Techniques for Didactic Expressions in Isan Didactic Literature

Main Article Content

กิติราช พงษ์เฉลียว

Abstract

This article aims to study the techniques for didactic expressions in Isan didactic literature by investigating 8 literary work pieces of Isan teachings, including Thammadaasonlohk (The Ordinary Moral Practices for the World), Phya Khamkong Son Phrai (Count Khamkong Teaches Common People), Yaa Son Laan (Grandmother Teaches Grandchildren), Gaap Bpoo Son Laan (Grandfather Teaches Grandchildren Poetry), Gaap Laan Son Bpoo (Grandchildren Teach Grandfather Poetry), Inthiyaan Son Look (Inthiyan Teaches Daughters), Thaao Khamson (Mister Khamson), and Heetsipsong Khlongsipsee (The 12-Month Mores and Practices and the 14 Moral Norms for All). The findings indicate various techniques for didactic expressions including: 1. Language techniques for clarification entailing emotional attraction, exemplification and comparison, a play on words, rhetoric, and idioms for melodic aesthetics, which encourage moral recognition and demonstrate philosophic competence of the composers. For this reason, the language technique makes one effective technique among the others bringing about creditability in didactic literature. 2. The teaching techniques through characters referring to lessons given by socially creditable persons, for example the city ruler (Phya), grandfather, grandmother, father, and the members of monasteries. 3. The teaching techniques through previous stories involving exemplification of folklore characters as a way to avoid monotony of lesson presentation. The teachings are thus demonstrated in a form of a tale in a tale identifying a character as an example of norm under a particular teaching. 4. The teaching techniques through religious doctrines demonstrating lessons in combination with good practices in Buddhism, beliefs in Brahmanism and Hinduism, and the traditional norms of Isan region. With the didactic technique showing the right practices supported by norms and religious beliefs, it makes the adherence and practice possible and unquestionable.

Article Details

How to Cite
พงษ์เฉลียว ก. (2019). Techniques for Didactic Expressions in Isan Didactic Literature. Humanities and Social Sciences Nakhonsawan Rajabhat University Academic Journal, 6(1), 352–399. Retrieved from https://so05.tci-thaijo.org/index.php/hssnsru/article/view/213088
Section
Editorial

References

เกวลิน ภูมิภาค. (2543). ความเชื่อทางศาสนาและลัทธิที่ปรากฏในวรรณกรรมคำสอนของชาวอีสาน.
วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (จารึกภาษาไทย) มหาวิทยาลัยศิลปากร.
จารุวรรณ ธรรมวัตร. (2552). มโนทัศน์ในนิทานสำนวนอีสาน. วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต
(ภาษาไทย) มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ธวัธ ปุณโณทก. (2522). วรรณกรรมท้องถิ่น. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์
_______. (2537).วรรณกรรมภาคอีสาน. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
ประมวล พิมพ์เสน. (ม.ป.ป.). ธรรมดาสอนโลก. ขอนแก่น: ศูนย์การถ่ายทอดภูมิปัญญาไทยภาค
ตะวันออกเฉียงเหนือ จังหวัดขอนแก่น.
ปรีชา พิณทอง. (2534). ย่าสอนหลาน. พิมพ์ครั้งที่ 2. อุบลราชธานี : โรงพิมพ์ศิริธรรมออฟเซ็ท.
พรชัย ศรีสารคาม. (2527). วรรณกรรมอีสานเรื่องท้าวคำสอน. มหาสารคาม : โครงการปริวรรตและพิมพ์
เอกสารโบราณ ศูนย์วัฒนธรรมจังหวัดมหาสารคาม วิทยาลัยครูมหาสารคาม,
พรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต), พระ. (ม.ป.ป.). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. สืบค้นเมื่อ 9
พฤษภาคม 2561, จาก http://84000.org/tipitaka/dic/d_item.php?i=161
พระไตรปิฎก เล่มที่ 35 พระอภิธรรมปิฎก เล่มที่ 2 วิภังคปกรณ์, “กุศลมูล” (ม.ป.ป.). สืบค้นเมื่อ 9 พฤษภาคม
2561, จาก http://84000.org/tipitaka/pitaka3/v.php?B=35&A=5016&Z=5210
พริมา อ่วมเจริญ. (2552). การศึกษาเชิงวิเคราะห์วรรณกรรมล้านนาเรื่องคดีโลกคดีธรรม. วิทยานิพนธ์
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (สาขาจารึกภาษาไทย) มหาวิทยาลัยศิลปากร.
พัฒน์ เพ็งผลา. (2530). รายงานการวิจัย เรื่องการวิเคราะห์การบำเพ็ญบารมีของพระโพธิสัตว์ในนิบาตชาดก.
ภาควิชาภาษาไทยและภาษาตะวันออก คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
มูลนิธิส่งเสริมเศรษฐกิจและสังคมชนบทภาคตะวันออกเฉียงเหนือ (ส.ศ.อ.). (ม.ป.ป.). กาพย์ปู่สอนหลานและ
กาพย์หลานสอนปู่. ม.ป.พ.: มูลนิธิส่งเสริมเศรษฐกิจและสังคมชนบทภาคตะวันออกเฉียงเหนือ (ส.ศ.อ.),
ยศ สันตสมบัติ. (2537). มนุษยกับวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร,
สาร สาระทัศนานันท์. (2522). หนังสือชุดสมบัติอีสาน เล่ม 1 ฮีตสิบสอง-คองสิบสี่. มปท: มปพ.
อนุมานราชธน, พระยา. (2514). การศึกษาวรรณคดีแงวรรณศิลป์. กรุงเทพฯ: โรงพิมพการศาสนา.
อริยานุวัตร (อารีย์) เขมจารีเถระ. (2513). พญาคำกองสอนไพร่. มหาสารคาม: ศูนย์อนุรักษ์วรรณคดีภาค
ตะวันออกเฉียงเหนือ วัดมหาชัย จังหวัดมหาสารคาม.
อุดร จันทวัน. (2553). สุดยอดวรรณกรรมอีสาน วรรณกรรมโบราณที่สืบอดีตสู่ปัจจุบัน. พิมพ์ครั้งที่ 2.
ขอนแก่น: หจก.โรงพิมพ์คลังนานาวิทยา.