ตัวละครฝ่ายร้ายในละครโทรทัศน์ ช่อง 3 The Bad Characters on Thai TV - Channel 3 Soap Operas

Main Article Content

ศิริพร แก้วอาษา1 Siriporn kaewasa1
จารุวรรณ ธรรมวัตร2 Jaruwan Thammawat2
ราชันย์ นิลวรรณาภา3 Rachan nilawanapa3

บทคัดย่อ

การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาในประเด็นบทบาทตัวละครฝ่ายร้าย ตัวละครฝ่ายร้ายในความหมายเชิงสัญญะ และ
รหสั ทางวรรณกรรมที่ปรากกฎจากตวั ละครฝา่ ยรา้ ย ในละครโทรทัศนช์ อ่ ง 3 ผลการวิจัย พบวา่ ตวั ละครฝา่ ยรา้ ยมบี ทบาทตอ่ การดำเนนิ
เรื่อง 4 ด้านคือ 1) เป็นผู้สร้างปัญหาและความขัดแย้งมนุษย์กับมนุษย์ด้านความแค้น 2) เป็นผู้สร้างปัญหาและความขัดแย้งมนุษย์กับ
มนุษย์ ด้านความปรารถนาทรัพย์สมบัติ 3) เป็นผู้สร้างปัญหาและความขัดแย้งมนุษย์กับมนุษย์ ด้านความปรารถนาพลังพิเศษ และ
4) เป็นผู้สร้างปัญหาและความขัดแย้งมนุษย์กับมนุษย์ด้านการขัดขวางความรัก ส่วนตัวละครฝ่ายดี พบว่า มีบทบาท 2 ลักษณะ คือ
1)วางแผนแย่งชิงพระเอกและนางเอก และ2) การทำร้ายร่างกายตัวละครฝ่ายดี บทบาทในการสะท้อนธาตุแท้และความเป็นจริงของมนุษย์
ในสังคม มี 3 แบบคือ 1) มนุษย์มีความโลภ อยากได้ทรัพย์สมบัติของผู้อื่นจนสามารถทำได้ทุกอย่าง 2) มนุษย์มีความเห็นแก่ตัวเสมอ
และ3) มนุษย์ทำได้ทุกอย่างเพราะความรัก บทบาทในการเป็นคติสอนใจ มี 2 ลักษณะ คือ ความโลภเป็นบ่อเกิดของความหายนะ และ
มนุษย์ควรสำนึกในกฎแห่งกรรม ตัวละครฝ่ายร้ายชายในความหมายเชิงสัญญะ แบ่งได้เป็น 4 ประเภท คือ เป็นผี มีความผิดปกติทางเพศ
เป็นฆาตกร และเป็นผู้ชายเจ้าชู้ ส่วนตัวละครฝ่ายร้ายหญิงในความหมายเชิงสัญญะ แบ่ง ได้เป็น 4 ประเภท คือ ป่วยเป็นโรคประสาท
เจ้าเล่ห์เพทุบาย มีความละโมบทะเยอทะยาน และต้องการแก้แค้นเพราะคนที่ตนรักเป็นฝ่ายถูกกระทำ รหัสทางวรรณกรรมตัวละคร
ฝ่ายร้ายมีลักษณะดังนี้ 1) รหัสปริศนา แบ่งออกเป็น 4 ด้าน คือ ความขัดแย้งที่เกิดจากการขัดขวางความรัก ความขัดแย้งที่เกิดจาก
ความแค้น ความขัดแย้งที่เกิดจากความปรารถนาทรัพย์สมบัติ และความขัดแย้งที่เกิดจากความปรารถนาพลังพิเศษ 2) รหัสเหตุการณ์
มี 3 ลักษณะ คือ รหัสเหตุการณ์ที่เกิดจากการแสดงกิริยาอาการ เหตุการณ์ที่เกิดจากการแสดงสีหน้า และเหตุการณ์ที่เกิดจากการ
กระทำของตัวละคร 3) รหัสอรรถลักษณ์ พบว่า มี 2 ลักษณะ คือ ลักษณะภายนอกของตัวละครฝ่ายร้ายหญิง มีรูปร่างดี สวย สง่า มีเสน่ห์
การแต่งกายทันสมัย เซ็กซี่ แต่งหน้าเข้มจัด ตัวละครฝ่ายร้ายชาย หล่อ สง่า การแต่งกายทันสมัย ลักษณะภายในตัวละครฝ่ายร้ายชาย
มีนิสัย โหดเหี้ยม เจ้าชู้ เจ้าเล่ห์ ชอบวางแผน ชอบใช้กำลัง ส่วนตัวละครฝ่ายร้ายหญิง เจ้ามารยา อิจฉาริษยา ก้าวร้าวชอบวางแผน
ร้ายลึก มีเล่ห์เหลี่ยม 3) รหัสสัญลักษณ์ พบว่ามี 6 ประเภท คือ รูปร่างหน้าตาแทนลักษณะนิสัย การแต่งกายแทนอารมณ์ความรู้สึก
ทางเพศ การแต่งหน้าสีของเครื่องสำอางแทนอารมณ์ความรู้สึกทางเพศ อาวุธแสดงถึงอารมณ์ความรู้สึก อาฆาต การฆาตกรรม สัตว์
มีพิษแสดงถึงอารมณ์ความรู้สึกอาฆาต สัตว์ไม่มีพิษแสดงถึงอารมณ์ความรู้สึกรัก 4) รหัสวัฒนธรรม พบว่า มี 2 ประเภท คือ สำนวน
ที่เกี่ยวข้องกับลักษณะนิสัยของตัวละคร และ จิตวิทยาความรักเกี่ยวข้องกับ
พฤติกรรมความรักของตัวละคร

