The Development of Board Games Production Model for Education in Thailand

Main Article Content

Ratchaneewan Tangpakdee

Abstract

       The purposes of this research were to the development of board games production model for education in Thailand. The research sample consisted of 7 board game development experts, 6 specialists in media production and educational games and 14 user representatives. The research instruments consisted of structured interview, focus group log and model certification form. The data were analyzed using summary interpretation, frequency, percentage, mean and standard deviation. The research results indicated that the Board games production model for education in Thailand, which 1) consisted of  The six components of board games production for education in Thailand were (1) Objectives of educational board games production, (2) Educational board game players, (3) Content used to produce educational board games, (4) Time for the use of educational board games, (5) Location for the use of educational board games  (6) Budget for educational board games production and  2) The twelve steps of  board games production for education in Thailand were  (1) Set game concept and types, (2) Set game theme, (3) Set game ending, (4) Set game mechanics, (5) Set communication in game, (6) Set game rules, (7) Make a game prototype, (8) Test game by experts, (9) Test game by players, (10) Produce materials in game, (11) Make a game handbook and (12) Make a game packaging.

Article Details

Section
Research Article

References

กฤษณพงศ์ เลิศบำรุงชัย. (2560, 12 มกราคม). เกมิฟิเคชั่นโลกแห่งการเรียนรู้ที่ขับเคลื่อนด้วยเกม. https://touchpoint.in.th/gamification/

กิตติชัย สุธาสิโนบล. ( 2559). การเรียนรู้อย่างมีชีวิตชีวา. สารานุกรมศึกษาศาสตร์ คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัย

ศรีนครินทรวิโรฒ, 51, 97-102. http://ejournals.swu.ac.th/index.php/ENEDU/article/view/7828

ชลธิชา คำกองแก้ว และ กานต์รวี บุษยานนท์. (2563). การออกแบบบอร์ดเกมการศึกษา “My Hospital” เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง ระบบอวัยวะ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนบดินทรเดชา (สิงห์ สิงหเสนี). การประชุมวิชาการระดับชาติ "การศึกษาเพื่อพัฒนาการเรียนรู้" ครั้งที่ 4 ประจำปี 2563 (น. 441-452). 5 มิถุนายน 2563. คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา. http://www.edu.ru.ac.th/images/edu_article/2563-146-academicarticle

ชัยเลิศ พิชิตพรชัย. (2555, 21 มิถุนายน). องค์ประกอบของการผลิตสื่อการสอนที่มีคุณภาพ. Gotoknow. https://www.gotoknow.org/posts/5693

รัชกร เวชวรนันท์. (2564, 10 พฤศจิกายน). Boss Lab Boardgame :ข้อจำกัดในการใช้บอร์ดเกมการศึกษา. Facebook Boss Lab Boardgame: https://www.facebook.com/375046786644267/posts/1056196675195938

วรพล ยวงเงิน. (2564). การนําเกมกระดานเข้าสู่โรงเรียน. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, 23(4), 448-463. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/edujournal_nu/article/download/241738/170135/903204

สุคนธ์ สินธพานนท์, วรรัตน์ วรรณเลิศลักษณ์ และ พรรณี สินธพานนท์. (2551). การพัฒนาทักษะการคิด...พิชิตการสอน (พิมพ์ครั้งที่ 3). ศูนย์หนังสือจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อรรถเศรษฐ์ ปรีดากรณ์. (2557). การออกแบบบอร์ดเกมการศึกษา เรื่อง วงสีธรรมชาติ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา

ปีที่ 6 [ปริญญานิพนธ์ ปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ]. DSpace Repository. http://ir.swu.ac.th/jspui/bitstream/123456789/4450/2/Auttasead_P.pdf

Driscoll, M. P. (2000). Psychology of learning for instruction (2nd ed.). Pearson Allyn and Bacon.

Johnson, D. W., Johnson, R. T, & Holubec, E. J. (1998). Advanced cooperative learning (3rd ed.). Interaction Book Co.

Ling, D. (2015). Complete design thinking guide for successful professionals. CreateSpace Independent Publishing Platform.

McKinney, K. & Heyl, B. S. (2008). Sociology through active learning: Student exercises (2nd ed.). SAGE/Pine Forge.

Richey, R. C., Klein, J., & Nelson, W. (2004). Developmental research: Studies of instructional design and development. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of Research on Educational Communications and Technology (pp. 1099–1130). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Richey, R. C., & Klein, J. D. (2007). Design and development research methods, strategies, and issues. Lawrence Erlbaum Associates.

School of Changemakers. (2560, 17 มีนาคม). Prototype: วิธีแปลงไอเดียให้เป็นรูปเป็นร่างแบบติดจรวด. Knowledge, Tools. https://www.schoolofchangemakers.com/knowledge/15264/