Songs Played in Chong Dai Wedding Ceremony of the Kingdom of Cambodia

Main Article Content

Jakarayuth Nipparalai
Surapol Nesusin
Jarernchai Chonpairot

Abstract

This research consists of two objectives as follows: 1) to collect songs played in Chong Dai Ceremony of weddings in Cambodia; and 2) to record notes played in Chong Dai Ceremony of weddings in Kingdom of Cambodia. The research was conducted by using qualitative research methodology under various conceptual frameworks and theories. Data was collected through surveying, observation, interview, and focus group. Subsequently, obtained data were analyzed based on objectives of this research by using descriptive analysis.


The results of the research showed that: 1) Hom Rong song (prelude) that was firstly played to invite sacred things and announce the commencement of the ceremony; 2) Kong Soi song that was played for worshipping dead ancestors; 3) Sam Pur Toy song that was played to invite dead ancestors to leave the ceremony; 4) Nia Pon song that was played when honored guests lit candles and encircle bride and groom to guide the future life of a bride and groom; 5) Bai khon song that was played in thread Chong Dai ceremony of bride and groom; and 6) Priah Thong that was the last song played in Chong Dai ceremony when bride holdsa hand of groom before leading him from the ceremony area to bridal house. History of each song was unknown, and these 6 songs were played in repetition style, i.e., there was only 1 melody with various lyrics. For note recording, they were recorded in the form of universal notes for musical instruments and lyrics. Kar Band was a kind of musical bands that had played songs in Chong Dai ceremony in weddings of Cambodia from the ancient time to present.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Research Article

References

เขียน ธีระวิทย์และสุนัย ผาสุก. (2543). กัมพูชา ประวัติศาสตร์ สังคม เศรษฐกิจความมั่นคงการเมืองและการต่างประเทศ. กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.) และสถาบันเอเชียศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ประไพ เจริงบุญ. (2540). การผสมผสานวัฒนธรรมชาวไทย - ลาว และ ชาวไทย-เขมรในพิธีมงก็วลจองไดบ้านดม. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. (ไทยคดีศึกษา) มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
มหาเซียน กำซัว. (18 กรกฎาคม 2559). สัมภาษณ์. ราษฎรหมอสูตร บ้านภูมิเตรียง ตำบลสลอกกราม อำเภอเมือง จังหวัดเสียมเรียบ.
โมนี วาสนา. (16 กรกฎาคม 2559). สัมภาษณ์. ราษฎร นักดนตรีบ้านสำโรงสโน ตำบลสำโรงกะนอง อำเภอเอกพนม จังหวัด พระตะบอง.
รัชกฤช คงพินิจบวร. (2554). เพลงการ์ของชาวเขมร กรณีศึกษาวงอุดรเมียนเจ็ย ตำบลโอเสม็ด อำเภอสำโรง จังหวัดอุดร เมียนเจ็ย ประเทศกัมพูชา. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปะศาสตร มหาบัณฑิต. (ดนตรีชาติพันธุ์วิทยา) กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัย เกษตรศาสตร์.
สำอางค์ สาม. (18 กรกฎาคม 2561). สัมภาษณ์. นักวิชาการดนตรีชาวกัมพูชา, ศูนย์วัฒนธรรมแห่งประเทศไทย กรุงเทพมหานคร.
สุจิตต์ วงษ์เทศ. (บรรณาธิการ). (2553). เครื่องดนตรีกัมพูชาโบราณ.นครปฐม: วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล.
สุภางค์ จันทวานิช. (2542). การวิเคราะห์ข้อมูลในการวิจัยเชิงคุณภาพ. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
เฮาะ ฮอน. (18 กรกฎาคม 2559). ราษฎร นักดนตรี บ้านทะนอลตะตึง ตำบลเปรียะปะดา อำเภอบันเตียสแรย จังหวัดเสียมเรียบ. สัมภาษณ์.
Kathy, M. (2002). Ritual performativity and music Cambodian wedding music in Phnom Penh. Ph.D. Dissertation, Department of Psychology, Brown University, Island.
Sam, S. (1998). The Garland Encyclopedia of World Music Volume 4 Southeast Asia. Chicago: Garland Pub.
Sam, S. (2002). Musical Instruments of Cambodia. Osaka : National Museum of Ethnology Japan.