The purpose of this study was to determine the issues of the villains in the sense of signs and literature
code portrayed by them on channel 3 soap operas.
Research results showed that villains on channel 3 soap operas influenced continuity in four parts : 1)
they caused conflicts and revenge to humans; 2) they caused problems and clashes of property desire among
humans; 3) they caused dilemmas and competition of supernatural power desire among humans; and 4) they
caused obstacles and rivalry of love among humans.
Two characters affecting good parties were found : 1) to snatch a hero and a heroine; and 2) to hurt
good parties. Roles reflect three patterns of nature and reality of humans in society: 1) humans have greed
and strong desire from the property of others ; 2) humans always have selfishness in them; and 3) humans
will do everything for love.
Roles demonstrating morals were identified in two types: (1) the catastrophe caused by greediness
and (2) the realization of Karma. It was also found that a male villain as depicted on signs was divided into
four characters: (1) a ghost (2) a sexual predator (3) a murderer, and (4) a flirt.
On the other hand, a female villain as portrayed on signs was divided into four characters: (1) a neurotic
character, (2) a tricky and malevolent character, (3) a greedy character, and (4) a vengeful character.
The common association of the female villain was divided into two types: (1) external attributes showed
attractiveness, refinement, and modern clothing, and (2) behaviors showed temptation, superficiality,
aggression, and craftiness.
The literature code of villains on channel 3 soap operas had the following nature:
A cryptogram was divided into four structures : (1) conflict from love obstruction, (2) conflict from the
act of vengeance, (3) conflict from property desire, and (4) conflict from supernatural power desire.
An incident code had three modes : (1) the incident code from manner, (2) the incident code from
facial expression, and (3) the incident code from characters’ actions.
An identity code had two forms : (1) the physical elements of a female villain which showed beauty,
contemporary clothing and dark makeup, and (2) the external characteristics of a male villain which manifested
physical appeal, charm, and stylish clothing.
The character of a male villain showed ferocity, artfulness, and enforcement, while the internal qualities
of a female villain showed artifice, jealousy, and transgression.
The sign code had six schemes : (1) displaying a symbol of appearance instead of manners, (2) motifs
of dressing instead of sexual emotion, (3) using a symbol of weapon to demonstrate feelings and emotions,
(4) wearing makeup and choosing the color of cosmetics instead of expressing sexual emotion, retaliation,
and murder, (5) exposing symbols of poisonous animals instead of attack, and (6) showing symbols of nonpoisonous
animals instead of love.
The cultural code had two patterns: (1) idioms relating to the nature of characters, and (2) the psychology
of love relating to the demeanor of characters.

Article Details

บท
บทความวิจัย