสนอข่าวการก่อการร้ายในต่างประเทศสำหรับ สื่อมวลชนไทย.วารสารนิเทศศาสตร์, ปีที่39 ฉบับที่ 3 (ก.ย.-ธ.ค. 2564) หน้า73-93,

https://so02.tci-thaijo.org/index.php/jcomm/article/download/248189/171041

สุวิมล พิชญไพบูลย์. (2561). วิถีมุสลิมกับความผูกพันต่อหลักศาสนาอิสลามและการบังคับใช้กฎหมายอิสลาม : ชุมชนสวนหลวง 1. Muslim Way of Life and Relationship to the Islamic Principles and Islamic Law Enforcement: Case Study of Suanluang 1 Community. http://www.graduate.ubru.ac.th/ubru-journal/assets/onlinefile/1548061591.pdf

อับดุลเลาะ เจ๊ะหลง, และ เกษตรชัย และหีม. ลักษณะพฤติกรรมที่ไม่สอดคล้องตามวิถีอิสลามของเยาวชนมุสลิมกลุ่มเสี่ยง ในพื้นที่สามจังหวัดชายแดนภาคใต้. มหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา, 25 June 2020, so04.tci-thaijo.org/index.php/yru_human/article/view/243825/165769.

อาดิซีน หนิเร. ทัศนคติของกลุ่มคนรุ่นใหม่ในพื้นที่สามจังหวัดชายแดนภาคใต้ที่มีต่อปัญหาความไม่สงบที่เกิดขึ้นในพื้นที่. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, ethesisarchive.library.tu.ac.th/thesis/2017/TU_2017_5903011038_7609_6923.pdf.

อภิญญา ดิสสะมาน. นโยบายชาตินิยมและนโยบายการผสมกลมกลืนทางวัฒนธรรมที่มีต่อชาวไทยมุสลิมในจังหวัดชายแดนใต้ยุคหลังการเปลี่ยนแปลงการปกครอง: ผลกระทบจากอดีตสู่ปัจจุบัน. 21 July 2015.

อ้อมใจ วงษ์มณฑา. (2556). อิสลาม-สื่อ-ความรุนแรง : ปฏิสัมพันธ์บนเส้นทางการสร้างภาพลักษณ์ความรุนแรง.มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์,

https://so05.tci-thaijo.org/index.php/rusamelae/article/view/62909/51690

ภาษาอังกฤษ

Damrongphun Jaihowe and Cholthira Satyawadhna. National Security and Neo-Colonialism The Case of Farmland Management in Thailand.2012. http://fs.libarts.psu.ac.th/research/conference/proceedings-4/4/007-National%20Security%20and%20Neo-Colonialism.pdf .

Jesada Buaban. Islamophobia as Represented by Thai Buddhist Organizations. Journal of Social Sciences Facultyof Political Science Vol.50 No.2 (2020): 125 - 147 Chulalongkorn University http://www.library.polsci.chula.ac.th/journal2

Jackson-Preece, Jennifer, and Manmit Bhambra. MS. MARVEL AND THE REPRESENTATION OF YOUNG MUSLIM WOMEN. LSE Middle East Centre Paper Series, 28 Oct. 2022. http://eprints.lse.ac.uk/110724/2/In_Between_Identities_and_Cultures.pdf

“MS. MARVEL AS a REPRESENTATION OF THE STRUGGLE FOR AMERICAN IDENTITY.” Rubikon : Journal of Transnational American Studies, vol. 3, no. 1, July 2019, p. 10. https://doi.org/10.22146/rubikon.v3i1.44368