องค์ความรู้ของการจัดการที่เข้มแข็งในศิลปะการแสดงลิเกล้านนา: กรณีศึกษาคณะลิเกมีชัยนาฏศิลป์ อำเภอหางดง จังหวัดเชียงใหม่

Main Article Content

สุจินดา ไชยากุลสรากร

Abstract

This is qualitative research aimed to study the origins of Lanna Likay, to study the historical origins of the performing art form of the MeeChai Natasiip Likay Company of HangDong District, Chiang Mai Province,and to extract knowledge about the management strengths in the performing art of the Likay Company, which is still in operation after 68 continuous years.In-depth interviews with persons directly involved with Lanna Likay and the MeeChai Natasiip Likay Company were used to produce this research. As a result of the study it is clear that Lanna Likay was brought from the Central region of Thailand by Kru Sa-ing Sopit.  Lanna Likay acquired its identity through the use of Lanna language, Northern Thai (phun muang) Joyand Saw songs in performances and phun muang Buddhist morality stories. The MeeChai Natasiip Likay Company was established in BE 2498 (AD 1955) by Mr. Boonmee Bai-ngiaw, and when he got old the children took over. Presently Mr. Charoen Bai-ngiaw and Mrs. Titiya Prutisilp Oh-no, son and daughter, are the managers. 


The performances still use the style that identifies Lanna Likay.The research concluded that the core knowledge which has enabled the Likay Company to remain strong includes: 1. knowledge of performance that creates audience satisfactionwere consistent with points of view and theories of satisfaction. They include the following: the troupe had a high level of ability, they were able to sing folk songs (Joy, Saw, luuk thung), their dancing was beautiful, performances were appropriate to the roles, the combined effect on stage was in likay style, including costumes, lovely backdrops, stage, light and sound system, diverse sub-plots were fun, humorous, and the story-line was led understandably and showed a good attitude toward likay performance which demonstrated the need to carry on likay performance as an art. 2. knowledge of internal management within the company that builds satisfaction among the members of the troupe were consistent with points of view and theories about working in successful teams.They include the following:1)Everyone on the team cooperates in the administration (it is a participative system) in which members get to express preferences on various matters. 2)Team members have equal opportunities to advance the team’s performances. 3)Team members are accepted and have a sense of belonging with the administrators and members joined as a clan, family, or teacher with protégées. 4) The team members receive recognition leading to pride 5)in the area of financial remuneration which is one motivation to work, the Chai Natasilp Company had a principle from the time Mr. Boonmee founded the troupe, namely that no performer’s salary would ever be withheld; and this is practiced right to the present time.


The researcher observed that if a Likay company or a local performance troupe utilizes this core knowledge in their management in cooperation with people in society to build projects and open opportunities to study Likay performance and other local performing arts in the broader community circle, it helps preserve and enhance the work of Likay performance and local arts, as well as the artists who carry this out being able to generate an additional side of income for their company.

Article Details

How to Cite
ไชยากุลสรากร ส. (2018). องค์ความรู้ของการจัดการที่เข้มแข็งในศิลปะการแสดงลิเกล้านนา: กรณีศึกษาคณะลิเกมีชัยนาฏศิลป์ อำเภอหางดง จังหวัดเชียงใหม่. PAYAP UNIVERSITY JOURNAL, 25(1), 149–171. https://doi.org/10.14456/pyuj.2015.9
Section
Research Articles

References

คึกฤทธิ์ ปราโมช พลตรี ม.ร.ว. (2515). เก็บเล็กผสมน้อย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์คลังวิทยา.

จิตตินันท์ เดชะคุปต์. (2544) .จิตวิทยาการบริการ.พิมพ์ครั้งที่5หน่วยที่8-15. นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

คณิต ดวงหัสดี. (2537). สุขภาพจิตกับความพึงพอใจในงานของข้าราชการตำรวจชั้นประทวนในเขตเมืองและเขตชนบทของจังหวัด ขอนแก่น วิทยานิพพนธ์ศึกษาศาสตร์มหาบัญฑิต. ขอนแก่น : มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

นราธร เทพกิจ. (2542).การพัฒนาทีมงาน.กรุงเทพฯ:สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาเอกชน.

ปราณี รามสูตร . (2545). พฤติกรรมนุษย์กับการพัฒนาคน (พิมพ์ครั้งที่3). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒประสานมิตร.

พงษ์พันธ์ พงษ์โสภา. (2544). พฤติกรรมกลุ่ม.กรุงเทพฯ: พัฒนาศึกษา.

พวงรัตน์ เกสรแพทย์ . (2543) . การวางแผนกลยุทธสำหรับนักศึกษา.กรุงเทพฯ: สุวีริยาสานส์.

มนตรี ตราโมท .(2497). การละเล่นของไทย.ไม่ปรากฏสำนักพิมพ์.

ปรียาพร วงศ์อนุตรโรจน์.(2535).การบริหารงานวิชาการ.กรุงเทพมหานคร: สหมิตรออฟเซท.

สนิท เหลืองบุตรนาค. (2529). ความพึงพอใจของนักศึกษาโครงการฝึกอบรมครูและบุคลากรทางการศึกษาประจำการระดับปริญญาตรี ครุศาสตร์บัญฑิต วิชาเอกเกษตรศาสตร์ ที่มีต่อการเรียนวิชาการขยายพันธ์พืช ของสหวิทยาลัยในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. กรุงเทพ : มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

สุรพล วิรุฬห์รักษ์ .(2522) . ลิเก. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ห้องภาพสุวรรณ.

รศ. เจนภพ จบกระบวนวรรณ. บุญเลิศ นจพินิจ. (2539). ลิเก. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2525). พจนานุกรมฉบับราชบัญฑิตยสถาน.กรุงเทพมหานคร: บริษัทนานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์ จำกัด.

สุทธิ ทองประดิษฐ์. (2533). ทฤษฎีการบริหาร. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ. มหาสารคาม.

อรัญ ยูแบงค์ สมคิด ชัยวัฒน์.(2530).ค่านิยมทางสังคมและศาสนาต่อการแสดงลิเกในล้านนา .เชียงใหม่. มหาวิทยาลัยพายัพ.

.(2549). ศิลปวัฒนธรรมเพื่อชีวิตใหม่. เชียงใหม่:สำนักพิมพ์ ทีซีเอฟ.

Vroom, V. H. (1990). Manage people not personnel: Motivation and performance appraisal. Boston: Harvard Business School Press.