กระบวนการปรับเปลี่ยนทางวัฒนธรรมดนตรีของชาวกะเหรี่ยงแบพติสต์ในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่

Main Article Content

พงษ์วิกรานต์ มหิทธิพงศ์

Abstract

This abstract presents 1) the social and cultural context of Karen Baptists in Muang District, Chiang Mai Province and 2) the processes that cause changes in the music culture of the Karen Baptists in Muang District, Chiang Mai Province. The methodology used is qualitative according to musicology and ethnomusicology theory. The information gathered is historical and comes from documents, while field information was gathered using formal and informal interviews from individuals in 3 groups amounting to a total of 5 individuals including 1 academic, 2 church leaders, and 2 musicians, with the locations being studied including Tannamtip Church, Sangprateep Church, and the Karen Baptists Convention of Thailand.


The results of the study found that 1) Karen Baptists started practicing Christianity of the American Baptist Protestant sect by being influenced by missionaries from Burma and the entry of American missionaries to Chiang Mai from 1868 onwards, resulting in the creation of a Karen Baptist community in the North of Thailand by around the year 1881. This Karen Baptist group mixed and mingled Protestant Christian practices with their own practices. 2) In studying the processes causing changes in the music culture, it was discovered that music in Christianity had an impact on Karen culture, with the important factors involved including processes of inculcation and persuasion. Said factors are embedded in the schools, traditions, festivals, culture, and way-of-life and other types of musical activities. Karen Baptists develop their music culture in a way that coincides with the local social developments, and this can evaluated by observing the types of music, the ways music is used, and the support being given to music culture, including the passing-on of said culture and the maintenance of Karen identity under the purview of the way-of-life of Karen Baptists.

Article Details

How to Cite
มหิทธิพงศ์ พ. (2017). กระบวนการปรับเปลี่ยนทางวัฒนธรรมดนตรีของชาวกะเหรี่ยงแบพติสต์ในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่. PAYAP UNIVERSITY JOURNAL, 26(2), 151–164. https://doi.org/10.14456/pyuj.2016.19
Section
Research Articles

References

โกวิท แก้วสุวรรณ. (2542). ดุทูหล่า ในพิธีเรียกวีหล่าของชาวกะเหรี่ยงโป : กรณีศึกษากะเหรี่ยงโป บ้านเกาะสะเดิ่ง ตาบลไล่โว่ อำเภอสังขละบุรี จังหวัดกาญจนบุรี. ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ดนตรี), มหาวิทยาลัยมหิดล. นครปฐม.

ขวัญชีวัน บัวแดง. (2549). กะเหรี่ยง หลากหลายชีวิตจากขุนเขาสู่เมือง. เชียงใหม่: โรงพิมพ์มิ่งเมือง.

เจริญ วรรธนะสิน. (2521). อนุสรณ์ครบรอบ 150 ปี แห่งศาสนาคริสเตียน นิกายโปรแตสแตนท์ในประเทศ ไทย. กรุงเทพมหานคร : เจริญธรรม.

ณรงค์ชัย ปิฎกรัชต์ ปราโมทย์ ด่านประดิษฐ์ และศรีจันทร์ น้อยสะอาด. (2542). แกวของชนเผ่าปากาเกอญออำเภอแม่แจ่ม จังหวัดเชียงใหม่ (รายงานการวิจัย). นครปฐม: วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล.

ณรงค์ชัย ปิฎกรัชต์ นิรันดร์ ภัคดี และเอกราช แพรม่วง. (2542). ดนตรีของชนเผ่ากะเหรี่ยงสะกอในพื้นที่ มูเส่คี (รายงานการวิจัย). นครปฐม: วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล.

ประสิทธิ์ พงศ์อุดม. (2542). เกธเซมาเน ประวัติศาสตร์คริสตจักรภาคที่ 16 สภาคริสตจักรในประเทศไทย. กรุงเทพมหานคร : ชวนพิมพ์

สมศักดิ์, พระมหา สุทฺธิญาณเมธี. (2552). พระธรรมจาริก: อัตลักษณ์ 6 กลุ่มชาติพันธุ์ บนพื้นที่สูง.กรุงเทพมหานคร : สำนักงานพระธรรมจาริก ส่วนกลาง วัดเบญจมบพิตรฯ.

ซันนี่ แดนพงพี. สัมภาษณ์. 11 มีนาคม. 2558 ศาสนาจารย์ นักวิชาการ และนักดนตรีชาวกะเหรี่ยงแบพติสต์

ประสิทธิ์ พงศ์อุดม. สัมภาษณ์. 3 มีนาคม 2558 นักประวัติศาสตร์คริสเตียน

วิเนตร มธุรสวรรค์ .สัมภาษณ์. 11 มีนาคม 2558 ศาสนาจารย์ชาวกะเหรี่ยงแบพติสต์

สิงขร รักสกุลใหม่. สัมภาษณ์. 18 กันยายน 2558 ศาสนาจารย์ชาวกะเหรี่ยงแบพติสต์

แกแรต อินทร. สัมภาษณ์. 11 มีนาคม 2558 ศาสนาจารย์ และนักดนตรีชาวกะเหรี่ยงแบพติสต์